איך לאבחן בצורה עצמית בעיות במפרק הירך?

איך לאבחן בצורה עצמית בעיות במפרק הירך?

כדי שהגוף שלנו ימשיך לפעול כשורה, הרבה גורמים צריכים להתחבר ביחד. גוף האדם הוא מופלא במובנים רבים ולא פעם, אנחנו לוקחים אותו קצת כאילו הוא 'מובן מאליו'. לאחר פציעה, בעקבות שחיקה לאורך זמן וכאשר מתחילים להופיע כאבים, אז אנחנו מבינים כי  הגוף שלנו מוגבל ואנחנו צריכים ללמוד איך לשמור עליו. אם אתם סובלים מכאבים במפרק הירך, אנחנו רוצים לפרוס בפניכם את המידע המקצועי ולעזור לכם לעזור לעצמכם.

איך מפרק הירך בנוי הלכה למעשה

רגע לפני שנדבר על כאבים אפשריים ועל הגורמים שיכולים להביא להתפתחות של אותם כאבים, בואו נבין ביחד איך מפרק הירך נראה מבפנים. אנחנו מדברים כמובן על המפרק המחבר בין איזור האגן ובין החלק התחתון של הגוף, הרגליים וכן הלאה. המפרק הוא מפרק סינואבלי. כלומר, מפרק הבנוי קצת כמו עיגול. הוא מאפשר לנו לעשות מעגלים עם הרגליים, לפתוח אותן או להצמיד אותן. הוא כמובן מאפשר לנו לשבת ולקום בעת הצורך. מבנה המפרק מזכיר בצורה מסויימת מכתש ועלי, כאשר בראש העיגול, נמצא הסחוס. סחוס היא רקמת חיבור מיוחדת, סיבית וצפופה במיוחד. לסחוס יש תפקיד מרכזי אחד והוא לשמור על כך שלא יהיה חיכוך ישיר בין העצמות. מדוע זו בעיה? נסו לקחת שני עצמים ולשפשף אותם זה בזה לאורך זמן. למשל, שתי אבנים. אם תעשו את זה לאורך הרבה מאוד זמן, אתם תראו כי האבנים מתחילות להישחק. כדי למנוע את זה, הסחוס משמש כמו משטח נעים ונוח, עליו העצמות יכולות לנוע בחופשיות ובלי להיות במגע ישיר האחת עם השניה. לכל המבנה הזה נוספות הרצועות, אשר תומכות בתנועה של הירך ומאפשרות לו לנוע אבל מתוך שליטה.

מה יכול לגרום לכאבים במפרק הירך

ישנם גורמים רבים אשר יכולים להביא להתפתחות של כאבים במפרק הירך:

  • שברים בירך: כתוצאה מפציעה או חבלה אשר עלולות לגרום לכאבים עזים.
  • זיהום בעצמות או במפרקים: דלקת אשר מקורה בזיהום חיידקי.
  • מתיחה של השרירים או הגידים: בעקבות פעולה לא נכונה.
  • כאבים בגב התחתון המשפיעים על הירכיים: אז הבעיה כמובן לא טמונה במפרק הירך, אלא, אופן ההליכה מביא ללחץ אשר תורם להתפתחות של כאבים.
  • דלקת: דלקת יכולה להתפתח בגלל התכווצות שרירים, המקרה השכיח נקרא בשפה המקצועית אוסטיאוארתריטיס, מקרה בו שחיקת סחוס במפרק הירך מביאה לחיכוך בין העצמות ולהתפתחות של דלקת לא נעימה במיוחד.

איך מאבחנים? קודם כל אתם צריכים להישאר מודעים

העניין הוא שאם לא עברתם תאונה או אירוע חריג, אתם לא תעלו בדעתכם כי אתם סובלים ממקרה של שחיקת סחוס במפרק הירך. הרבה פעמים מטופלים נוטים לדחות את הטיפול והאבחנה למועד מאוחר יותר, מה שמביא לסבל רב וחמור מכך, להידרדרות במצב. לכן, הדבר החשוב ביותר הוא להישאר עם יד על הדופק. אם אתם כאובים, אם יש פעולות אותן אתם כבר לא מצליחים לבצע כמו שצריך, זה הזמן לפנות לקבלת טיפול רפואי.

מטבע הדברים, מי שסובלים מעודף משקל משמעותי, אורח חיים לא מאוזן אשר לא כולל פעילות ספורטיבית, אנשים מבוגרים וכן הלאה, צריכים לתת תשומת לב רבה לכאבים מהסוג הזה. לאורך השנים בדרך כלל, הגוף משתנה באופן טבעי, לכן תופעות כמו שחיקת סחוס במפרק הירך עלולות להתפתח. אל תשאירו את הטיפול בזה למועד מאוחר יותר. כבר היום יש דברים אותם אפשר לעשות כדי להרגיש טוב יותר.

כעת, הזמן לטפל בעצמכם

אם אתם מבינים כי אתם סובלים מכאבים במפרק הירך, ד"ר רמי כרדוש, סגן מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים 'אסף הרופא' כבר ממתינים לכם כאן. מוזמנים לשיחת ייעוץ ראשונית בדרך לטיפול מוצלח. כדי שתרגישו יותר טוב.

צילום: Ben Kerckx מ- Pixabay

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן