על גירושין וחדלות פירעון

איש עסקים חותם עם עט על שולחן משרדי ודף

על גירושין וחדלות פירעון

הגשת בקשה לחדלות פירעון יכולה להסתבך מאוד אם מישהו עובר פרידה או גירושין ומגיש בקשה לכניסה להליך חדלות פירעון במקביל, וכרוכה בהחלטות רבות שישפיעו עליך בהווה ובעתיד. כדי לקבל עזרה, התקשר עכשיו לעורך דין מומלץ לגירושין.

 

ישנם שני חששות עיקריים:

מה קורה לחובות משותפים?

מה קורה לנכסים אישיים?

 

מי אחראי לחוב משותף בעת פרידה או גירושין?

שני בני הזוג עדיין נושאים באחריות משותפת לחובות של כגון כרטיסי אשראי משותפים והלוואות שעדיין קיימות בזמן פרידה או גירושין.

אין זה משנה אם אחד מבני הזוג לא תרם לחוב במהלך הנישואין, למשל אם שני השמות נמצאים בכרטיס אשראי אך רק אדם אחד השתמש בו, אותו בן זוג עדיין אחראי על החוב.

 

מה קורה לחוב משותף אם אתה מגיש בקשה לחדלות פירעון?

לכן, אם אדם אחד מכריז על חדלות פירעון, האדם השני במערכת היחסים יצטרך להמשיך לשלם את מלוא התשלומים על כל חוב משותף שנותר. אם תגיש בקשה לחדלות פירעון כדי להסיר את החובות שלך, הנושים שלך יכולים לרדוף אחרי בן/בת זוגך לשעבר תמורת מלוא החובות המשותפים שהיו לך יחד.

 

מה אתה יכול לעשות כדי להימנע מכך?

למרות שלא ניתן לבטל חוב משותף על ידי הסכם גירושין או הסכם פרידה, קיימות אפשרויות להתמודדות עם החוב המשותף שבן הזוג עשוי להיות אחראי עליו כאשר בן הזוג האחר מגיש בקשה לחדלות פירעון:

  • בקשו מהבנק או מהמלווה להסיר את אחד מבני הזוג מכל חוב שהם חתמו עליו או ערבו לו. זה כולל כרטיסי אשראי משותפים.
  • בקשו מהבנק או מהמלווה שלכם לפצל את החוב המשותף לשתי הלוואות חדשות, אחת בכל אחד מהשמות שלכם.
  • אם המלווה שלך לא מוכן לעשות אף אחד מהדברים האלה, או שאתה או בן זוגך לשעבר לא יכולים להרשות לעצמם להחזיר את החובות, אז: בן הזוג שנותר עם החוב יכול להגיש בקשה לחדלות פירעון ובן הזוג שנותר עם החוב יכול להגיש הצעה להסדר.
  • שני בני הזוג (פרודים או גרושים) יכולים להגיש חדלות פירעון משותפת או הצעה להסדר משותפת

 

אם יש לך נכס מובטח משותף, כגון מכונית או בית, ייתכן שתוכל לעשות הסדרים עם הנושים שלך כדי לשמור על הנכס אם אתה מסוגל לעמוד בתשלומים. אם אינך יכול לעמוד בתשלומים או שתרצה למסור את ההון העצמי שיש לך בנכס המובטח, יהיה עליך למכור אותו.

 

מה קורה לתשלומי מזונות בני זוג וילדים במהלך פשיטת רגל?

על פי חוק חדלות פירעון, ההליך יבטל את רוב החובות הבלתי מובטחים שלך, אך לא יבטל מזונות בני זוג או מזונות ילדים.

 

בן זוג משלם מזונות בן זוג או מזונות ילדים:

ברוב המקרים, אם תנאי הסכם הגירושין או הפרידה מסכימים לתת לאחד מבני הזוג נכסים מסוימים בתמורה להמשך ביצוע תשלומי מזונות, ובן הזוג המשלם אז יגיש בקשה לחדלות פירעון, הם יאבדו את הנכסים. עם זאת, עדיין יש לשלם דמי מזונות בני זוג וילדים.

 

בן זוג המקבל תמיכה או מזונות:

בני זוג שחייבים בתשלומי תמיכה יכולים להגיש תביעת חוב לבן הזוג לשעבר ולקבל חלק מכל 'דיבידנד' ששולם מהעיזבון. כל פיגורים במזונות או תמיכה עבור התקופה שלפני מועד פשיטת הרגל נחשבים לתביעה מועדפת ומשולם מתוך התמורה של פושט הרגל לפני כל תביעות אחרות שאינן מובטחות.

כל סכומי התמיכה שלא שולמו עדיין חייבים על ידי בן הזוג המשלם שכן תשלומים אלו שורדים את פשיטת הרגל.

 

תשלומי השוויון

תשלומי השוויון הם סכומים שעל בן הזוג בעל שווי הנכס הכולל הגבוה יותר לשלם לבן הזוג בעל הסכום הנמוך יותר. כפי שהשם מרמז, מטרת תשלום השוויון היא להעמיד את שני בני הזוג במצב שווה, בכך שבסופו של דבר שני בני הזוג מחזיקים באותו שווי כולל של רכוש.

בהליכי חדלות פירעון תשלומי השוויון מטופלים כמו כל שאר החוב הבלתי מובטח ונמחקים על ידי הגשת פשיטת רגל.

 

מה קורה לנכסים אישיים אם תגישו בקשה לחדלות פירעון תוך כדי גירושין?

מה קורה לנכסים לא מובטחים גם במקרה של פשיטת רגל וגם במקרה של גירושין, תלוי באיזה תהליך מתרחש קודם, ולמי יש זכויות בנכסים באותו זמן.

 

אם תחילה פשיטת רגל:

אם מישהו מגיש בקשה לחדלות פירעון תחילה, נכסיו מועברים לנאמן ההליך ואינם זמינים עוד לחלוקה לבן הזוג לשעבר.

אם פרידה או גירושין תחילה:

אם נכסים מועברים לבן זוג לשעבר במסגרת הסכם הגירושין או הסכם הפירוד המשפטי לפני שהאדם מגיש בקשה לחדלות פירעון (בהנחה שלא נעשה במרמה) אזי נכסים אלו אינם זמינים עוד לנושים בחדלות פירעון.

איש עסקים חותם עם עט על שולחן משרדי ודף
אילוסטרציה, צילום: FREEPIK

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן