הנתונים שלא סיפרו לתושבי אשקלון לפני תחילת המלחמה

ההשפעות הכלכליות של המלחמה מורגשות היטב במקומות רבים ברחבי הארץ, אולם מסתבר שיש סיבה נוספת למחשבה על מדוע לא פורסמו נתונים מסויימים לתושבי העיר אשקלון בתקופה שקדמה למלחמה ומשקפת בצורה כלשהי את המצב בעיר.

למרות הפרסומים הרבים של עיריית אשקלון על הצלחות ושגשוג בעיר מסתבר שהנתונים הרשמיים מראים תמונת מצב אחרת לחלוטין ואף עשויים להסביר פחות או יותר את המציאות אליה נקלעה העיר אשקלון בעקבות ההתנהלות בשנים האחרונות.

נתונים רבים הוסתרו מתושבי העיר למרות שברשויות אחרות פועלים בשקיפות מול התושבים ומעלים לאתרי הרשויות פרוטקולים מישיבות ועדות, באשקלון ככל הנראה מעדיפים להמשיך ולא לחשוף לציבור את המידע החשוב כל כך לתושבי העיר שרוצים לדעת מה נעשה עם כספם.

הלמ"ס: ירידה בקצב התחלות הבנייה באשקלון בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023

נתונים המראים את כמות הבנייה באשקלון כפי שהוצגו על ידי הלמ"ס מסבירים שבעיר החלו להיבנות 116 דירות חדשות בבניינים בני יותר מ-16 קומות (קצב שנתי מוערך של 155 יח"ד), לעומת 180 דירות כאלה בשנת 2022 כולה.

בסך הכל החלו להיבנות בעיר 1,420 דירות חדשות, ירידה בקצב הבנייה של מגדלי מגורים בעיר אשקלון בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 – כך עולה מניתוח נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה.

בעיר החלו להיבנות 116 דירות חדשות בבניינים בני יותר מ-16 קומות (קצב שנתי מוערך של 155 יח"ד), לעומת 180 דירות כאלה שהחלו להיבנות בשנת 2022 כולה. אשקלון מדורגת במקום ה-18 מבין היישובים המובילים בישראל בבנייה לגובה בתקופה זו. כל 116 התחלות הבנייה לגובה באשקלון בתקופה הנמדדת היו במגדלים בני 16-20 קומות.

עוד לפני המלחמה – בשלושת הרבעונים הראשונים

הירידה בבניית מגדלים באשקלון מגיעה לצד ירידה כללית בהתחלות הבנייה בעיר בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023.

בתקופה זו החלו להיבנות בעיר 1,420 דירות חדשות (קצב שנתי מוערך של כ-1,900 יח"ד), וזאת לעומת 2,510 דירות שהחלו להיבנות בה בשנת 2022 כולה. אשקלון מדורגת במקום ה-6 מבין הערים המובילות בקטגוריה זו.

בהתפלגות לפי גודל הדירה, עולה כי באשקלון החלו להיבנות 584 דירות בנות 4 חדרים, 334 דירות בנות 5 חדרים, 417 דירות בנות 3 חדרים, 56 דירות בנות 6 חדרים ויותר, ו-29 דירות בנות 1-2 חדרים.

בחברת יורו ישראל מבינים שהדבר פוגע בשהשקעות והתחייבויות חדשות לצד הפעילות של הוועדות המקומיות. בדרך אגב ובלי קשר ליורו ישראל, שוב עולה תמיהה מדוע בעיריית אשקלון ממשיכים להסתיר פרוטוקולים של ועדות חשובות ולא מעלים את הפרוטוקולים לאתר העירייה כפי שקורה בערים אחרות.

בחברת יורו ישראל מזהירים: " כמות הדירות שהחלו להיבנות במגדלים באשקלון נמצאת בירידה "

לדברי עפרה חדד, סמנכ"לית ובעלי יורו ישראל הבונה מגדלים באשקלון, "כמות הדירות שהחלו להיבנות במגדלים באשקלון נמצאת בירידה, בהתאם לירידה הכללית בהיקפי הבנייה בשנה האחרונה בעיר, בכל הארץ ובכל הסגמנטים.

הריבית הגבוהה שמייקרת משמעותית את עלויות המימון ליזמים, מביאה לעצירת השקעות והתחייבויות חדשות, ולזאת יש להוסיף גם את אי הוודאות המדינית בשנה האחרונה, ואת הפעילות החלקית של הוועדות המקומיות עקב ההמתנה לבחירות שנדחו פעמיים. יחד עם זאת, בטווח הארוך אין לי ספק שנראה יותר ויותר מגדלים בעיר, בין היתר עקב מצוקת הקרקעות וגם בשל הביקוש הגבוה לדירות בעיר, שמענה לו אפשרי באמצעות עלייה לגובה".

נזכיר שבשנים הקרובות אמורה להסתיים הבנייה של המגדל היוקרתי ביותר בעיר אשקלון שימוקם בשכונת 'עיר ימים' במרחק קצר מאוד מהים והשווי של הדירות שכבר נרכשו זינק על פי ההערכות גורמים העוסקים בתחום הנדל"ן בעיר בלמעלה מ 50% כשהיד עוד נטויה.

סמוך מאוד לים – פרוייקט המגדל כשהשטח עוד היה יחסית ריק, שכונת עיר ימים אשקלון, צילום ארכיון: רועי פרג'

במקביל, חברת יורו ישראל אכלסה זה מכבר את המגדל השני בפרויקט SEA@SKY, הנבנה על עתודות הקרקע האחרונות הזמינות למגורים במרינה באשקלון, מול רצועת החוף, מרחק 100 מטר מהים.

הפרויקט כולל שני מגדלים בני 25 קומות הנחשבים בין הגבוהים בעיר. מהחברה נמסר כי נותרו למכירה דירות אחרונות בפרויקט. הדירות בפרויקט גדולות מהממוצע בשוק וכוללות דירות בנות 4 ו-5 חדרים, דירות גן, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים עם מפרט טכני עשיר.

מהדירות נשקף נוף מרהיב לים, והוא מרחק הליכה משני חופים מרכזיים – חוף בר כוכבא וחוף דלילה. בסמיכות לו המרינה והטיילת הכוללת בתי קפה, מסעדות ואולם קולנוע, ומהווה מוקד בילוי באוויר הפתוח.

גם ברמה ארצית נרשמה צניחה בקצב התחלות הבנייה של מגדלים מינואר עד סוף ספטמבר, וכן בכלל התחלות הבנייה. במגדלים החלו להיבנות 9,125 דירות בבניינים בני 16 קומות ומעלה (קצב שנתי מוערך של 12,166 יח"ד), ירידה לעומת 15,106 התחלות בנייה כאלה שהיו בשנת 2022 כולה.

הערים המובילות הן בת ים, אשדוד, לוד, נתניה, ראשון לציון, יבנה וירושלים. העיר תל אביב, בירת המגדלים של ישראל, הגיעה רק למקום השמיני. באר יעקב ורמת גן סוגרות את העשירייה הראשונה.

באופן כללי, מינואר ועד סוף ספטמבר 2023 החלו להיבנות כ-46,700 דירות חדשות (קצב שנתי מוערך של כ-62.3 אלף), ירידה לעומת כ-67.7 אלף התחלות בנייה שהיו בכל שנת 2022. הערים המובילות בכלל התחלות הבנייה הן תל אביב, ירושלים, בת ים, יו"ש, ראשון לציון, אשקלון כאמור, לוד, אשדוד, רעננה ונתניה.

פרויקט יורו SEA@SKY באשקלון של חברת יורו ישראל, צילום: יורו1

משרד הבריאות מזהיר: אין להשתמש במוצר הזה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן