האם העירייה תצליח לפגוע במגן דוד בברנע? דיון בבית המשפט ב 11

בית משפט השלום אשקלון, צילום: אודי דוד בן דוד

החריצות והמהירות של עיריית אשקלון מול בית הכנסת מגן דוד

עיריית אשקלון הראתה בשבועות האחרונים חריצות מיוחדת כשבחרה לפעול במהירות יוצאת דופן נגד בית הכנסת 'מגן דוד' בשכונת ברנע. תוך פחות מיום מאז שנערך תיעוד של בניית מקווה לא חוקית, הוצא נגד בית הכנסת צו הריסה. מדובר במקרה שבו עירייה בוחרת לפעול במהירות ובנחישות, גם כאשר מדובר במבנה הקשור לבית תפילה.

רקע המקרה: בניית מקווה ללא היתר

תחילת הפרשה התרחשה כאשר עיריית אשקלון גילתה שבית הכנסת החל בבניית מקווה בשטח של כ-94 מ"ר, ללא היתר מתאים. נוסף לכך, הבנייה חרגה אל תוך שטח ציבורי פתוח (שצ"פ), מה שיצר בעיה חוקית ברורה. תוך יום מהתיעוד שהעירייה ביצעה, הוצא נגד הבנייה צו הריסה.

החלטה זו עוררה ביקורת מצד חברי עמותת בית הכנסת 'מגן דוד' ותושבי ברנע, שטענו לאכיפה בררנית מצד העירייה. העמותה החליטה לפנות לבית המשפט ולדרוש צו מניעה לביטול צו ההריסה, בטענה שלא הייתה סיבה מוצדקת לפעולה כה מהירה ונחרצת.

נזכיר שבזמן בו בעירייה מחליטים שוב לפגוע בבתי כנסת, יש מספר מקומות בעיר בהם יש פלישה לשצ"פ ללא היתר, בניה לא חוקית ועוד אך משום מה, בוחרים בעירייה שלא לטפל באותם המקומות.

החלטת בית המשפט: התמודדות עם האכיפה

חברי העמותה לא נשארו אדישים לפעולה זו מצד העירייה והגישו בקשה דחופה לבית המשפט לביטול צו ההריסה. במהלך הדיון שנערך בבית משפט השלום באשקלון בשבוע שעבר, השופט צבי פורר קיבל את הבקשה לעכב את צו ההריסה, אך זאת בכפוף לתנאים שנקבעו על ידו.

במהלך הדיון, השופט פורר ציין כי הבקשה אינה עונה על כל דרישות החוק, בעיקר בכל הנוגע לחריגה לשצ"פ. לפי החוק, בנייה בשטח ציבורי פתוח מחייבת היתר מיוחד, והמבקשים לא סיפקו מידע מספיק המוכיח כי יש להם זכות חוקית לבנות בשטח זה.

הקושי בהסדרת הבנייה

יתנו יד לפגיעה בבית הכנסת? בית משפט השלום אשקלון, צילום: אודי דוד בן דוד
יתנו יד לפגיעה בבית הכנסת? בית משפט השלום אשקלון, צילום: אודי דוד בן דוד

בבית המשפט נטען כי בניית המקווה לא בוצעה באופן חוקי, מה שמעלה ספקות באשר ליכולתה של עמותת בית הכנסת להסדיר את הבנייה בעתיד הקרוב. חרף הספקות, השופט פורר איפשר למבקשים את יומם בבית המשפט, וקבע תנאי להמשך עיכוב ביצוע צו ההריסה. על פי החלטת השופט, היה על העמותה להפקיד סכום של 15,000 ש"ח בקופת בית המשפט, שיכלול גם ערובה להוצאות העירייה במקרה שהבקשה לביטול צו ההריסה תידחה.

ההליך המשפטי: המשך הדיון

הדיון הראשון התקיים בדיוק לפני שבוע, ובמהלכו נקבע דיון נוסף להיום  בשעה 11:00 בבית משפט השלום אשקלון, בדיון זה יצטרכו הצדדים להציג מסמכים וראיות נוספים. בנוסף, העירייה נדרשה להגיש את תגובתה עד ל-24 בספטמבר.

השופט הדגיש בהחלטתו כי עיכוב ביצוע צו ההריסה ייכנס לתוקפו רק לאחר המצאת אישור על ביצוע ההפקדה מצד העמותה. אם אישור זה לא יוגש במועד שנקבע, העירייה תהיה חופשית לבצע את צו ההריסה.

האכיפה הבררנית: טענות מצד העמותה

עמותת בית הכנסת טענה במהלך הדיון כי העירייה נקטה אכיפה בררנית במקרה זה. לטענת העמותה, ישנם מקרים נוספים בעיר שבהם בוצעו חריגות בנייה דומות, אך העירייה בחרה שלא לפעול באופן כה נחרץ ומהיר. בהתאם לכך, העמותה ביקשה מבית המשפט לבדוק האם יש מקום להחיל כללים אחידים על כל העבריינים לכאורה, ולא להתמקד דווקא בבית הכנסת.

העמותה אף העלתה טענות בנוגע לקשיים הקשורים בהליך קבלת ההיתרים והצורך הדחוף של הקהילה במקום טהרה, דבר שנחשב חיוני במיוחד עבור האוכלוסייה הדתית באזור.

מה צפוי בהמשך?

הדיון המתוכנן להיום בשעה 11:00 יהיה מכריע בנוגע להמשך הטיפול במקרה. בית המשפט יצטרך להחליט אם הבקשה לעיכוב צו ההריסה תתקבל והאם יהיה מקום להמשך ההידיינות המשפטית בנושא. עמותת בית הכנסת תצטרך להוכיח את טענותיה בנוגע לזכותה על הקרקע ולהביא הסברים מדוע הבנייה בוצעה ללא היתר מתאים.

מצד שני, העירייה תצטרך להצדיק את הפעולה המהירה שנקטה ולשכנע את בית המשפט כי מדובר באכיפה הכרחית ושוויונית למניעת בנייה לא חוקית בשטח ציבורי, כשלמעשה שוב בעיריית אשקלון בוחרים להילחם בבית כנסת וייתכן שבבית המשפט המתפללים יציגו טענות נוספות על רקע אחר.

השפעות רחבות יותר: אכיפה ואמון הציבור

המקרה של בית הכנסת 'מגן דוד' מדגיש סוגיות רחבות יותר בנוגע לאכיפת חוקי התכנון והבנייה בישראל, ובפרט את האופן שבו הרשויות המקומיות פועלות מול מבנים דתיים וציבוריים. הטענות לאכיפה בררנית הן נושא רגיש שעלול לפגוע באמון הציבור ברשויות המקומיות.

חשוב לזכור כי מקרים דומים עלולים להתרחש גם בערים אחרות בישראל, ובתי המשפט נדרשים לאזן בין זכויות האזרחים לבין הצורך לשמור על החוק והסדר הציבורי.

בדקו את חשבון הבנק: מאות אלפי ישראלים יקבלו היום עד 9720 ש"ח לחשבון – כיף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן