הקריסה בכיכר התמנון: הכתובת היתה על הקיר – האם גם המצפור החדש בסכנה? ואיזה עירייה ביקשה "תסקיר ימי ל 50 שנים קדימה "?

בשבוע שעבר עם הגשמים שירדו בעיר ושוב הוכיחו את בעיות הניקוז הרבות ברחבי אשקלון, קרסה החומה וקטע כביש בכיכר התמנון.

אולם, מתברר, כי הכתובת הייתה על הצוק כבר מזמן וכעת מקווים גורמים בעירייה שמיזמים נוספים לאורך המצוק לא יקרסו גם הם עם הכספים שהושקעו בהם וילכו לטימיון.

בעבר הוגשה תביעה בבית המשפט נגד עיריית אשקלון, לאחר שאיש העסקים והקבלן רונן טבקול ביקש למנוע פגיעה בו ובמתחם "הסוכה הלבנה" שנמצא בבעלותו על המצוק.

טבקול סיפר בזמנו שבעיריית אשקלון ביקשו ממנו להציג תסקירים ימיים וסביבתיים 50 שנים קדימה, שעלותם נאמדה במיליוני שקלים. כבר עם הגשת התביעה טבקול טען שגורמים אחרים לא נדרשו להציג תסקירים דומים ולמעשה מדובר בניסיון נוסף לפגוע בו.

הסוכה הלבנה, צילום אוירי: רונן טבקול

בעירייה דחו את הטענות, אולם מסתבר שאותם אלו שהיו אמונים על איכות הסביבה לא ערכו את הבדיקות הנדרשות ומיהרו לאשר את המיזמים על המצוק, דווקא במקטעים הפחות יציבים והתוצאות כמובן התבררו בשנים האחרונות עם קריסות שונות של חלקים במצוק החוף אשקלון.

המים מתנקזים לסוכה הלבנה בסערה האחרונה, צילום: רונן טבקול

"הקריסה בכיכר התמנון הייתה עלולה להסתיים אחרת בקלות בהנחה ואנשים היו מטיילים באותה עת או מנסים לצלם מהמקום את הגלים בזמן הסערה" אמר הבוקר גורם המעורה בנושא והוסיף: " תאר לך שמישהו בדיוק היה עומד שם. זה יכל להיות אסון נוראי. לא ברור למה אישרו את הקמת הכיכר במקום ואם עשו בדיקות כלשהן לפני הצבת פסל התמנון שמושך הרבה אנשים להצטלם במקום. כבר שנים יודעים שהמצוק קורס".

הקריסה במצוק הצפוני סמוך לכיכר התמנון, צילום: אשקלון נייעס

" קח לדוגמא את המצפור החדש, כמה התהדרו בפתיחה שלו. פרסומים, הודעות לתקשורת ומה לא? והנה הוא יושב על המצוק. ממש מקווה שהוא לא יקרוס לנו יום אחד ואז שוב יגידו שמדובר בגשמים חזקים או שבר ענן. צריך להיות ערוכים לאפשרות כזאת כבר מעכשיו על מנת למנוע אסון".

כך זה אמור היה להראות, המצפור בחוף הצפוני, צילומי אויר והדמיות: תומר אלעד דוברות עיריית אשקלון

" כל מי שעובר במצפור לאורך כל שעות היממה רואה שאנשים מבקרים במקום ויושבים, לפעמים עם הילדים או סתם זוגות שמגיעים להנות מאוירה של כיף סמוך לים. אתה מעלה על דעתך מה עלול לקרות במקום אם הוא יקרוס או אפילו חלק ממנו? " הוא מוסיף.

בנוסף מזהיר הגורם: " לא הרחק מכיכר התמנון, בשכונת עיר ימים, כבר התחילו עבודות על המגדל שאמור להיות הבניין המרהיב ביותר באשקלון. הוא נמצא בערך 600-500 מטר מהים. קצת יותר מהמרחק המותר בחוק האוסר בנייה סמוך לחופי הים בישראל.

בהדמיות שכבר ראיתי מתכננים להקים בין המגדל לים, במרחק של לפחות 150 מטר לכיוון הים, בתי מלון ורצועת תיירות. בהנחה ולא יהיו כאלו שינסו לקמבן שם את הפיכת המלונות לבנייני מגורים, איך בדיוק יוקמו המלונות קרוב כל כך לים ממש על המצוק? מי ערב לכך שהוא לא יקרוס שוב ושוב כפי שקרה בשנים האחרונות ובכלל לא ברור איך מאשרים הקמה של מלונות במרחק כזה מהים במידה וההדמיות נכונות".

שכונת עיר ימים אשקלון, צילום: רועי פרג'

מעיריית אשקלון לא נמסרה תגובה.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן