רוצים להרוויח? תצטרפו גם לעתירה של תושבי אשקלון לבית המשפט העליון

למרות החלטות הממשלה, עד היום לא נעשה דבר בנוגע לכל ההבטחות לתושבי העיר.

עורכת דין תמר קידר פנתה עוד בחודש אוגוסט 2022 למשרד האוצר ודרשה לקבל את התקציב למיגון העיר אשקלון ויישום החלטת הממשלה בעניין.

לאחרונה היא רתמה גם את התנועה לאיכות השלטון להצטרף למכתבה ולפני הבחירות ביום 17.10.2922 פנתה שוב לשרי הממשלה היוצאת האמונים על ביצוע ההחלטה, כדי לדרוש את התקציב שמגיע לעיר אשקלון.

טופס התצהיר, רוצים להצטרף? מלאו ושלחו לעו"ד קידר – הטלפון בתחתית הכתבה

במכתבה לממשלה כתבה עו"ד קידר:

"

27 אוקטובר 2022

לכבוד

מר אביגדור ליברמן

שר האוצר

משרד האוצר

באמצעות מחלקה משפטית

ירושלים

 

לכבוד

מר זאב אלקין

שר השיכון

משרד השיכון

באמצעות מחלקה משפטית

ירושלים

 

לכבוד

מר בני גנץ

שר הביטחון

משרד הביטחון

באמצעות מחלקה משפטית

ירושלים

 

 

כולם: באמצעות דוא"ל

 

מכובדיי, שלום רב,

 

הנדון: יישום החלטת ממשלה מס' 1278  לעניין קידום פתרונות מיגון למרחב הציבורי באשקלון, סיוע בקידום פתרונות מגורים דירתיים והסרת חסמים – מכתב מיצוי הליכים נוסף

סימוכין: מכתבי מיום 8 אוגוסט 2022

 

בשם מרשיי, תושבי אשקלון, אשר זקוקים לסיוע במיגון דירתי, ובהמשך למכתבי מיום 8.8.2022, וכמיצוי הליכים נוסף בטרם הגשת עתירה לבג"ץ הריני להתכבד ולפנות אליכם כדלקמן:

לנוכח האיום הביטחוני המוגבר שעמו מתמודדים תושבי העיר אשקלון והצורך בצמצום פערי מיגון; ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 658 מיום 22.12.2020, (להלן – החלטה 658), ולנוכח הימשכות האיום הביטחוני שעמו מתמודדים תושבי העיר אשקלון,  מדוע לא תיושם החלטת הממשלה מספר 1278 מיום 14.3.2022 (להלן: "ההחלטה למיגון אשקלון") להרחיב את הסיוע לעיר אשקלון באמצעות קידום פתרונות מיגון למרחב הציבורי והמשותף בעיר אשקלון וסיוע בקידום פתרונות מיגון דירתיים בעיר אשקלון על כל רכיביה, תוך 30 יום מהיום?

מבלי לפגוע באמור לעיל , הינכם מתבקשים להשיב תוך 30 יום מהיום בהקשר למרכיבי ההחלטה שיפורטו להלן את סטטוס יישומם והתקציב שהועבר, ככל שהועבר, למשרדי הממשלה השונים ו/או עיריית אשקלון, לצורך ביצוע מרכיבי ההחלטה.

הריני להודיע כי מרשיי מבקשים לקבל את עמדת משרדכם על לקדם את יישום עיקרי ההחלטה למיגון אשקלון, ואשר למיטב ידיעת מרשיי, חלקה הארי לא יושם עד למועד כתיבת מכתבי זה.

 

להלן עיקר הטענות המפורטות במכתבי:

  1. ביום 14.3.2022 התקבלה החלטת הממשלה למיגון אשקלון החלטה מס' 1278 שנושאה : תכנית למיגון דירתי מפני ירי תלול מסלול בעיר אשקלון ותיקון החלטת ממשלה.
  2. מרבית ועיקר סעיפי ההחלטה הנוגעים לסיוע במיגון דירתי נסמכו על על שיקולים מקצועיים הנוגעים למצב הביטחוני באשקלון, ועל שיקולים מקצועיים הרלוונטיים לקביעת האוכלוסיות הזכאיות לסיוע בעיר, וזאת בהתבסס בין היתר על התשתית העובדתית שהובאו בפרק העדיפות הלאומית בהחלטה 658 על הנתונים העובדתיים שהובאו בהחלטה על מיגון אשקלון ועל נתונים נוספים.
  3. על פי הערכות מערכת הביטחון, העיר אשקלון מהווה מטרה מרכזית לארגוני טרור ברצועת עזה והיא חשופה למנעד רחב של איומים ביטחוניים, שהם שונים וייחודיים ביחס לשאר אזורי מדינת ישראל (למעט יישובי עוטף עזה). על פי נתוני מערכת הביטחון, מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014 ועד לעת הזאת, בעיר אשקלון היו נפגעים רבים באופן יחסי בגוף ובנפש, ועל פי נתונים שהתקבלו מעיריית אשקלון, מתוך כלל נפגעי החרדה בעיר כ-250 סבלו מפגיעות חרדה ברמה גבוהה.
  4. מהמידע שנמסר ממערכת הביטחון עולה כי רמת האיום על תושבי העיר אשקלון, מאז מבצע "צוק איתן", שונה וייחודית ביחס לכל יתר הרשויות המקומיות, בארץ בכלל ובדרום בפרט, למעט אלו הנכללות בתחום עוטף עזה, אשר נתונות למנעד רחב יותר של איומים.
  5. הייחודיות באיומים באה לידי ביטוי, בין היתר,  בהיקף ההתרעות והשיגורים לעיר, וכן בהיבטים נוספים. גם בראיה תלת-שנתית, היה מספר ההתרעות באשקלון גבוה משמעותית ביחס לכל יתר הרשויות, למעט הרשויות בעוטף עזה. תמונה דומה עולה מבחינת מספר השיגורים לעיר אשקלון, ביחס ליתר הרשויות בדרום ובמדינה בכלל. במסגרת זו נמצא, כי למעט עוטף עזה, הפגיעה באשקלון עולה על הפגיעה בכל יתר הרשויות המקומיות בישראל בכלל ובמחוז הדרום בפרט. חומרת האיומים אליהם חשופה העיר אשקלון מביאה להתמודדויות ייחודיות ומורכבות של העיר ותושביה.
  6. מבצע "שומר החומות" – ביום ירושלים שחל בכ"ח באייר תשפ"א, 10 במאי 2021, החל צה"ל במבצע צבאי רחב-היקף ברצועת עזה, לאחר שארגוני הטרור הפלסטינים בהובלת חמאס החלו בירי רקטות מסיבי לעבר אזור ירושלים ועוטף עזה ובהמשך גם למרכז הארץ, עקב המהומות בישראל ברמדאן 2021. המבצע נמשך 11 ימים עד להפסקת האש שנכנסה לתוקפה ב-21 במאי, בשעה 02:00 בלילה. בתוך כך, ספג אזור הדרום את עיקר הפגיעות, כאשר העיר אשקלון ספגה באופן יחסי את מספר השיגורים והפגיעות הגבוה ביותר.

    על פי הנתונים שהתקבלו ממערכת הביטחון, מספר הרקטות ששוגרו לעבר אשקלון היה הגבוה ביותר ובפער של יותר מפי ארבעה מהעיר אשדוד (המדורגת שנייה במספר השיגורים, למעט אזור עוטף עזה). כמו כן, מספר הנפילות בעיר אשקלון היה הגבוה ביותר, פי שלושה מאשר בעיר אשדוד, המדורגת שנייה כאמור. כמו כן, בהשוואה ליישובים בטווח של 40-7 ק"מ, לא נמצאו יישובים שבהם היקף ההתרעות היה דומה לה. עוד יצוין כי עד לחודש יוני 2019, ההתרעות שהופעלו במועצות אזוריות התייחסו לצבר של יישובים בכל מועצה אזורית, ואילו לאחר מועד זה שטח ההתרעה הרלוונטי התייחס לכל ישוב בנפרד, ובהתאם לכך שגרת החיים התקינה הופרה ברמת הישוב בלבד ולא בכל המועצה האזורית.

  7. נוסף על הנימוקים האמורים לעיל, נכללה בדברי ההסבר  להצעת ההחלטה התייחסות לצעדים למיגון יחידות דיור באשקלון.
  8. מבצע "עלות השחר" – לאחר ההחלטה למיגון אשקלון במרץ 2022, ביום 5.8.2022 החל צה"ל במבצע צבאי ברצועת עזה נגד הארגון הטרוריסטי הגיהאד האיסלאמי הפלסטיני. המצבע הסתיים ביום 7.8.2022 עם הפסקת אשק שנכנסה לתוקפה בשעה 23:30. במהלך שלושה ימי לחימה שוגרו אלפי טילים לעבר ישובי מדינת ישראל כאשר ישובי עוטף עזה, אבל בעיקר העיר אשקלון ספרה את מספר השיגורים הגבוה ביותר. זאת כאשר במרבית יישובי עוטף עזה, מדינת ישראל הציבה פתרונות מיגון ,לרבות מיגון דירתי, בעוד שעשרות אלפי תושבי העיר אשקלון נותרו חשופים וללא מיגון דירתי. הגם שעל פי הערכות מערכת הביטחון מבצע עלות השחר היה מוצלח בשיפור ההרתעה והשגת הייעדים הצבאיים, אין מחלוקת כי העיר אשקלון עדיין נותרה מטרה מרכזית ואף ראשונה של ארגוני הטרור ברצועת עזה, וכל הטעמים והנימוקים אשר היו שרירים בעת קבלת החלטת הממשלה למיגון אשקלון שררים וקיימים, אף ביתר שאת לעת זו.
  9. יתרה מכך, לית מאן דפליג כי לצערנו, עד למיגור ארגוני הטרור בעזה, המערכה הבאה הינה רק עניין של זמן, כאשר העיר אשקלון ותושביה נותרים חשופים ופגיעים ללא כל פתרונות מיגון להתמודדות עם האיומים הרובצים לפתחם.
  10. אשר על כן, הח"מ פנתה ביום 8.8.2022 בדרישה למשרד האוצר ומשרד השיכון לפעול ליישם את הוראות ההחלטה ובפרט את הוראת סעיף ב להחלטת הממשלה למיגון אשקלון – קרי סיוע בקידום פתרונות מיגון לעיר לרבות סיוע בפתרונות מיגון דירתיים, והסרת חסמים לפתרונות מיגון (סעיפים 6 -7 להחלטה).
  • העתק המכתב מיום 8.8.2022 מצ"ב לעיונכם.
  1. ביום 31.8.2022 התקבל מענה ממשרד השיכון אשר לא הצביע על לוח זמני ו/או מועד לביצוע ו/או יישום עיקרי ההחלטה.
  • העתק המענה מיום 31.8.2022 מצ"ב לעיונכם.
  1. אך, עד למועד זה , טרם מענה ממשרד האוצר בדבר ביצוע תוספת תקציבית בסך של 70 מיליון ₪ לשנת 2022. לפיכך, מבוקש כמכתב מיצוי הליכים נוסף ליתן מענה כדלקמן:

האם הוקצה על ידי משרד האוצר תוספת בסך של 70 מיליון ₪ לצורך מימון סעיפים 1, 4, 5, 6 ו-7 בשנת 2022 כמפורט להלן:

  • 5 מיליון ש"ח לרשות להתחדשות עירונית לטובת מימון סעיף 1 להחלטה
  • 9 מיליון ש"ח למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל לטובת סעיף 4 להחלטה.
  • 1 מיליון ש"ח למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל לטובת מימון סעיף 5 להחלטה (האם הוגשה תוכנית לצורך כך על ידי עיריית אשקלון?)
  • 56 מיליון ש"ח למשרד הבינוי והשיכון לטובת מימון סעיף 6 להחלטה.
  • 5 מיליון ש"ח למשרד הפנים לטובת מימון סעיף 7 להחלטה.
  1. האם הוקצו על ידי משרדי הממשלה תקציבים בשנת 2022 לטובת מימון סעיפים 2 ו- 3 להחלטה כמפורט להלן:
  • האם משרד לשירותי דת הקצה ממקורותיו סך של 2 מיליון ₪ לשנת 2022 עבור בתי כנסת ממוגנים והאם עיריית אשקלון הודיעה על כך שתעמיד תקציב בשנת 2022 בגובה של 1 מיליון ש"ח לכל הפחות עבור בינוי בתי כנסת כאמור?
  • האם משרד הביטחון הקצה מתקציב יעודי שהועמד בסעיף הוצאות חירום אזרחיות"
    (סעיף 16 לתקציב המדינה) במסגרת החלטת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי מספר ב/302 מיום  16.7.20218 באופן חד פעמי סך של 8.5 מיליון ש"ח לשנת 2022, עבור פתרונות מיגון בעיר אשקלון, לרבות שיפוץ מקלטים קיימים, ובכלל זה מקלטים ציבוריים, מקלטים משותפים ומיגון חדרי מדרגות, בהתאם לעמדה המקצועית של פיקוד העורף ומערכת הביטחון?
  1. האם לצורך מימון סעיף 6 להחלטה למיגון אשקלון בכל אחת מהשנים 2023 עד שנת 2027, יוקצו 50 מיליון ש"ח בשנה למשרד השיכון והבינוי מתוך התקציב המפורט בסעיף קטן 1(ה) להחלטת הממשלה מס' 551 מיום 24.10.2021 (האם צוות היישום החל לעבוד ולגבש המלצות לראש הממשלה ושר האוצר למימוש מתווה המענקים כאמור לעיל ובהתאם להוראת סעיף 9 להחלטת למיגון אשקלון?)?
  2. בתגובת משרד השיכון מיום 31.8.2022 הובהר לח"מ כי משרד האוצר הקצה למשרד הבינוי והשיכון באופן חד פעמי לשנת 2022, סך של 900 אלף ש"ח, למימון הקמת מערך מחשובי לניהול התהליך ובקרתו. אך, לא ניתן הסבר מדוע רכיב זה בלבד בהחלטה יושם, בעוד יתר הסעיפים טרם יושמו, והאם הועבר התקציב ליישום עיקרי ההחלטה.
  3. נבקש להזכיר כי כל זמן שההחלטה האמורה איננה מיושמת, עומדים עשרות אלפי תושבי אשקלון חשופים בחזית כשחייהם בסכנה נוכח איום הרקטות של אגרוני הטרור בעזה. דם תושבי אשקלון אינו יכול להיות הפקר נוכח אוזלת ידה של ממשלת ישראל ליישם את החלטתה שלה. אנו מצפים מממשלת ישראל להקדים תרופה למכה, ולא לחכות עד לסבב לחימה נוסף אשר עלול לעלות לתושבי אשקלון – מחיר יקר ביותר.
  4. משחלפו למעלה משבעה חודשים ממועד קבלת ההחלטה ולמעלה מחודשיים וחצי מפנייתי הראשונה, ולנוכח חשיבותו הציבורית הרבה של העניין, נודה לתגובה על פנייתנו תוך התייחסות מפורטת לטענות האמורות במכתבי זה.
  5. יוער כי בחוק התקציב לשנת הכספים 2022, התשפ"ב – 2021 אושרה על ידי כנסת ישראל הצעת תקציב המדינה, סעיף 16 – "הוצאות חירום אזרחיות". משכך, קיים סעיף תקציבי אשר מאפשר ביצוע ויישום החלטת הממשלה למיגון אשקלון.
  6. ככל שלא תפעלו כאמור לעיל, ו/או לא תודיעו תוך 30 ימים מהיום על יישום החלטת הממשלה למיגון אשקלון במלואה ו/או בהעדר תגובה למכתבי זה, הח"מ מודיעה כי מרשיי יפנו בעתירה לבית המשפט העליון על פי כל הזכויות המוקנות להם על פי דין לרבות כאמור בפתיח למכתבי זה ומבלי לפגוע בטענות אשר פורטו במכתבי מיום 8.8.2022.

 

  1. למען הסר ספק, אין באמור במכתבי זה או כל חסר בו משום ויתור ו/או גריעה על כל טענה העומדת למרשיי על פי דין, ואין במכתבי זה, כדי למצות את מלוא הטענות העומדות למרשיי, לרבות טענות בדבר אפליה פסולה, חוסר סבירות, וכיוצ"ב.
  2. אבקש לראות במכתבי זה, כמכתב מיצוי הליכים לפני עתירה.

בברכה,                                                                                                            תמר קידר, עו"ד

 

העתקים: יועמ"ש משד האוצר – אסי מסינג.

מנכ"ל רשות חירום לאומית – יורם לרדו  "

כעת, עורכת דין קידר מתעתדת להגיש בשם התושבים את העתירה לבג"ץ ומבקשת ממי שזכאי להנות מההטבות והתקציב, לפנות אליה לחתום על תצהיר, אפשר ליצור עימה קשר בטלפון מספר: 052-6776952

עו"ד תמר קידר, צילום: יח"צ

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן