הדו"ח המלא – ליקויים בגני ילדים, בריכות שחייה ואפילו בניינים – תבדקו אם אתם מוגנים

לפני קצת יותר משעה הבאנו בפרסום ראשון את דו"ח מבקר המדינה החמור, העוסק בליקויים ושקרים מצד עיריית אשקלון בנושאים הקשורים לבטיחות גני הילדים בעיר.

מבקר המדינה לא חסך ביקורת מהעירייה והציב את עיריית אשקלון באותה פסקה עם עיריית טירה בנוגע לבטיחות בגני הילדים והדברים שנעשו בעיר וליקויי הבטיחות בגנים, גם בנושאי תאונות.

בדו"ח המבקר נכתב על הבטיחות בגני הילדים:

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מאי 2018 עד נובמבר 2018 את פעולות הרשויות המקומיות להבטחת הבטיחות בגני הילדים שבתחומן, שחוק חינוך חובה חל עליהם, הן בחינוך הרשמי הן בחינוך המוכש"ר, וכן את התנהלותו של משרד החינוך, ובכלל זה פיקוחו והבקרה שהוא מקיים על פעולות אלה. הבדיקה נעשתה במשרד החינוך, במחוזות מרכז, תל אביב ודרום של משרד החינוך, וברשויות המקומיות האלה: עיריות אשקלון, אור יהודה, יהוד-מונוסון, טירה; המועצה המקומית רכסים והמועצה האזורית בני שמעון. כמו כן נבדקו פעולותיהן של המועצות המקומיות לקייה ותל שבע במסגרת בדיקה שנעשתה במחוז דרום של משרד החינוך.

במועד הביקורת כיהנו ראשי הרשויות המקומיות האלה: מר תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון; גב' ליאת שוחט, ראשת עיריית אור יהודה; גב' יעלה מקליס, ראשת עיריית יהוד-מונוסון; מר מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה; מר יצחק רייך, ראש המועצה המקומית רכסים; מר סאלם אבו עאיש, ראש המועצה המקומית לקייה; מר טואמן אבו רקייק, ראש המועצה המקומית תל שבע; גב' סיגל מורן, ראשת המועצה האזורית בני שמעון.

הליקויים העיקריים

יישום הנחיות משרד החינוך על ידי הרשויות המקומיות

ניהול תיק ביטחון

תיק ביטחון לגן הילדים צריך לכלול את ריכוז המידע הנדרש לשם תכנונם של סדרי הביטחון השוטף והבטיחות בגן הילדים, וסדרי הכנתו של גן הילדים לשעת חירום והפעלתו במצבי חירום. עד תחילתה של שנת הלימודים התשע"ח (בספטמבר 2017) לא היו לגני הילדים במועצה האזורית בני שמעון תיקי ביטחון, ורק החל ממועד זה החלה המועצה לנהל תיקים כאלה בגני הילדים שבאחריותה; תיקים אלו עסקו בביטחון בלבד ולא בבטיחות; בגני הילדים במועצה המקומית רכסים, עד למועד סיום הביקורת לא נוהלו כלל תיקי ביטחון; עיריית אשקלון ניהלה תיקי ביטחון רק עבור חלק מגני הילדים שבאחריותה.

אישורי בטיחות שנתיים ועמידה בתנאים הכרחיים לפעילותם של גני ילדים

משרד החינוך איפשר את פעילותם של עשרות גני ילדים במועצות המקומיות לקייה ותל שבע במהלך שנות הלימודים התשע"ו, התשע"ז והתשע"ח בלי שהן הגישו לו את אישורי הבטיחות השנתיים. "

לא ערכו את הבדיקות אבל העבירו את האישורים:

בפרק של התאמת מתקני המשחקים להוראות התקן כתב המבקר דבר שמעורר תמיהה רבה ושאלות קשות לגבי אופן ה"סמוך על סמוך" והעברת המידע המטעה למשרד החינוך וכתב:  " עיריות אשקלון וטירה המציאו למשרד החינוך אישורי בטיחות שנתיים עבור גני הילדים שבתחום שיפוטן, אף שלא ערכו את כל בדיקות הבטיחות הנדרשות ולא בדקו כלל את התאמתם של מתקני המשחקים בגנים לתקן ישראלי 1498 "מתקני משחקים דרישות בטיחות כלליות ושיטות בדיקה" (להלן – תקן מתקני משחקים או התקן). עיריות אלו לא זו בלבד שלא מילאו את חובתן בעניין זה, אלא הן גם מסרו מידע מטעה למשרד החינוך. "

מסתבר שזה לא נגמר בגני הילדים, והמבקר בדק נושאים נוספים גם באשקלון ומצא ליקויים כפי שיובאו להלן:

בנושא בריכות השחייה בעיר, ערך המבקר ביקורת לפני שנה ובדו"ח הוא כתב: " בחודשים יוני עד אוגוסט 2018 בדק משרד מבקר המדינה את נושא הפעלת בריכות השחייה הציבוריות בעיריות אשקלון, לוד וקריית ביאליק, במועצות האזוריות מגידו ועמק המעיינות ובמועצה המקומית קריית טבעון (להלן – הרשויות המקומיות שנבדקו). במסגרת הביקורת נבדקו 15 אתרי בריכות שחייה. בביקורת נבדקו ההיבטים האלה: היערכות הרשויות המקומיות שנבדקו להפעלת בריכות השחייה הציבוריות שבבעלותן; רישוי בריכות השחייה הציבוריות והפיקוח על הפעלתן; היבטי בטיחות ותברואה בכל בריכות השחייה שבבעלות הרשויות המקומיות שנבדקו וכן באתרי בריכות שחייה בעלי רישיון עסק בתחומן של המועצות האזוריות שנבדקו. בדיקות השלמה נעשו בלשכות משרד הבריאות שבמחוזות אשקלון, חיפה, מרכז וצפון ובנפות יזרעאל ורמלה.

הליקויים העיקריים

ליקויים בקביעת אופן הפעלת בריכת שחייה שבבעלות הרשות המקומית

המועצה המקומית קריית טבעון: המועצה לא בחנה חלופות להפעלת בריכת השחייה חנה סנש שבבעלותה. כמו כן, המועצה הותירה את ניהול בריכת השחייה חנה סנש ואת האחריות להפעלתה ולתחזוקתה בידי עמותת מתנ"ס טבעון בלא מכרז, בלא חוזה ושלא כדין, ובשנים 2016 עד 2018 העבירה לה לצורך כך סכום של כ-2 מיליון ש"ח.

ליקויים ברישוי של בריכות השחייה ושל בתי העסק שבתחומן

עיריית אשקלון: העירייה איפשרה לאחת מבריכת השחייה בתחומה לפעול שנים רבות בלא רישיון עסק.

הבדיקות באשקלון לא תמו בכך ומבקר המדינה שוב חוזר לנושא הבטיחות ומציין: " בכל בריכות השחייה שנבדקו נמצאו ליקויי בטיחות רבים, חלקם אף חמורים, בתחומים האלה: בטיחות כללית, חשמל, כיבוי אש, טיפול בחומרים מסוכנים, עזרה ראשונה ונגישות.

בחלק מאתרי בריכות השחייה בעיריות אשקלון ולוד והמועצות האזוריות מגידו ועמק המעיינות הוצבו מתקני משחקים וספורט. המתקנים לא טופלו כנדרש בחוק ובתקנות הבטיחות, והם שימשו את קהל המתרחצים בבריכת השחייה אף על פי שלא נקבעו נהלים להפעלתם ולתחזוקתם. "

יש לכם צובר גז בבניין? רוצו לעשות בדיקה…

הזלזול בבטיחות ככל הנראה הגיע גם לחלק ממבני המגורים מהעולה בדו"ח המבקר, שהתייחס להענקת היתרי בנייה ובסעיף העוסק בהיעדר היתרי בנייה להטמנת צוברי גפ"ם מהוועדה המקומית בבנייה קיימת שוב הוזכרה אשקלון, הנה הדברים המלאים של המבקר: " כ-77% מהוועדות המקומיות ברשויות המקומיות שהשיבו על השאלון לא הנפיקו היתרי בנייה להטמנת צוברי גפ"ם בבניינים קיימים.

הוועדות המקומיות האמורות לא אכפו את חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה), ואת התקנות שהותקנו מכוחו, ולא דרשו מחברות הגז אשר הטמינו צוברי גפ"ם בבניינים קיימים להסדיר את היתרי הבנייה כנדרש.

אישורי משרד העבודה להטמנת צוברי גפ"ם: בבואו לקבוע אם לאשר בקשות להטמנת צובר גפ"ם משרד העבודה אינו מוודא שהן הוגשו גם לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה לצורך קבלת היתר בנייה.

בוועדות המקומיות של עיריות אשדוד, אשקלון, חדרה, קריית אתא, שדרות ותל אביב-יפו תויקו חלק מאישורי משרד העבודה להטמנת צובר גפ"ם בתיקי הבנייה של בניינים קיימים, וזאת מבלי שהן בדקו אם ניתן היתר בנייה כנדרש או דרשו להגיש בקשה למתן היתרי בנייה לצוברים שנמצא כי הוטמנו ללא היתר כנדרש. בחלק מהוועדות המקומיות אישורי משרד העבודה נאספו במרוכז ולא תויקו בתיק הבנייה המתאים. "

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן