אשקלנייעס

צמרמורת בקניון באשקלון: כך העבירו מסר פרו־פלסטיני על מוצר יומיומי

מציאות מלחמתית שמטלטלת את ישראל

ישראל מצויה בחודשים האחרונים במלחמה קשה מול אויבים במספר חזיתות בו־זמנית. תושבים בכל רחבי הארץ מתמודדים עם מתיחות ביטחונית יומיומית, ירי רקטות, ניסיונות חדירה והסתה מתמשכת נגד אזרחים וחיילים. המצב הביטחוני בחזיתות הדרום, הצפון, יהודה ושומרון ואף במזרח, מייצר תחושת חוסר ודאות עמוקה.

איום אזורי והצל של מצרים

בעוד חמאס וחיזבאללה מאיימים ישירות על גבולות ישראל, גם במצרים ניכרת תזוזה מדאיגה. בשבועות האחרונים דווח כי הצבא המצרי מזרים כוחות לסיני, מהלך שמעלה חשש במערכת הביטחונית הישראלית. למרות יחסי השלום הרשמיים, התבטאויות חריפות נגד ישראל והתחזקות ההזדהות המצרית עם הפלסטינים יוצרות אקלים שמדאיג רבים. עבור תושבים בדרום, החיים בצל האיומים האלה הופכים ליום־יום מתוח וחסר שקט.

ההלם בקניון לב אשקלון

תושבת העיר שיצרה קשר עם מערכת אשקלנייעס, אתר חדשות אשקלון, יצאה ליום קניות רגיל בקניון לב בעיר, אך במקום להתרכז בבחירת מצרכים פשוטים, היא נתקלה בגילוי מטלטל. כשלקחה לידיה אריזת טישו, הבחינה בכיתוב מפתיע: המוצר יוצר במצרים, ובנוסף הופיעה עליו ההצהרה באנגלית ובערבית – “מיוצר במיוחד עבור השותפים שלנו בפלסטין”. לדבריה, “זה היה רגע של הלם. אני באה לקנות טישו פשוט, ובמקום זה אני מגלה מסר פוליטי שמכוון נגדי, ממש כאן בבית שלי”.

פרטי המוצר שנחשף באשקלון

צילום: ס.כהן עבור אשקלנייעס
צילום: ס.כהן עבור אשקלנייעס

מדובר במוצר של Al Ahmad Sons Company, המיוצר בפועל במפעל “החברה העולמית למגבות נייר” באלכסנדריה, מצרים.
על האריזה צוין:

שאלות קשות על פיקוח ויבוא

המוצר עם תרגום גוגל לעברית, צילום: ס.כהן עבור אשקלנייעס

הגילוי מעורר תהיות: כיצד מוצר שיועד במפורש לשוק הפלסטיני הגיע למדפי חנויות בישראל? האם מדובר בטעות בשרשרת ההפצה, או אולי בהעלמת עין מצד גורמים האחראים לפיקוח על יבוא? תושבים שהגיבו ברשתות החברתיות דרשו בדיקה מיידית. “אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לממן באמצעות הקניות שלנו מסרים עוינים”, כתב אחד מהם.

משמעות פוליטית וביטחונית

מעבר לצד הצרכני, מדובר באירוע טעון מבחינה ביטחונית. מצרים נתפסת כמדינה שמנהלת יחסים כפולים עם ישראל – מצד אחד שיתוף פעולה ביטחוני, ומצד שני חיזוק התדמית הפלסטינית בזירה הבינלאומית. כאשר מוצרים יומיומיים נושאים עליהם מסרים פוליטיים שמגיעים עד לשוקי ישראל, עולה חשש שהם עלולים לשמש כלי נוסף בלוחמת התודעה נגד אזרחים ישראלים.

קריאה לביקורת מחמירה

האירוע באשקלון מדגיש את הצורך בביקורת מחמירה יותר על מוצרים מיובאים. לא מדובר רק בשאלה כלכלית אלא בסוגיה לאומית. האם מדינת ישראל צריכה לאפשר הכנסת מוצרים ממדינות עוינות ללא בדיקה מדוקדקת של הכיתוב והמסרים שהם נושאים? האם יש כאן סיכון לכך שכסף של אזרחים ישראלים זורם, בעקיפין, לגורמים עוינים?

דוגמה הפוכה של סולידריות מקומית

אל מול הדאגה שעוררו מוצרים מיובאים בעלי מסרים מטרידים, ניתן לראות יוזמות חיוביות שמחזקות את תחושת הערבות ההדדית. כך למשל, מלון התיאטרון בירושלים יארח חיילי מילואים ולוחמים בראש השנה כאות הוקרה. מיזמים מסוג זה מבליטים את הפער בין המסרים החיצוניים שמגיעים מעבר לגבול לבין החוסן הפנימי שמאפיין את החברה הישראלית דווקא בשעת משבר.

Exit mobile version