ההחלטה לגבי הלימודים באשקלון ואשדוד והצהרת הרמטכ"ל

חיילים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

הערב לאחר הערכת מצב בשיתוף פיקוד העורף קיבלו ראשי הערים של אשדוד ואשקלון החלטות שונות לגבי הלימודים במהלך השבוע.

חיילים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל
חיילים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי הוציא הודעה מפורטת ומנומקת היטב להורי התלמידים וכתב:

תושבי אשדוד והורים יקרים,

בהמשך לדיונים בנושא הפעלת מערכת החינוך באשדוד, אני מבקש לעדכן בהחלטה שקיבלתי:

שלעת עתה, מערכת החינוך תמשיך לפעול בקפסולות, ותחת האפשרות להיכנס למיגון תקני בתוך 45 שניות.

המשמעות המעשית היא שבגני הילדים בהם ניתן להכניס את כלל ילדי הגן למרחב המוגן בזמן הנדרש בעת אזעקה, יחזרו לשבוע לימודים בן 5 ימים.

ואילו בבתי הספר היסודיים יחזרו ללמוד בקפסולות תוך מתן עדיפות לילדי כיתות א' – ד' בשאיפה לתת להם 4 ימי למידה פיזיים.

הנימוק המרכזי להחלטה:

לאור רמת האיום הרקטי הקיים,

מחובתינו להעניק לכל ילד וילדה שאנו שולחים למסגרת חינוכית, את ההגנה הבסיסית על חייהם, של מרחב מוגן שניתן להגיע אליו עד 45 שניות מהישמע האזעקה.

חובה שאינה מתקיימת באופן מיטבי במצב של הכי מוגן שיש.

מאידך, אנו ערים לחשיבות של שגרת מלחמה עם משק מתפקד כלכלית ועם מערכת חינוך פעילה, ולרצון של הורים רבים בכך.

לכן, בשבוע הקרוב אוביל באופן אישי יחד עם מנהל החינוך, מהלך שישאף להעניק לכל ילדי העיר בגני הילדים והכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים (החשובים ליציאת ההורים לעבודה סדירה), אפשרות להגיע למסגרת החינוכית שלהם לפחות 4 פעמים בשבוע.

המהלך יתאפשר בין היתר, באמצעות הצבה של כ-90 מרחבים מוגנים בגני ילדים ובתי ספר נעדרי מרחבי מיגון במידה מספקת, ושימוש במרחבים מוגנים במוסדות העיריה השונים כגון מרכזים קהילתיים.

 

לנימוקים בהרחבה:

– האיום הרקטי עדיין משמעותי מאוד, כפי שראינו ביום רביעי האחרון עם מטח של 10 טילים על אשדוד ונפילת רסיס במרכול, והמטחים בשבוע האחרון לכיוון מרכז הארץ ואתמול על ירושלים.

 

– נוכחנו לדעת שלפחות מחצית מההורים חוששים לשלוח את ילדיהם למסגרת חינוכית במצב הכי מוגן שיש, כאשר האיום הרקטי עדיין כפי שהינו בעת האחרונה.

המשמעות היא שאנו מונעים מילדים אלה יציאה מהבית וחשיפה חינוכית, העלולה להימשך זמן רב, וזו בהחלט פגיעה רחבה שלא נוכל להשלים איתה.

נכון יותר בעינינו להציע לכלל ילדי העיר חשיפה שוויונית למסגרת החינוכית שלהם בקפסולות.

 

-למרבית מוסדות החינוך באשדוד יש מרחבים מוגנים ברמה טובה, ועם ההשלמה שאנו מקדמים בימים אלה, באמצעות מהלך הרכישה המהיר של כ-90 מרחבים מוגנים ניידים, כולל מתן עדיפות לילדי הגנים והכיתות הנמוכות, נשאף להציע להם לפחות 4 ימי חשיפה פיזית למסגרת החינוכית שלהם.

בכך, אנו מציבים את ביטחון הילדים בעדיפות עליונה, ונותנים מענה טוב לחוסן הלאומי הדורש משק חזק ומתפקד כלכלית וחברתית, עם מערכת חינוך פעילה ולא פחות חשוב מאפשרים מסגרת חינוכית וחברתית חיונית להתפתחות ילדינו.

נמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות בנושא מערכת החינוך ובכלל. שבוע טוב ושקט".

לעומת זאת באשקלון יצאה הודעה קצרה ובה נכתב: " בהמשך להערכת מצב נוספת שהתקיימה עם מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא ועם מפקד מחוז דרום אל"מ שגיא ברוך, העיר אשקלון נותרת במדרג צהוב לפי מדיניות המיגון של הפיקוד.

ע״פ הערכת המצב, למרות מספר ימים של שקט שהעיר חווה, עדיין קיים חשש לירי רקטי על העיר אשקלון ולכן חשוב ביותר להמשיך ולהתנהל בהתאם להנחיות פיקוד העורף.

בהתאם לזאת, מתווה הלימודים הפרונטליים יישאר ללא שינוי.

נוסיף כי, בימים הקרובים תתבצע הערכת מצב נוספת לעיר אשקלון בה פיקוד העורף ישקול את שינוי מדרג ההתגוננות לירוק (ללא הגבלות כלל על העיר), ככל שהאחיזה של צה״ל ברצועת עזה תימשך ושהימים הבאים יהיו שקטים.

כמו כן, פיקוד העורף, מינהל חינוך ואגף הביטחון, בשיתוף הנהלת בתי הספר וגני הילדים, ישלימו את ההיערכות בכלל מוסדות החינוך לחזרה לשגרת לימודים מלאה ככל שיוחלט. נוסיף לעדכן".

בנוסף, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי יצא הערב בהצהרה בפיקוד דרום ואמר:

״האירוע בו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג את יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה זכרם לברכה הוא אירוע קשה וכואב. שלושת החטופים ששרדו שבעים ימי תופת, נעו לכיוון חיילי צה"ל, ונהרגו מאש כוחותינו.

אין דבר שחיילי צה"ל ומפקדיו ברצועת עזה רוצים יותר מאשר לחלץ חטופים בחיים. בכך לא הצלחנו במקרה הזה. אנחנו חשים בצער העמוק של המשפחות על מותם של החטופים.

צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה, ונעשה הכל בכדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה.

אני נכנס לראשו של הלוחם בשג'עייה, אחרי ימים של לחימה קשה, היתקלויות מטווחים קצרים, מפגש עם מחבלים לבושים בבגדים אזרחיים המגיעים בדרכי הונאה שונות. הוא חייב להיות ערני ודרוך לכל איום.

החלטה בשבריר של שניה, עלולה לעלות בחיים או במוות. אני חושב ששלושת החטופים עשו הכל בכדי שאנחנו נבין – הם נעו ללא חולצות כדי שלא נחשוד במטען לגופם ואחזו בבד לבן כדי שאנחנו נבין.

הירי בחטופים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש.

אסור לירות על מי שמרים דגל לבן ומבקש להיכנע. אך הירי הזה בוצע במהלך לחימה ובתנאי לחץ.

השלמנו תחקיר ראשוני של האירוע באופן מהיר ומיידי, כזה שיאפשר לנו להפיק לקחים תוך כדי הלחימה ולהעביר אותם לכוחות הלוחמים בשטח. עדכנו את המשפחות בממצאים הקשים ופרסמנו אותם באופן שקוף לציבור.

ייתכן שיהיו מקרים נוספים בהם חטופים יימלטו או יינטשו במהלך הלחימה, ועלינו מוטלת החובה והאחריות לחלץ אותם בחיים. הלחימה היא זו שמביאה את ההזדמנויות להשבת החטופים.

לוחמינו נלחמים מזה שבעים ימים בעזה ובשאר החזיתות, בגבורה ובנחישות להגן על הבית. ברגע אחד, באה לידי ביטוי המורכבות של המלחמה הצודקת שלנו בעזה.

יצאנו להילחם בכדי לפרק את האויב שמעבר לגבול, ולהחזיר את החטופות והחטופים הביתה.

ללא הלחימה הנחושה, לא נוכל להשיב את החטופים ולא נוכל להחזיר את היישובים בביטחון.

עלינו להמשיך בעוז בלחימה, מבלי שנסיט את המבט ממטרותיה״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן