אחרי שנשבר השיא: 7000 שעות שיטור יסופקו לאשקלון – ועל מה תושבים יכולים לקבל 750 ש"ח קנס?

אחרי שנשבר השיא: 7000 שעות שיטור יסופקו לאשקלון – ועל מה תושבים יכולים לקבל 750 ש"ח קנס?

שיא כל הזמנים: מנתוני מדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה למחצית השנייה של חודש אוקטובר עולה, כי 95.5% מהחופים הפתוחים שנמדדו קיבלו ציון "נקי" או "נקי מאוד" – המדידה הנקייה ביותר מתחילת התוכנית בשנת 2005

 

סגן מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, פרד ארזואן: "אנחנו עדים לעלייה ברמת ניקיון החופים במהלך כל הקיץ האחרון, והשינוי החיובי הפך למגמה יציבה. השיא שנמדד לאחרונה הוא תוצאה של תוכנית חוף נקי של המשרד, שמטרתה לשמור על הניקיון של הים והחופים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, עמותות סביבתיות והציבור הרחב. גם בחורף אנו קוראים לציבור להימנע משימוש בכלים מפלסטיק לשימוש חד-פעמי ולהשאיר את החופים של כולנו נקיים, ובכלל לשמור על הניקיון ולא להשליך פסולת במרחב הציבורי, שמגיעה לים דרך הניקוז בשל הגשמים"

 

?לתמונות ולנתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה למחצית השנייה של חודש אוקטובר: https://did.li/wK1fT

 

מנתוני מדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה למחצית השנייה של חודש אוקטובר עולה, כי 95.5% מהחופים שנמדדו דורגו נקיים עד נקיים מאוד, לעומת 94% במדד הקודם. זהו המדד הנקי ביותר מתחילת התוכנית והמדידות בשנת 2005. בתקופה המקבילה בשנה שעברה נמצאו 86% מהחופים נקיים עד נקיים מאוד. אחוז החופים הנקיים 70% מהזמן, מתחילת שנת 2022, עומד על 80.3%.

 

הרשויות החופיות הנקיות ביותר (בעלות ציון נקי מאוד) הן עכו, טירת כרמל, חדרה, עמק חפר, נתניה, הרצליה, חוף השרון, בת ים, תל אביב-יפו, גן רווה, אשדוד, אשקלון ואילת. במדד זה אף רשות חופית לא דורגה בציון בינוני, מלוכלך או מלוכלך מאוד.

 

במסגרת תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית יוזמת סיוע לרשויות החופיות בביצוע פעולות אכיפה בחופי הים בחודשי הקיץ. הסיוע ניתן באמצעות תגבור כוח הפיקוח על ידי שוטרי משטרת ישראל המלווים את הפקחים מטעם הרשות החופית בפעולות הפיקוח ואכיפה, כדי ליצור הרתעה מול עברייני פסולת בחופי הים ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית.

 

18 הרשויות הזוכות בעונת הרחצה הנוכחית לתגבור של יותר מ-7,000 שעות שיטור הן נתניה, הרצלייה, מועצה אזורית חוף הכרמל, מועצה אזורית עמק חפר, אשקלון, מועצה אזורית מטה אשר, קריית ים, איגוד ערים כינרת, אשדוד, נהרייה, טירת כרמל, עיריית עכו, חיפה, תל-אביב יפו, מועצה אזורית חוף השרון, בת ים, חדרה ואילת.

 

היקף מימון הפרויקט הוכפל כבר בשנה שעברה למיליון שקל כחלק מתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. במסגרת פעילות האכיפה, המלכלכים בחוף עלולים להיקנס בסכום של עד 750 שקלים בגין השלכת פסולת בשל הרגישות הגבוהה של החופים.

 

במסגרת תוכנית תגבור האכיפה (בתאריכים 25 ביוני עד 31 באוקטובר 2022) דווח על 411 פעולות פיקוח ואכיפה בתחומן של הרשויות החופיות (ובהן איגוד ערים כנרת). במהלך פעולות אלו חולקו כ- 7,355 קנסות, ומתוכם כ- 1,217 קנסות על עבירות ניקיון.

 

הרחבה:

 

התקציב לתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2022 הוא 16 מיליון שקל. שנת 2022 היא השנה ה-17 לתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה הפועלת משנת 2005 במטרה למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיון החופים והים לפי המחויבות הבין-לאומית לטובת הסביבה והציבור בישראל.

 

מרכיב מרכזי בתוכנית חוף נקי ועיקר תקציבה מופנים לתמיכה ברשויות החוף בניקיון החופים הפתוחים שבשטחיהן. תוכנית חוף נקי מגדירה יעדי תוצאה ברורים לניקיון החופים הפתוחים – כך ש-75% מהחופים יהיו נקיים 70% מהשנה במטרה לטפל בבעיה הסביבתית של הפסולת הימית בישראל.

 

המשרד להגנת הסביבה פרסם באחרונה, בשיתוף רשות הטבע והגנים והחברה לחקר ימים ואגמים, דוח המצביע על ההשפעה המדאיגה של פסולת פלסטיק על צבי הים במזרח הים התיכון. הדוח מצא כי פסולת פלסטיק נמצאה בקיבות של 100% מצבי הים שנבדקו. על פי הערכות שונות, 8 מיליון טונות פלסטיק מושלכות לים מדי שנה בעולם, ובישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה. ממצא זה גבוהה יותר מהנתונים העולמיים ונתונים בשאר ים תיכון.

שוטר בתפקיד צופה על הים במצפור, צילום ארכיון: אודי דוד בן דוד

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן