הניצחון הגדול של רמי סופר – המכה הקשה לעיריית אשקלון והחכ"ל ( את ההוצאות כמובן משלמים תושבי העיר )

בניין עיריית אשקלון

חבר מועצת העיר אשקלון רמי סופר ביקש מהנהלת העירייה והחכ"ל לפעול על פי חוק ולהעביר לידיו מסמכים שונים, כפי שהם מחוייבים על פי חוק.

זה לא סוד בעיריית אשקלון ובחכ"ל כמעט ולא ניתן למצוא פרוטקולים רלוונטיים עדכניים, נציין שבעבר נשלחה גם בקשה מצד מערכת האתר לעיריית אשקלון בנושא אך הדבר טרם נעשה..

וחזרה לעניינו של רמי סופר, לאחר תקופה של דיונים בנושא, רמי סופר ניצח בבית המשפט את העירייה ואת החברה הכלכלית ועתירתו התקבלה בבית המשפט ברובה.

כמו כן, עיריית אשקלון חוייבה לשלם לסופר 15,000 ש"ח מכספי התושבים כמובן, והחכ"ל והעירייה חוייבו לתת מענה לרוב פניותיו של סופר לרבות הצגת דו"חות כספיים המתעדים את תשלומי החכ"ל.

גורמים בכירים בעיריית אשקלון אמנם התייחסו לנושא ברצינות ואמרו למערכת 'אשקלנייעס' שמדובר בפס"ד ברור וקשה אך העירייה באופן רשמי הגיבה למערכת 'אשקלנייעס' ודנה גרינבלט דוברת עיריית אשקלון מסרה בתגובה:

" רמי סופר הגיש עתירה מנהלית לקבלת מסמכים כנגד העירייה והחברה הכלכלית. בניגוד לאמור, בקשתו המוגזמת התקבלה רק חלקית כפי שציפו לכך בעירייה ובחברה הכלכלית. מכל מקום, העירייה שוקלת בחיוב הגשת ערעור. "

כעת נשאלת השאלה, אם העירייה והחכ"ל אכן צפו ש"בקשתו המוגזמת התקבלה רק חלקית כפי שציפו לכך בעירייה ובחברה הכלכלית" ( כלשון התגובה ), מדוע לא נעתרו לחלקים שציפו בעירייה עוד טרם הדיון ואולי יכלו לחסוך את הוצאות המשפט והתשלום לעו"ד.

בניין עיריית אשקלון, צילום: אודי דוד בן דוד

כך או כך, עו"ד תמר קדר, הנאבקת מזה שנים בשחיתות ציבורית בהתנדבות מלאה הגיבה לפסק הדין שניתן בעניין היום ומסרה למערכת 'אשקלנייעס' חוו"ד מפורטת וכתבה:

" החלטת בית משפט המחוזי בבאר שבע מיום 1.10.20 בעניין העתירה המנהלית של חבר המועצה רמי סופר עושה "סדר" בזכות העיון של חברי המועצה בפנקסי העירייה ומסמכיה וכן בחריגים לזכות זו.

ההכרעה המשפטית העדיפה את שקיפות פעילות הרשות וחופש המידע לשם מימוש התכלית הקבועה בסעיף  140א לפקודת העיריות, שהינה מתן כלים הדרושים לחבר מועצה, לשם ביצוע תפקידו הציבורי.

במסגרת זו השופט גדעון גד הנכבד התייחס גם לחובות של ראש העיריה במסגרת החוק לדאוג לקיומה של זכות העיון וכן בחובת הממונה על המחוז במשרד הפנים.

פסק הדין מגלה קביעות עקרוניות חדשות ומאשרר הלכות קודמות שניתנו בעניין זה שמתמצות בדברים הבאים:

  • על ראש העירייה לעשות הכל כדי שחובתו להעמיד לרשות חבר המועצה תוך 30 יום מיום דרישתו, תקוים באופן מלא, וזאת בתום לב ורצון לסייע לחבר המועצה.
  • כאשר המסמכים המבוקשים משמשים נושא לדיון במועצה או באחת מוועדות שחבר מועצה חבר בה או קשורים לדיון כזה, לא חל הסייג של זכות העיון בדבר מסמך שפרסומו אסור או מסמך הנוגע לפרט או חובותיו כלפי העירייה.
  • פרטים על תשלומים ששולמו לקבלן חיצוני וגם בדיקתם והתאמתם להוראות החוזים שבמסגרתם שולמו, רלוונטיים לביקורת על פעולות העירייה – וחבר המועצה רשאי לעיין בהם. כך גם חבר המועצה רשאי לעיין בהסכמים עם הקבלנים החיצוניים.
  • מי שמתקשר עם העירייה או עם גוף ציבורי צופה כי המידע על ההתקשרות והתשלומים שקיבל יפורסמו ברבים, אלא אם כן מדובר בעניין אישי חסוי על פי דין של אותו הקבלן.

כך, אם אין הוראות סודיות בהסכמים עם נותני שירותים, אזי ההסכמים עצמם, ניתנים לעיון.

  • הוראות חוק הפרטיות המגינות על מידע שמסר אדם, מטעמי שמירה על פרטיותו אינן חלות על תאגיד.
  • זכות העיון של חבר המועצה חלה גם על מסמכים של תאגיד עירוני, ככל שאותו תאגיד עירוני משמש כזרוע הארוכה של הרשות המקומית במסגרת סמכויות העירייה ותפקידיה לפי פקודת העיריות (בניגוד למצב שבו התאגיד העירוני פועל בהקשר בעל אופי מסחרי עסקי גרידא) – לכן ניתנה זכות עיון לגבי הספקים ונותני השירותים לחכ"ל עבור אירועי קיץ ואירועי דרום עולה.
  • מידע על תשלומים ששולמו לספקים של החכ"ל ושל העירייה הינם מידע חיוני לביקורת על פעילות העירייה וחבר מועצה רשאי לקבלם. גם לנוכח חובת השקיפות של הפעולה השלטונית.
  • פרוטוקול דיון והמכרז של יועמ"ש עירייה אינם חסויים, כך גם קורות חיים ואישור בדבר הניסיון הדרוש – שכן יש חשיבות ציבורית לבדיקת התאמתו לתפקיד ולבדיקת הליך הבחירה בו. כך גם יש להתיר עיון במסמכים שהועברו לבחינה ואישור משרד הפנים.
  • אין צורך בהסכמת ראש העיר לעיון והעתקה של המסמכים, אלא הסכמה זו נדרשת רק ך הוצאת מסמכים מקוריים מהעירייה.

 

לאור כל הקביעות הורה בית המשפט כי העירייה, ראש העיר והחברה הכלכלית ימציאו את מרבית המסמכים אותם דרש חבר המועצה סופר. כך גם לגבי מסמכים שבית המשפט לא נעתר לבקשה להמציאם בשל נוסח העתירה, עדיין, יכול כל חבר מועצה לבקש להמציאם מכל תאגיד עירוני כאשר הוא פועל כזרוע והארוכה של העירייה.

בעיני, זהו פסק דין חשוב ומשמעותי אשר מסיים סאגה ארוכה של טרטורים של שנים רבות של חברי מועצה שונים שפנו לעירייה בהתאם לזכותם לזכות העיון, ונדחו מתירוצים שונים. כעת, נגמרו התירוצים – והגיע הזמן לשקיפות. יישר כח! "

נציין שבימים האחרונים מאז פרסום הכתבה על ניסיונות הסחיטה המבוצעים כנגד בכירים בעיריית אשקלון, זרמו למערכת עוד עדויות על נסיונות סחיטה שבוצעו בדרכים שונות נגד פוליטיקאים וגורמים בכירים בעירייה, מצב השחיתות בעיר כנראה מגיע לנקודת השיא, וכותב שורות אלו כבר נשאל ( אולי בהלצה )  על ידי גורם המכיר את הלך הרוח בעיר אם הוא שכר שומר ראש ( ממש לא… הולך רק עם הקב"ה )

ולמאיימים למיניהם נמסור: לא תעצרו אותנו, לטובתכם – חזרו בתשובה ותפסיקו את המעשים – אחרת – אלו שפונים אלינו יפנו לגורמי החוק והאכיפה ומשם דרככם לסורג ובריח קצרה מאוד. 

פרסום ראשון: בכירים בעיריית אשקלון נמצאים תחת סחיטה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן