סערת הפועל אשקלון – כל הפרטים

בניין עיריית אשקלון

אמש החלה סערה בעיר בישיבת מועצת העיר עת חשף ראש העירייה לשעבר איתמר שמעוני מחדלים כהגדרתו לגבי התנהלות העירייה מול הנהלת הקבוצה וטענות על מעשים שלכאורה גובלים בפלילים.

מנכ"לית החברה העירונית הזימה את הטענות הבוקר בחשבון הפייסבוק שלה במענה לכתב גל חזיזה מאתר אשקלונט, וזה הגיע לאחר שאתמול שיגרה דוברות עיריית אשקלון הודעה לתקושרת עם תמצית דברי מבקר העירייה בנוגע להפועל אשקלון.

במערכת האתר פנינו לדו"ח מבקר העירייה המלא כפי שנכתב על ידי אריה גמליאל, מבקר העירייה והבאנו לכם מילה במילה את מה שנכתב בדו"ח לגבי קבוצת הכדורגל.

 

הנה הדו"ח המלא ( קצת מבולגן אבל ברור… ):

1

עמותת קבוצת ותיקי אשקלון –

כדורגל
1 .מבוא
עמותת "קבוצת ותיקי אשקלון – כדורגל" מספר 580850942 הינה עמותת ספורט המקבלת
תמיכה מהעירייה ופועלת לאחר זכייתה בקול קורא בנושא ניהול קבוצת הבוגרים אשר
פרסמה החברה העירונית בשנת 2017( להלן: "העמותה" או "קבוצת ותיקי אשקלון"(.
העמותה נוסדה בדצמבר 1994 במטרה לקיים "פעילות תרבותית, חברתית וספורטיבית".
עיקר פעילות העמותה הינו ניהול ותפעול קבוצת הכדורגל "הפועל אשקלון בוגרים" )להלן
:"הפועל אשקלון"( וזאת החל מחודש פברואר 2015.

בחודש 2017/7 פרסמה החברה העירונית קול קורא לניהול קבוצת הבוגרים בו זכתה
העמותה וזאת על פי וועדה מיוחדת שהמליצה לדירקטוריון החברה העירונית על העמותה.
להלן מיקום קבוצת הפועל אשקלון בליגות הכדורגל לאורך השנים:
 עונות 2015-2014 ליגה א
 עונה 2016-2015 – ליגה לאומית
 עונה 2017-2016 – ליגת על
 עונה 2018-2017 ליגת על
 עונה 2019-2018 – ליגה לאומית
2 .מטרות העמותה
בחודש נובמבר 2017 הוסיפה העמותה מטרות לתקנון, כדלקמן:
1 .לפתח כישוריהם הגופניים של חברי העמותה.

2 .לטפח, לעודד ולקדם תרבות הגוף, בריאות גוף ונפש, תכונות משמעת עצמית, יכולתאישית, התנהגות ספורטיבית ואזרחות טובה.
3 .לפעול בתחום הספורט החובבני והמקצועי בענף הכדורגל באשקלון, בארץ ובחו"ל
וזאת ע"י תפעול וניהול קבוצות כדורגל בעיר אשקלון, בוגרים וותיקים לרבות

2
אפשרות להקמת תפעול וניהול קבוצות נשים, נוער וילדים בעיר אשקלון. להקים,
לפתח, לתפעל ולנהל מתקני ספורט וכן לצייד קבוצות של העמותה לצורך ביצוע
פעולותיהן הספורטיביות. לעודד בציבור עניין ומעורבות בספורט בכלל ובספורט
הייצוגי בפרט."

תגובת העמותה:
בחודש נובמבר 2017 הוספו מטרות אלו לבקשת רשם העמותות
במסגרת תכנית הליווי שהעמותה הייתה בה.

3 .מטרת הביקורת
 בחינת תקינות התנהלות העמותה, בהתאם לנהלים והוראות החוק הרלוונטיות.
 בחינת עמידת הגוף בהוראות חוק העמותות ,התש"ם 1980( להלן: "חוק העמותות"(,
והנחיות רשם העמותות לניהול תקין.
 בחינה האם הגוף פועל ביעילות וחסכון להגשמת מטרותיו.
 בחינת יישום כללי חשבונאות מקובלים וכללי דיווח נאות בגוף המבוקר.

4 .מתודולוגיה
הביקורת נסמכה, בין היתר, על המסמכים הבאים:
 מסמכי היסוד של העמותה )תעודת התאגדות, תקנון, וכיו"ב(
 הסכמים שנחתמו בין העירייה ובין העמותה
 הדוחות הכספיים של העמותה לשנים 2017-2016
 נתוני השכר של העובדים המועסקים על ידי העמותה לשנים 2018-2017
 מדגם חוזי העסקה של עובדים בעמותה

5 .חקיקה ונהלים
 חוק העמותות, תש"ם-1980;
 נוהל תמיכות במוסדות ציבור על ידי הרשויות המקומיות, חוזר מנכ"ל מיום ה – 23
לאוגוסט 2006.
3

6 .נתונים כספיים
להלן נתוני ההכנסות וההוצאות של העמותה, על פי הדוח הכספי לשנת 2017( להלן: "הדוח
הכספי"(:
הכנסות 2017 באלפי ₪ 2016 באלפי ₪

הכנסות ממנהלת הליגה ומועצת
ההימורים
1,807 3,909
4,660 7,225 מפעילויות הכנסות
4,323 4,640 אשקלון מעיריית הכנסות
10,790 15,774 הכנסות כ"סה
הוצאות 2017 באלפי ₪ 2016 באלפי ₪
10,584 14,803 הפעילות עלות
הוצאות הנהלה וכלליות 018,1 537
הוצאות מימון 33 95
11,216 15,854 הוצאות כ"סה
הוצאות נטו לתקופה 80 426

ממצאים

1.6.מהדוח הכספי עולה כי בעלות המשחקים והאימונים קיים סעיף "שונות" בסך 94 אלפי ₪
ללא כל פירוט.

2.6.נמצא כי הוצאות המנכ"ל, המנהל הטכני ומנהל הקבוצה, אינן נכללות במסגרת הוצאות
הנהלה וכלליות.
המלצות

3.6.הביקורת ממליצה כי בדוח הכספי של העמותה – הוצאות שכר של המנכ"ל, המנהל הטכני
ומנהל הקבוצה, ייכללו במסגרת הוצאות הנהלה וכלליות.

4
תגובת העמותה:
החל מדו"ח 2018 תציג העמותה את שכר המנכ"ל במסגרת הוצאות
הנהלה וכלליות. המנהל הטכני ומנהל הקבוצה הינם עובדים במשרה
מקצועית ולא מנהלתית לכן הם חלק מעלות המשחקים והאימונים.

7 .מבנה ארגוני
בעמותה מכהנים מנכ"ל, מנהל טכני ומנהל קבוצה.
בעמותה ישנם 3 חברים בוועד המנהל, ו-3 חברים בוועדת הביקורת.
עוד מועסקים בעמותה: מזכירה, 3 אנשי משק, דובר, מתאם אירועים, פיזיותרפיסט,
מעסה, רופא, אחראי שילוט, 8 מאמנים )לרבות עוזרי מאמן( ו-32 שחקנים.
כמו כן, העמותה נעזרת בשירותי רו"ח, מנהל חשבונות, מבקר פנימי ועורך דין חיצוני.

ממצאים
1.7.הביקורת ביקשה לקבל את הגדרות התפקידים של העובדים בעמותה. לביקורת נמסר ממנהל
הכספים כי הגדרות תפקידי העובדים הינם כדלקמן :
מנכ"ל- אחראי לכספים, משא ומתן מול התפקידים הבכירים במועדון כגון: מנהל טכני, מאמן
אישי, שחקנים בכירים, תפקוד מול ספונסרים ראשיים ומול הרשות המקומית. מתן ערבויות
בבקשה התקציבית.

מנהל טכני- עורך משא ומתן מול שחקנים, ספקים, התנהלות מול התאחדות והרשות לבקשה
תקציבית, ספקים, משכורות ודו"חות כספיים וניהול משחק.
מנהל הקבוצה- אחראי על השוטף באימוני ומשחקי הקבוצה, אחראי על השחקנים הזרים.
לא נמצא תיעוד כי הגדרות תפקידים אלו כתובות במשרדי העמותה.
המלצות

2.7.מומלץ כי לצורך חלוקה ברורה של תחומי האחריות, וכן לצורך מניעת אי הבנות, העמותהתגדיר בכתב את תפקידי כל המנהלים והעובדים בעמותה, את אחריותם, סמכותם
ומטלותיהם. הגדרת הדרישות, המשימות והתוצאות הנדרשות מבעל התפקיד יוצרת תיאום
ציפיות ברור ומאפשרת לממלא התפקיד לפעול בצורה ממוקדת ויעילה, ולענות על הדרישות

5
והציפיות העולות מתפקידו. כמו כן הגדרת התפקיד ותחומי האחריות מסייעת כדי למנוע
חפיפה בסמכויות של בעלי תפקידים שונים וכן להסדיר את כל הסמכויות ותחומי האחריות
תחת בעל התפקיד המתאים כך שלא יוותרו ללא מענה.

8 .התקשרות החברה עם החברה העירונית לתרבות נוער וספורט
להלן התקשרויות החברה העירונית עם העמותה החל משנת 2017.

– 2017/7/3 פרסום קול קורא על ידי החברה העירונית – "לניהול תפעול קבוצת הכדורגל
הפועל אשקלון בוגרים וזאת לעונת 2018/2017 עם זכות לחברה להארכת תקופת
ההתקשרות בשלוש עונות נוספות". במסגרת הקול קורא תבחן ועדה מיוחדת )להלן:
"הוועדה"( את ההצעות ותמליץ לדירקטוריון החברה לאשר את ההצעה הזוכה.

– 2017/7/25 – קיום ישיבה בחברה העירונית של "הוועדה" וראיון נציגי העמותה כאשר
ההחלטה הינה :"המלצה לבחור בעמותה להמשך ניהול קבוצת הכדורגל במסגרת המכרז
של קול הקורא".

ממצאים

1.8 .מבירור שערכה הביקורת עם מנהלת החברה העירונית נמצא כי לא קיימת התקשרות
חתומה בין החברה העירונית לעמותה לאחר המלצת הוועדה מעבר לטיוטת הסכם.

2.8.נמצא כי העמותה מפעילה קבוצת ותיקים וזאת בניגוד לקול הקורא אשר בו נתבקשו הצעות
לניהול קבוצת הכדורגל בוגרים בלבד.
תגובת העמותה:

העמותה מפעילה קבוצת וותיקים, על דעת הגורמים המעורבים, לרבות
החברה העירונית. כמו כן רשום בכל הבקשות לתמיכה מהעירייה, בדמי
השימוש ובמטרות העמותה הפעלת קבוצה חובבנית )המתייחסת לקבוצת
הוותיקים(. יצוין כי העמותה ביקשה מהחברה העירונית לחתום על
טיוטת ההסכם.
המלצות

3.8.מומלץ כי החברה העירונית והעמותה יסדירו את ההתקשרות ביניהם בחוזה המתייחסת לכלל
פעילויות העמותה בתחום קבוצת הבוגרים והוותיקים.
6

תגובת העמותה:
– ההתקשרות עם החברה העירונית החלה מחודש 2015.2 ,ולאחר ביקורת
שנערכה לחברה הבינו מנהליה כי הם חייבים לצאת בקול קורא למתן
זכויות הניהול של קבוצת הכדורגל, וכך עשו בתאריך 17.7.3 שנה וחצי
לאחר שהעמותה מחזיקה בזכויות הניהול של "הפועל אשקלון".

– אמנם, אין התקשרות בין החברה העירונית לעמותה לאחר המלצת
הועדה של החברה העירונית, אולם הדבר נעשה לאור סירובה של
החברה העירונית.

9 .תשלומים בגין שימוש במגרש העירוני

1.9.ביום ה – 25 לספטמבר 2017 נחתם הסכם בין העירייה לעמותה, כאשר במסגרתו נתנה
העירייה לעמותה רשות שימוש שאינה בלעדית במבנים באצטדיון העירוני. נספח ב' להסכם
ההתקשרות בין העירייה לעמותה שהוכן על ידי ראש מינהל תפעול קובע את דמי השימוש
במתקני האצטדיון לקבוצת ותיקי הפועל אשקלון.

2.9.העירייה נעזרה בחוות דעת של שמאי מקרקעין – "שמאות מקרקעין ואסטרטגיית נדל"ן"
שנערכה ביולי 2016 לעונת משחקים 2018-2017 .
ממצאים

3.9.נמצא כי קיימים פערים בין פריטי השמאות במתקני האצטדיון לבין החיוב על פי החוזה
המוסכם בין הצדדים. להלן מספר דוגמאות:
תיאור הסעיף חיוב לפי הסכם חיוב על פי שמאות
1,600 800 אצטדיון לובי
חדר כושר )כולל מתקנים( 120,2 480,4
מגרש אימון 500 200

7

4.9.הביקורת ביקשה את התשלומים שנגבו על ידי העירייה לעומת התעריפים הנקובים בהסכם
השכירות לעונות המשחקים 2019-2016:
תקופה עונת משחקים סכום שנגבה

סכום מחירון
הפרש לפי ההסכם
ינואר 2017 עד
מאי 2017
2016-2017
260,360 260,360 0
אוגוסט 2017 עד
דצמבר 2017
2017-2018
ינואר 2018 עד
מאי 2018
2017-2018
260,360 243,367 -16,993
אוגוסט 2018 עד
דצמבר 2018
2018-2019
-16,993
מהטבלה עולה כי בוצע תשלום בחסר בסך 993,16.₪
המלצות

5.9.הביקורת ממליצה כי העירייה תגבה מהעמותה תשלומים בגין השכרת מתקני האיצטדיון,
בהתאם לתמחור הקבוע בחוזה לעניין זה.

6.9.הביקורת ממליצה כי בהסכמים להשכרת מתקנים של העירייה, ייקבעו מחירי ההשכרה
בהתאם להערכת השמאות שבוצעה לעניין זה. העירייה נעזרה בשירותיו של שמאי מקרקעין
לעניין זה בדיוק, ועל כן מן הראוי כי תיישם את המלצותיו, ותתמחר את השכרת המבנים
שברשותה בהתאם לחוות דעתו.

תגובת העמותה:

תשלום הסכם השימוש לפי השמאות הוכן לפי שימוש חודשי. חיוב פירוט
התשלום הועבר לך לאחר פגישת עבודה עם ראש אגף תפעול בעירייה,
נציגת גזברות העירייה, מנהל האצטדיון ונציג הקבוצה. ישנם סכומים
אשר לא מתיישרים עם השמאות לדוגמא:
שימוש בלובי: הקבוצה משתמשת רק במשחקים ביתיים )2 בחודש( ולכן
החיוב הינו חצי ממה שנקבע בשמאות.

8
שימוש בחדר כושר: המכשירים בחדר הכושר הינם ישנים ) 20 שנה (
ומקולקלים, לכן החיוב הינו רק על החדר עצמו כחדר טיפולים ולא
כחדר כושר.

אציין כי אנו היחידים אשר משלמים דמי שימוש עבור המתקן ושאר
הקבוצות\ או העמותות האחרות אשר משתמשות בו אינן משלמות כלל.
באם נטען לחוסר צדק וחוקתיות על העירייה לערוך שמאות חדשה
ולחייב את כולם באופן שוויוני ולא באופן סלקטיבי.

10.הזמנות ליציע הכבוד

1.10 .חוזר מנכ"ל משרד הפנים 2013/5 עיגן בנוהל עבודה את נושא "חלוקת הכרטיסים על ידי
רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים". הנוהל נועד להסדיר את אופן הקצאתם וחלוקתם של
כרטיסי הזמנה לאירועים הנערכים בנכסים המנוהלים על ידי רשויות מקומיות ותאגידים
עירוניים, על בסיס שוויוני וענייני ובשקיפות הנדרשת.
2.10 .העמותה הינה עמותה פרטית ואינה עמותה עירונית, משכך אינה כפופה להנחיות משרד
הפנים. עם זאת, %29 אחוז מהכנסות העמותה מקורם בתמיכה של הרשות המקומית. בנוסף,
העמותה מקיימת את משחקיה ואימוניה באצטדיון העירוני. יצוין כי אחת ממטרות העמותה
הינה לפעול בתחום הספורט החובבני והמקצועי בענף הכדורגל באשקלון, בארץ ובחו"ל
וזאת ע"י תפעול וניהול קבוצות כדורגל העיר אשקלון.
ממצאים
3.10 .נמצא כי המנהל הטכני מר מ.מ. מנהל רישום של ההזמנות ליציע הכבוד לגורמים עירוניים,
חברי עמותה, חברי עמותה לשעבר, חברי מועצה מקורבים ועוד בגין הזמנות הניתנות על ידי
גורמים שונים בעמותה. הזמנות אלו כוללות כרטיס כניסה לאצטדיון ליציע הכבוד, וארוחה
באוהל ייעודי )יצוין כי לדברי המנהל הטכני ארוחות בתא הכבוד יתקיימו רק כאשר הקבוצה
שיחקה במסגרת ליגת העל( . ניהול הזמנות זה ללא קריטריונים ברורים אינו שיוויני וסותר
את מטרות העמותה, כמוכן לא נמצא תיעוד כי הדבר הוצג בפני יתר חברי העמותה.
9
המלצות
4.10 .מומלץ כי העמותה תעגן את נושא ההזמנות ליציע כבוד בנוהל עבודה אשר יכיל תבחינים
ברורים לחלוקת הכרטיסים למגזרים השונים ולאופן אישור ההזמנות על ידי הנהלת
העמותה.
תגובת העמותה:
נפתח כי העמותה לא כפופה לחוזר משרד הפנים 2013\5 כפי שציינת.
לגבי שקיפות ו\או חלוקה לא על בסיס שוויוני- הטענה הזו אינה נכונה
ואינה מתיישרת עם הרשימה שמר מ.מ. עורך. להיפך, העמותה מנהלת
רשימה מסודרת כל משחק ונוהגת כפי שקבוצה מקצוענית בליגות
הבכירות אמורה לנהוג.
11.העסקת מנהל האצטדיון על ידי העמותה- מר הרצל עיני
1.11 .במסגרת חוזה ההתקשרות בין העירייה לעמותה מיום ה – 25 לספטמבר 2017 מעניקה
העירייה לעמותה רשות שימוש בלעדית במגרשי הכדורגל באצטדיון, משרדי מנהל הקבוצה,
המזכירה, אפסנאות, ועוד.
2.11 .סעיף 2 ג. לחוזה קובע כי:
)1" )העמותה תגיש למנהל האצטדיון מטעם העירייה תכנית אימונים ומשחקים שנתית לפני
תחילת עונת הכדורגל, המנהל יהא רשאי להכניס שינויים בתכנית השנתית במהלך העונה
לפי צרכי העירייה."
)2.. )העמותה תגיש למנהל תכנית שבועית של העמותה לשימוש במבנה ב' ובמגרש. התכנית
תוגש עד יום ג' שבשבוע שלפני השבוע אליו היא מתייחסת. המנהל יאשר התכנית בשינויים
או ללא שינויים, תוך יומיים וימסרה לקבוצה עד יום ה'.
)3)התוכניות האמורות יוכנו על פי הנחיות המנהל.
)4 )העמותה תגיש למנהל האצטדיון ביחס לכל קבוצה את המסמכים הבאים:
– רשימה שמית של כל קבוצה.
– פוליסת ביטוח קבוצתית.
– בדיקה ארגומטרית לכל שחקן.
10
תגובת העמותה:
העמותה מציגה בכל חודש ו\או שבוע תכנית מסודרת למנהל האצטדיון
ועובדת בשיתוף פעולה מלא מול מנהל האצטדיון.
3.11 .לצורך יישום סעיף 2.ג לחוזה, העסיקה העירייה עד לחודש מרץ 2018 ,את העובד ה.ע.,
לשם קיום בקרה שוטפת אחר פעילות העמותה בשטח האצטדיון )להלן: "מנהל האצטדיון"(.
4.11 .בחודש יולי 2016 ,התקשר מנהל האצטדיון עם העמותה לצורך מתן שירותי ניהול
אירועים, כדלקמן : "המועדון יעסיק את מנהל האירוע כקצין ביטחון ובטיחות במשחקי
הקבוצה הבוגרת כאחראי על תא העיתונות ותא הכבוד… בתמורה לשירותי מנהל האירוע
המועדון ישלם למנהל האירוע עבור שירותיו סך של 000,3 ₪ כולל מע"מ לאירוע כנגד
חשבונית שיציג על פי כל דין."
ממצאים:
5.11 .נמצא כי בנוסף לתפקידו כמנהל האצטדיון אשר מונה על ידי העירייה, חתם מנהל
האצטדיון הסכם עם העמותה, בו הוא מועסק על ידי העמותה כקבלן המספק שירותים של
ניהול אירועים. תקופת ההתקשרות עם העמותה חופפת לתקופת העסקתו כמנהל אצטדיון
מטעם העירייה בתקופה שבין 2016/07 – 2018/03 ,ומהווה ניגוד עניינים מובהק. היקף
ההתקשרות של העמותה עם מנהל האצטדיון עבור שירותי ניהול אירועים ובטיחות, הינו
בהיקף 47 אלפי ₪ לשנים 2018-2016.
תגובת העמותה:
איננו רואים ניגוד עניינים בהעסקת מנהל האצטדיון כמנהל אירוע-
ההיפך. מר ה.ע. מכיר את כל הגורמים ואת המתקן יותר טוב מכולם
והעסקתו הייתה ידועה לכל כולל עיריית אשקלון שהיא הייתה אמורה
למנוע ולדרוש את אי העסקתו.
בנוסף ישנן קבוצות רבות אשר מעסיקות את מנהל האצטדיון כמנהל
אירוע )דוגמא הפ.ע.(.
6.11 .הביקורת רואה בחומרה כי גורם המועסק מטעם העירייה לשם בקרה על פעילות העמותה,
מועסק במקביל על ידי העמותה שהינה הגורם המבוקר.
7.11 .הביקורת מציינת כי מנהל האצטדיון שימש כחבר העמותה עד לתאריך ה – 2 ליוני 2016,
ולאחר כחודש בלבד החל להעניק שירותים לעמותה כמנהל אירועים.
11
8.11 .מפגישות שערכה הביקורת עם המנהל הטכני בעמותה ועם הגורמים העירוניים האחראים
על בקרת התנהלות העמותה, לא נמצא תיעוד לכך כי העמותה העבירה לעירייה תכנית
שבועית לשימוש במתקנים, רשימות שמיות של הקבוצה, ובדיקות ארגומטריות כנדרש על
פי סעיף 2ג לחוזה.
9.11 .נמצא כי התשלומים למנהל האצטדיון אינם מפרטים את האירועים בגינם ניתן השירות על
פי החוזה וכוללים תשלומים גלובאליים בסך 000,10 ₪ ו – 000,5. ₪
10.11 .נמצא כי שי לחג לקבוצת הוותיקים נרכשו באמצעות מתן שיק ללא פרטי מוטב למנהל
האצטדיון בסך 500,4 , ₪ וזאת בניגוד לתיאור השירות הניתן על ידו על פי חוזה
ההתקשרות מיום ה – 1 ליולי 2016 ,הדן בנושא ניהול אירועים בלבד.
תגובת העמותה:
כפי שידוע לכל הגורמים הרלוונטיים כגון רשם העמותות, עיריית
אשקלון ואף מצוין במטרות העמותה בנוסף להפעלת קבוצת "הפועל
אשקלון", מפעילה העמותה קבוצת וותיקים ומשלמת עבורם דמי ביטוח,
שימוש במגרש ושי לחג.
בגלל שמר ה.ע. מנהל את פעילות השוטפת של קבוצת הוותיקים תשלום
השי לחג הועבר לידיו וממנו לספק השי לחג. במהלך הביקורת נמסר
לידך צילום השיק+ חשבונית הספק, אין לקשר תשלום זה לפעילות מר
ה.ע. כמנהל אירוע.
המלצות
11.11 .מומלץ כי מניעת ניגודי עיניינים יקבלו ביטוי בהסכם ההתקשרות בין החברה העירונית
לעמותה, הכולל סנקציות במקרה של הפרה.
12.11 .הביקורת ממליצה כי העירייה תאכוף את החוזה עם העמותה, ותחייב את העמותה לפעול
על פי החוזה כנדרש בסעיף 2ג.
תגובת העמותה:
מנהל האצטדיון מקבל ומתאם כל שבוע מול מנהל הקבוצה לגבי
תכנית האימונים.
12
13.11 .הביקורת ממליצה כי קבלת שירותים ממנהל האצטדיון עבור העמותה, ייעשו במסגרת
ניהול אירועים בלבד, בהתאם לחוזה ההתקשרות, הגדרותיו והיקפו, ולא לצורך תחומים
נוספים אשר אינם נכללים בחוזה ההתקשרות של העמותה עם מנהל האצטדיון.
12.הלנת שכר
1.12 .חוק הגנת השכר, תשי"ח-1958 נועד להסדיר כללים למועד תשלום השכר, וקובע כי
עיכוב בשכר של עובדים הוא עבירה פלילית ומאפשר הטלת קנס כספי על המעביד. את שכר
העבודה יש לשלם במזומן עד היום התשיעי לאחר סוף החודש.
2.12 .עבור השבוע הראשון של ההלנה, יתקבל פיצוי בסך חמישה אחוזים מסכום השכר המולן.
למשך יתר הזמן הפיצוי יהיה בגובה עשרה אחוזים מהשכר. ניתן לחשב גם את הפרשי
ההצמדה על כל תקופת ההלנה, בתוספת עשרים אחוזים על הסכום הכולל של השכר המולן
והפרשי ההצמדה. במקרה והשכר הולן לתקופה קצרה מחודש ימים, יחושב באחוז היחסי
מתוך העשרים אחוז הכוללים.
ממצאים
3.12 .נמצא כי העמותה הלינה את שכר העובדים מספר פעמים במהלך השנים 2018- 2015
להלן מספר דוגמאות:
– מפגישה שנערכה עם המנהל הטכני בעמותה ביום ה – 31 לדצמבר נמסר כי משכורת
חודש דצמבר 2018 שולמה לעובדים אך ורק ביום ה – 20 לינואר 2019 ,קרי 11 ימים
לאחר היום הקובע לעניין מועד התשלום על פי חוק הגנת השכר.
– תשלום חודש דצמבר 2015 שולם לשחקן ל.ח. ביום ה – 24 לינואר 2016 ,קרי 15 יום
לאחר מועד התשלום על פי חוק הגנת השכר.
– תשלום חודש מרץ 2016 שולם לשחקן ל.ח. ביום ה – 12 לאפריל 2016 ,קרי 3 ימים
לאחר מועד התשלום על פי חוק הגנת השכר.
יצוין כי אישור רו"ח הניתן לרשות לבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל בישראל
מתייחס לתשלומים עד ליום ה – 20 לחודש העוקב ולא עד ליום הקובע לענין חוק הגנת
השכר.
13
תגובת העמותה:
נכון לפעמים העמותה אינה משלמת בזמן את שכר העובדים ומידי פעם
יש עיכוב של כמה ימים, נציין כי העמותה נתמכת ע"י גורמים שונים
ביניהם עיריית אשקלון ולרוב העירייה אינה מעבירה כספים שהתחייבה
ולכן ישנם עיכובים.
המלצות
4.12 .הביקורת ממליצה כי העמותה תקפיד לעמוד בהוראותיו של חוק הגנת השכר, ותעביר את
תשלומי שכר העובדים עד המועד הקבוע בחוק, דהיינו עד ה-9 לחודש העוקב.
13.הוצאות הנהלת וכלליות
1.13 .רשות התאגידים פרסמה בחודש דצמבר הנחיות להתנהלות עמותות בהתאם לחוק
העמותות, תש"ם 1980 – מסמך זה מתייחס בין היתר להוצאות ההנהלה והכלליות של
העמותה. )להלן: "הנחיות"(
2.13 .הוצאות הנהלה וכלליות הן ההוצאות האדמיניסטרטיביות .על העמותה להקפיד כי הוצאות
אלו לא יעלו על אחוז סביר מסך המחזור השנתי של העמותה .רשם העמותות יתערב בעניין
זה במקרים קיצוניים בהם יעלה חשש כי הוצאת הכספים הנה בלתי סבירה באופן כזה
שמתעורר חשש לחלוקת רווחים או לשימוש בכספי העמותה בניגוד למטרותיה.
14
3.13 .הביקורת ביקשה לבחון את גובה הוצאות ההנהלה וכלליות של העמותה ביחס להוצאות
ההנהלה והכלליות של מועדון הספורט העירוני אשדוד, המנהל קבוצת בוגרים במסגרת ליגת
העל בכדורגל, וזאת על פי הדוחות הכספיים.
עמותה ותיקי
הפועל אשקלון
מועדון ספורט
עירוני אשדוד
עמותה ותיקי
הפועל אשקלון
מועדון
ספורט
עירוני
אשדוד
2016 ₪ באלפי 2016 ₪ באלפי 2017 ₪ באלפי 2017
באלפי ₪
הכנסות ממנהלת הליגה
ומועצת ההימורים
1,882 1,808 6,046 3,909
10,002 4,660 6,923 7,225 מפעילויות הכנסות
הכנסות מהעירייה
)אשקלון / אשדוד
בהתאמה(
3,366 4,322 4,259 4,640
15,250 10,790 17,228 15,774 הכנסות כ"סה
הוצאות הנהלה
וכלליות
672 536 762 1,018
4.4% 5% 4.42% 6.4% להכנסות הוצאות אחוז
4.13 .העיקרון המנחה הוא: כל שקל הנחסך בהוצאות הנהלה וכלליות יכול בהחלט לתרום לקיום
פעולותיה הציבוריות של אותה עמותה.
15
5.13 .להלן פירוט שכר מנהלי העמותה בשנים 2018-2017:
תפקיד עלות שנת 2017 ב-

עלות שנת 2018 ב-

עלות חודשית בשנים
2017-2018
מנכ"ל
הקבוצה
מ"מע ₪ + 40,000 330,000 427,400
כנגד חשבונית
החל מחודש 2018/7–
000,30 + ₪ מע"מ
כנגד חשבונית
305,135 339,859 טכני מנהל
מנהל
הקבוצה
210,535 194,914
845,670 962,173 כ"סה
ממצאים
6.13 .נמצא כי אחוז הוצאות הנהלה וכלליות של העמותה גבוה ביחס לעמותה הפועלת אף היא
בליגת העל. יצוין כי הוצאות ההנהלה והכלליות של העמותה אינן כוללות את שכר המנהלים,
המסתכמים לשנים 2017- 2018 ב – 962 אלפי ₪ ו – 845 אלפי ₪ בהתאמה.
המלצות
7.13 .מומלץ כי נוכח קשיי הנזילות והתלות בתמיכת העירייה תבחן העמותה את שכר מנהליה
מחדש לעומת שכר והוצאות ההנהלה של קבוצות הפועלות בליגת העל / ליגה לאומית.

תגובת העמותה:
העמותה נמצאת בפיקוח של רשם העמותות ויותר מזה של הרשות
לבקרה תקציבית אשר מנהלים את כל תקציבי קבוצות ליגת העל
והלאומית ואם יש חריגה בסעיף זה הרשות לא מאשרת.
1 .אין רלוונטיות לאשדוד- המחזור שלהם גדול יותר מכך שמטבע
הדברים היחס קטן.
2 .מעבר הליגה השפיע רבות.
3% .4.6 זה סביר. זה לא מקרה קיצון המצדיק ביקורת ו\או התייחסות.
16

 

14.שכר ותקני כוח אדם
1.14 .העמותה מנהלת חוזים עם מאמני ושחקני הקבוצה, חוזים אשר מוגשים בין היתר לבקרה
התקציבית של ההתאחדות לכדורגל לשם קבלת אישור.
ממצאים
2.14 .בעמותה לא קיים נוהל כתוב ומאושר בנוגע לגיוס והעסקת עובדים ,קביעת ועדכון תנאי
שכר ,ותשלומי שכר וניכויים.

תגובת העמותה:
בניגוד לעמותות אחרות אנו עוסקים בכדורגל, ואין תקן או נוהג
לגיוס עובדים ושחקנים, שחקנים\עובדים הינם בעלי כישורים ייחודיים.
הגיוס מתבצע לפי דרישות ההתאחדות ומנהלת הכדורגל, לגבי שחקנים
הדרישה הינה לבקשת המאמן הראשי של הקבוצה ביחס לתקציב שכר
השחקנים.

3.14 .לעמותה לא קיימת מדיניות שכר המתייחסת בין היתר לתחומים הבאים:
– שכר מנהלי העמותה – מנכ"ל, מנהל טכני ומנהל קבוצה
– שכר עובדי המשק
– שכר מאמן הקבוצה
– שכר עוזר מאמן
– שכר מאמני הכושר, השוערים והחלוצים
– טווחי השכר המשולמים לשחקנים
– מדיניות רכישה / השאלה של שחקנים
17

4.14 .הביקורת ביצעה מדגם על מנת לבחון האם קיימים חוזי התקשרות עם העובדים שנבדקו
במדגם, וכן האם תשלום השכר במסגרת תלושי השכר שהופקו לשנת 2018 תואם את חוזה
ההתקשרות עם העמותה:
שם העובד תפקיד שכר על פי חוזה
ב – ₪
שכר על פי
תלוש ב – ₪
69,729 69,729 מאמן. נ.י
5,000 5,000 מעסה. ל.ו
8,269 8,269 פיזיותרפיסט. א.פ
מ.ד. מאמן )החליף את
המאמן י. נ.(
26,300 26,300
י.ל. עוזר מאמן 000,13 000,13
א.ל. עוזר מאמן 220,17 220,17
י.ג. איש משק 000,8 000,8
מן הנתונים עולה כי קיימת התאמה בין הסכום הנקוב על פי תלושי השכר לבין הסכום הנקוב
בחוזה. – תקין.

 

תגובת העמותה:

התשלומים לכלל העובדים ניתנים בהתאם לחוזה שנחתם עימם. לפי
תקנון ההתאחדות לכדורגל והרשות לבקרה תקציבית כל תשלום מעבר
למה שמצוין בהסכם הינו עבירה אשר העונשים הניתנים בגינה הינם
חמורים ביותר כגון קנסות כבדים, הרחקות של בעלי תפקידים ושחקנים
ואף הורדת נקודות ליגה.
כך שלמעשה אסור לשלם ו\או לתת יותר ממה שנחתם בהסכם ואנו
פועלים לפי התקנון.

 

18
המלצות

5.14 .הביקורת ממליצה כי העמותה תגדיר לעצמה עקרונות מדיניות מנחים, מהם תיגזר תוכנית
העבודה השנתית, נהלי עבודה, וכו'.

6.14 .הביקורת ממליצה כי כל תחומי הפעילות בעמותה יוסדרו בנהלים
כתובים. כך למשל מומלץ כי ייקבעו בין היתר הנהלים הבאים:
– גיוס והעסקת עובדים;
– קביעת ועדכון תנאי שכר;
– תשלומי שכר וניכויים.
מטרת כתיבת נהלים מאפשרת לתעד את שיטת העבודה ודרכי ביצוע פעולות, לשם יצירת
נורמת עבודה אחידה, וכן להגדיר תחומי אחריות וסמכות.

7.14 .אי דיווח מדויק לרשם העמותות
בהתאם להוראות חוק העמותות, תש"ם-1980 ולהוראות חוק החברות התשנ"ט-1999,
עמותה או חברה לתועלת הציבור )חל"צ(, צריכה להגיש את הדו"ח הכספי, הדו"ח המילולי
והמסמכים הנלווים לדו"חות עד ליום 30 ביוני בשנה שלאחר שנת הדו"ח הכספי.
ממצאים

8.14 .נמצא כי בדוח המילולי לשנת 2017 נרשמו 115 עובדים. מבדיקה הביקורת עם המנהל
הטכני של העמותות עולה כי: "בדוח המילולי נרשמו 115 ,לאחר בדיקה מול הנהלת
החשבונות ורו"ח עולה כי נפלה טעות סופר וכי כמות העובדים הנכונה היא 60.
דיווח לרשם העמותות נועד הן לשם שקיפות והן לשם פיקוח ובקרה על העמותה. כאשר הדוח
כולל נתונים שגויים נפגמת השקיפות, וכן יכולת הפיקוח והבקרה של רשם העמותות.
המלצות

9.14 .הביקורת ממליצה כי דיווח לרשם העמותות ייעשה בהתאם לחוק, וישקף את נתוני
העמותה בפועל, על מנת לשמור על שקיפות, אמינות של העמותה, ויכולת פיקוח של רשם
העמותות.

15.דיווחי נוכחות

1.15 .בהתאם לתיקון 24 לחוק הגנת השכר, שנכנס לתוקפו ביום 09.2.1( שהאכיפה הפלילית
הנוגעת לאי קיומו החלה ביום 09.5.1 ,)חלה על המעסיק חובה )בין יתר הדרישות(, לפרט

19
במדויק במסגרת תלוש השכר שעליו למסור לעובד, את מספר שעות העבודה שבהם עבד
העובד בפועל )הרגילות והנוספות( בתקופה שבעדה שולם השכר ואת מספר ימי העבודה
שבהם עבד העובד בפועל בתקופה שבעדה שולם השכר.

2.15 .בהתאם לתיקון 24 חוק הגנת השכר ולתיקון שבוצע במקביל בחוק שעות עבודה ומנוחה:

1" .מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועיות, שעות נוספות,
גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית.

2 .לעניין שעות עבודה, שעות מנוחה שבועיות ושעות נוספות, ייערך הרישום בפנקס שעות
העבודה באופן שוטף ויכלול רישום שעות עבודה בפועל.

3 .לא בוצע הרישום בפנקס כאמור בסעיף 2 לעיל באמצעים מכניים, דיגיטליים או
אלקטרוניים, ייחתם הרישום מדי יום בידי העובד ויאושר בחתימת אחראי שהמעביד מינה
לכך."

ממצאים

3.15 .נמצא כי העמותה אינה מנהלת דיווחי נוכחות של העובדים .יצוין כי אי רישום נוכחות הינו
בניגוד להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, וכן להוראות חוק הגנת השכר ,המחייבים את
המעביד לנהל רישום נוכחות ופנקס שכר מפורטים.
המלצות

4.15 .הביקורת ממליצה כי העמותה תפעל בהתאם לחוק, ותקפיד על ניהול רישום נוכחות.
רישום נוכחות מאפשר לעמותה לעקוב אחר פעילות העובדים, ולוודא כי עומדים בתנאי
העסקתם.
תגובת העמותה:

מנהל הקבוצה ביחד עם המאמן הראשי עורכים את הנוכחות של הצוות
המקצועי והשחקנים, רוב עובדי המועדון הינם תחת חוזי העסקה
חודשיים של מועדון כדורגל אשר מצריך מס שעות בודדות ביום, לכן אין
צורך בדיווח נוכחות בתחום הכדורגל.

הערת הביקורת לתגובה: במשרדי העמותה לא קיים שעון נוכחות ולא נמצא כל תיעוד
לדיווח יומי של שעות העבודה וזאת בניגוד לסעיף 24 לחוק הגנת השכר, יצוין כי
הביקורת התייחסה לדיווחי העובדים המנהליים ולא לשחקני הקבוצה.

20

16.ניהול מספר קופות קטנות בסכומים מהותיים
בעמותות רבות קיימות "קופות קטנות" שנועדו לאפשר ליחידות לממן באופן מיידי הוצאות,
בהיקפים כספיים קטנים, לצרכים השוטפים. הביקורת ביקשה לבחון את אופן ההתנהלות
והטיפול ב"קופה הקטנה" של העמותה.
ממצאים

1.16 .מביקורת ניהול כספי הקופה הקטנה בתקופה המבוקרת עלו ליקויים מהותיים, לרבות אי
ניהול קופה על ידי דמי מחזור ומשיכת כספים מחשבון הבנק לקופה הקטנה בסכומים גבוהים
מהמקובל, תשלום מהקופה הקטנה של הוצאות שבאופיין ובסכומן אין זה מקובל לשלמן
מקופה קטנה. כמוכן נמצא כי בשנים 2018-2017 נוהלו על ידי העמותה 5 קופות קטנות
במחזור מצטבר של 417 אלפי ₪ כמפורט:

תיאור שם הקופה סך המחזור בקופה בחודשים ינואר 2017
עד נובמבר 2018 ב- ₪
קופה קטנה – מנכ"ל 351
קופה קטנה – מנהל קבוצה 29
קופה קטנה – מזכירת העמותה 7
קופה קטנה – מנהל תפעול 15
קופה קטנה – ל.א. )אינו עובד( 15
סה"כ 417
נמצא כי מרבית ההוצאות הגבוהות מקורם בקופת מנכ"ל העמותה ד.א. אשר משולמות ממנה
הוצאות בסכומים מהותיים ושאינן שוטפות בעיקרן.

21
להלן מספר דוגמאות לסכומים מהותיים מהשנים 2018-2015:
ת.ערך פרטים חובה / זכות
)שקל(
30,000 מזומנים ח"מט 16/07/15

יורו- מחנה
125,019.00
10,000.00 .א.ד -קטנה קופה 17/08/15
6,174.16 .א.ד -קטנה קופה 12/10/15
9,760.00 .א.ד -קטנה קופה 12/10/15
112,000.00 הלוואה החזר. א.ד 10/03/16
17/02/15 החזר עבור אגרת עובדים

זרים-
35,700.00
60,000.00 .א.ד: לטובת 01/03/17
25,900.00 החזר:עבור. א.ד: לטובת 27/04/18

המלצות
2.16 .מומלץ כי העמותה תקפיד לנהל במסגרת קופה קטנה אך ורק רכישות בסכומים נמוכים,
לצרכי משרד. בנוסף מומלץ כי התנהלות זו תעוגן בנוהל עבודה של העמותה אשר יאושר על
ידי הנהלת העמותה.
תגובת העמותה:
אבקש לתקן מס' דברים בסעיף זה.

– ד.א. קופה קטנה:

1 .מט"ח מזומנים 000,30 יורו לתשלום מחנה אימונים בחו"ל, זה
כלל לא קופה קטנה.

2 .החזרי הלוואה- נלקחו מס' הלוואות ממנכ"ל הקבוצה ד.א. אשר
הוחזרו ע"י העמותה. כגון 000,112 ,000,60 ,900,25 שקלים. זה
כלל לא קופה קטנה.

3 .תשלומים אגרות לזרים ותשלומים שונים- מתבצע רק עם כרטיס
אשראי אשר אין לעמותה ולפיכך משולם ע"י מנכ"ל הקבוצה
והעמותה מחזירה לו חזרה.

22
הערת הביקורת לתגובה: הדוגמאות לרישומי הקופה הקטנה מקורם בכרטיסי הנהלת
החשבונות של העמותה כפי שנמסרו מהנהלת החשבונות של העמותה אינם עולים בקנה אחד
עם פעילות של "קופה קטנה" הנועדת למימון הוצאות שוטפות בהיקפים קטנים.

17.הערת פעילות ועדת הביקורת

1.17 .ועדת ביקורת – האסיפה הכללית חייבת לבחור ועדת ביקורת או גוף מבקר. גוף מבקר יכול
להיות רואה חשבון או גוף אחר שאושר לעניין זה על-ידי רשם העמותות. בהתאם לסעיף 30
לחוק העמותות, לוועדת הביקורת או לגוף המבקר תפקיד מהותי בבדיקת התנהלות העמותה
ומוסדותיה.

2.17 .בתיקון 14 לחוק העמותות חוזק מעמדה של ועדת הביקורת או הגוף המבקר והורחבו
תפקידיהם וסמכויותיהם. בין היתר על ועדת הביקורת או הגוף המבקר:
– לבדוק את תקינות פעולות העמותה ומוסדותיה, לרבות התאמת פעולות העמותה
למטרותיה. בכלל זה, נדרשת ועדת הביקורת לבדוק את תקינות פעילותם של נושאי
המשרה בעמותה ולבדוק ניהול תקין של עמותה, חיסכון, יעילות, אפקטיביות וטוהר
המידות;
– לבדוק את השגת יעדי העמותה ביעילות ובחיסכון;
– לעקוב אחר ביצוע החלטות האסיפה הכללית והוועד;

3.17 .סעיף 23 לתקנון העמותה קובע כי : "ועדת הביקורת תבדוק את ענייניה הכספיים
והמשקיים של העמותה וכן תמסור דיווח על עבודתה, אחת לשנה, לוועד העמותה ולאסיפה
הכללית".

ממצאים

4.17 .מהביקורת עולה כי בשנים 2018-2017 לא נמצא תיעוד לכל פעולת ביקורת של חברי
וועדת הביקורת וזאת בניגוד לסעיף 30 לחוק העמותות, המעגן את תפקיד ועדת הביקורת
כתפקיד מהותי בבדיקת התנהלות העמותה ומוסדותיה.
המלצות

5.17 .מומלץ כי האסיפה הכללית תבחן את המשך פעולת חברי ועדת הביקורת נוכח אי יישום
חוק העמותות בכל הקשור לפעולת ועדת הביקורת.

23

18.מבקר פנימי

1.18 .סעיף 30א לחוק העמותות קובע כי בעמותה שמחזורה עולה על 10 מיליון₪ ימונה מבקר
פנימי. הוראה זו, שהנה חלק מתיקון 14 לחוק העמותות, מחייבת מיום 10/2/15. המחזור
לעניין זה הינו מחזור העמותה בהתאם לדו"ח הכספי האחרון שהיה על העמותה להגיש
לרשם בהתאם לסעיף 36 לחוק העמותות סמכויות ותפקידים של ועדת הביקורת/גוף מבקר.

2.18 .על פי החוק, המבקר הפנימי יגיש לאישור הוועד הצעה לתכנית עבודה שנתית או
תקופתית, לאחר שוועדת הביקורת בחנה אותה והוועד יאשרה.

3.18 .על פי סעיף 42 לתקנון העמותה, "רשאית האסיפה הכללית למנות רואה חשבון במקום
ועדת ביקורת, בהתאם להוראות החוק. מונה רואה חשבון במקום ועדת ביקורת, יחולו
הוראות פרק זה בשינויים במחויבים על רואה החשבון כאמור".

4.18 .על פי דיווח העמותה לרשם העמותות לשנת 2017 קיים מינוי למבקר פנימי שהינו מר
ר.ב. ….

5.18 .חברי ועדת הביקורת הינם על פי המבנה הארגוני של העמותה כפי שנמסר מהמנהל הטכני
של הקבוצה:
 ג.ס.
 א.ב.
 ג.א.

ממצאים

6.18 .מסקירת הפרוטוקולים של הנהלת העמותה לא נמצא תיעוד לתכנית העבודה השנתית או
התקופתית של מבקר הפנים וממילא לא אושרה תוכנית כזו ע"י הנהלת העמותה כנדרש
מהוראות חוק העמותות.

7.18 .דיון בתוכנית עבודה ובדוחות הביקורת -לא נמצא תיעוד לכל כינוס של ועדת הביקורת
בשנים 2018-2017 כמו- כן נכון לחודש 2018/10 לא הוצגו בפני הביקורת כל דוחות
ביקורת שבוצעו על ידי המבקר.
המלצות

8.18 .לפעול להכנת תכנית ביקורת שנתית שתבוסס על תכנית ביקורת רב שנתית ולאשרה
בהנהלת העמותה כנדרש בחוק העמותות.
9.18 .קיום דוחות ביקורת על ידי מבקר העמותה והגשתם לוועדת הביקורת.
24

19.מתן שי לחג לעובדים
1.19 .נוהג מקובל ונפוץ במקומות עבודה רבים בישראל הינו מתן שי חג לעובדים. שי לחג עשוי
להינתן במזומן, בשיק, בתווי קניה או במוצר מסוים. כך או כך השי יחשב לטובת הנאה
לעובד, על פי סעיף 4(4) לפקודת מס הכנסה, אשר חייב כולו במס, ככל טובת הנאה אחרת.
מכאן שיש לזקוף לעובד את שווי המתנה במשכורתו.
ממצאים

2.19 .נמצא כי השי לחג הניתן באמצעות שוברים בשנים 2018-2017 לא נזקף לתלושי השכר
של העובדים בניגוד לסעיף 4(4 )לפקודת מס הכנסה.
הביקורת ביקשה לבחון האם השי לחג אכן ניתן לעובדי העמותה בלבד וזאת על פי השוואה
בין רשימת תלושי השי לשנת 2017 לבין דוח מעביד לחודשים 2017/12-9 .נמצא כי
נמצאו תלושי שי שניתנו לבעלי תפקידים שאינם עובדים שכירים בעמותה. להלן מספר
דוגמאות:
– ש.ל. – דובר העמותה
– ע.מ. – אחראי שילוט
המלצות

3.19 .נדרש כי השי הניתן לעובדים בחגים ייזקף לתלושי העובדים כחוק.
תגובת העמותה:
העמותה מדווחת על כל תשלום מעבר לשכר לכל הרשויות הרלוונטיות.
בנוסף מר ש.ל. )דובר הקבוצה (, ו-מ.ע. )הנהלת הקבוצה( אכן עבדו
ועובדים בקבוצה.
ש.ל. – בתפקיד דובר הקבוצה, עובד כנגד חשבונית.
מ.ע. – בתפקיד אחראי שילוט ומתאם משחק, עבד מס' חודשים בסכום
של כ2000 שקלים לחודש ובשאר זמנו כמתנדב.
25
20.אי תשלום נסיעות לעובד
1.20 .צו הרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה מחודש ינואר 2014
קובע כדלקמן :
סעיף 2" – שיעור החזר הוצאות הנסיעה מיום 2014.1.1 יהיה 40.26 שקלים חדשים
ליום עבודה."

סעיף 3" – כל עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו, זכאי לקבל
ממעבידו השתתפות עד המקסימום האמור בסעיף 2 ,בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה בעד
כל יום עבודה בפועל שבו השתמש בתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו."

סעיף 4" – הוצאות הנסיעה ייקבעו לפי מחיר נסיעה מוזל באוטובוס ציבורי או כרטיס מינוי
חודשי מוזל ממקום מגורי העובד למקום עבודתו, על יסוד כרטיס הנחה של כמה נסיעות, אם
קיים כרטיס הנחה כזה."

ממצאים

2.20 .נמצא כי למזכירת העמותה לא שולמו החזרי נסיעות במסגרת תשלומי השכר לחודשים
ינואר – נובמבר 2018 וזאת בניגוד צו הרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה
לעבודה.

21.ניהול תשלומים לספקים שלא במועד ומתן שיקים ללא ציון פרטי מוטב
1.21 .חוק צמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018( להלן: החוק( פורסם ברשומות ביום 18
במרס 2018 .מטרת החוק היא לקבוע הגבלות על השימוש במזומן ובשיקים סחירים, במטרה

לצמצם את ההון השחור ולסייע במאבק בפעילות פלילית לרבות פשיעה חמורה, העלמות
מס, והלבנת הון ומימון טרור. סעיף 39(א( לחוק צמצום השימוש במזומן קובע כי:
"תחילתו של חוק זה ביום כ"ט בטבת התשע"ט )1 בינואר 2019".)

2.21 .סעיף 4(א( לחוק צמצום השימוש במזומן קובע כי: "לא ייתן עוסק ולא יקבל, במסגרת
עסקו, תשלום בשיק בעבור עסקה או כשכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או כמתנה, בלי ששם
מקבל התשלום בשיק נקוב בשיק כנפרע או כנסב, לפי העניין.".

3.21 .סעיף 6(א( לחוק צמצום השימוש במזומן קובע כי :"הפר עוסק הוראה מההוראות לפי חוק
זה, כמפורט להלן, במסגרת עסקו, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק

26
זה, בשיעור כאמור בסעיף קטן )ג(, מהתשלום במזומן, מהתשלום בשיק או מהשיק המוסב,
לפי העניין".

4.21 .ניכיון שיקים- ניכיון צ'קים הינה צורת מימון שבה בית-העסק / הספק מקבל את ערכם
הכספי של הצ'קים הדחויים, תמורת ריבית עבור הזמן שנותר עד למועד פירעון הצ'ק.
העמלה והריבית תלויים בגוף אשר מנכה, בבית-העסק ובצ'קים עצמם. ככל שמועד הפירעון
המיועד של הצ'ק רחוק יותר והסיכון שהצ'ק לא יכובד בבנק גבוה יותר, כך העמלות
והריביות גבוהות יותר.

5.21 .נמצא כי העמותה עושה שימוש נרחב בניכיון שיקים באמצעות נותן שירותי מטבע )להלן:
"חברת הניכיון"(, החל מחודש מאי 2017 עד חודש 2018/9 ,נוכו על ידי חברת הניכיון
137 אלפי ₪. להלן תיאור תהליך ההתחשבנות בין העמותה, הספק וחברת ניכיון השיקים:
ממצאים
להלן הליקויים בהתנהלות העמותה באמצעות חברת ניכיון השיקים:

6.21 .לא קיימת התקשרות בין העמותה לחברת ניכיון השיקים לשם ציון העמלה / ריבית, כך
שלעמותה לא קיימת בקרה אחר הסכום המנוכה על ידי חברת הניכיון מהספק.

7.21 .על פי כרטיס חברת ניכיון בספרי העמותה נמצא כי מועד קבלת התשלום לספק מחברת
הניכיון זהה למועד חיוב העמותה, כך שהעמותה יכלה לשלם ישירות לספק, ללא שימוש
העמותה נותנת שיק דחוי ללא ציון
פרטי המוטב לספק
הספק פונה עם השיק לחברת הניכיון
חברת הניכיון. פודה את השיק ונותנת
שיק מזומן לספק בניכוי עמלה.

27
בחברת הניכיון, כך שהספק היה מקבל את כספו כפי שסוכם עם העמותה ללא כל ניכוי. להלן
מספר דוגמאות:
תאריך ערך סכום חובה ב- ₪ סכום זכות ב- ₪ פרטי האסמכתא
שיק – הניכיון חברת 6,000.00 15/08/18
שיק – הניכיון חברת 10,000.00 15/08/18
.ט-ל שולם שיק 10,000.00 15/08/18
ס.ב.ב שולם 6,000.00 15/08/18

 

8.21 .נמצא כי העמותה אינה מנהלת חוזים והזמנות עבודה בו אמור להיות מצויין בין היתר מועד
התשלום לספק וכתוצאה מכך מבוצעים תשלומים לאחר חודשים רבים לספקים אשר העניקו
שירות לעמותה. לדוגמא:
שם הספק תאריך ערך פרטים סכום
החשבונית
מועד
התשלום
לחודש נכון 53,036.00 8.18 ג.ק 31/08/18 ג.ק
נובמבר 2018
– טרם שולם
לחודש נכון 25,717.00 9.18 ג.ק 30/09/18 ג.ק
נובמבר 2018
– טרם שולם
לחודש נכון 27,940.00 10.18 ג.ק 31/10/18 ג.ק
נובמבר 2018
– טרם שולם

 

תגובת העמותה:
כפי שציינת חוק צמצום השימוש במזומן נכנס לתוקף מיום 19.1.1
והעמותה פועלת על פי חוק וכל פעולה חריגה יוצאת לפועל לאחר
אישור עו"ד העמותה. כמו כן לא ניתן להחיל חקיקה באופן
רטרואקטיבי.

28
כל עובד )במיוחד שחקנים זרים(, ספק ו\או נותן שירות במידה וקיבל
שיק ללא מוטב חתם על הצהרה ומסר את כל האסמכתאות הנדרשות
בגין השיק.

מועדי התשלום לספקים- כל ספק שמתעסק בתחום הכדורגל מבין
ויודע את אופי התשלום ותזרים המזומנים הבעייתי של קבוצות הכדורגל
לפעמים.

המלצות

9.21 .מומלץ כי העמותה תנהל את התשלומים לספקים בהתאם לחוק צמצום השימוש במזומן.

10.21" .עיגון" מועד התשלום לספקים במסגרת חוזי התקשרות והזמנות עבודה הניתנות
לספקים טרם ביצוע העבודה.

22.ניהול תקציב העמותה

1.22 .התקציב הוא אחד מכלי הניהול העיקריים שעומדים לרשות מנהלי העמותה, לשם ניהול
כספי ההכנסות והוצאות העמותה, וכן קיום בקרות אחר התקדמות הביצוע ביחס לתכנון.

2.22 .המנהל הטכני מכין אחת לשנה תקציב אשר מוגש בין היתר לבקרה התקציבית של
ההתאחדות לכדורגל. בעונת המשחקים 2018/2017 עמד תקציב הקבוצה על סך של
.₪ אלפי 14,990
ממצאים

3.22 .העמותה אינה מפיקה דוחות בקרה תקופתיים הכוללים בין היתר דוח תקציב מול ביצוע,
וזאת על מנת לעקוב אחר ההתנהלות הכספית כפי שמנוהלת על ידי המנהל הטכני, ביחס
לתכנון התקציבי מול הביצועים.

תגובת העמותה:
העמותה מפיקה דוחות שנתיים לפי חוק רשם העמותות, ובנוסף 2 דוחות
בשנה לפי דרישת הרשות לבקרה תקציבית, והיא זו שדואגת ליחס של
ביצוע מול תקציב מאושר. בנוסף הרשות לבקרה תקציבית בודקת את
תקציב העמותה מול ביצוע.

הערת הביקורת לתגובה: לא נתקבל תיעוד ממנהל הכספים כי אכן מופקים דוחות תקציב
מול ביצוע באופן שוטף.

29

המלצות

 

4.22 .מומלץ כי המנהל טכני יגיש להנהלת העמותה אחת לתקופה דוח תקציב מול ביצוע, אשר
בגינו יתקיים דיון ובירור הפערים.

23.ניהול פנקס חברים

 

1.23 .סעיף 18 לחוק העמותות קובע כך: "עמותה חייבת לנהל פנקס חברים ולרשום בו כל חבר,
מענו, מספר זהותו, תאריך תחילת חברותו ותאריך פקיעתו."
ממצאים

 

2.23 .הביקורת מצאה כי קיים בעמותה ספר חברים כנדרש בסעיף 18 לחוק העמותות, בו
מצויים פרטיהם של החברים הרשומים כיום, תאריך תחילת חברותם וכן פקיעת חברותם של
חברים שפרשו- תקין.

24.נהלי העמותה

1.24 .נהלי עבודה הינם כלי חשוב שנועד להבטיח התנהלות מיטבית תוך מתן אפשרות לפיקוח
ובקרה של הנהלת העמותה.

2.24 .הנוהל כולל בדרך כלל מבנה אחיד, ספרור רציף של הנהלים, תאריך עדכון גרסה ומספר
מהדורה על מנת שניתן יהיה לעקוב אחר שינויים המבוצעים בו.
ממצאים

3.24 .נמצא כי העמותה אינה מעגנת את פעילותה באמצעות נהלי עבודה בנושאים כספיים
ותפעוליים. לדוגמא, לא קיים נוהל רכישת ציוד; נוהל קבלת הצעות מחיר, נוהל התקשרות
עם יועצים.

המלצות

4.24 .מומלץ כי העמותה "תעגן" את פעילותה באמצעות נהלי עבודה בנושאים כספיים
ותפעוליים.

25.אי קיום מכרז / הצעות מחיר

1.25 .ככלל, העמותה אינה מחויבת חוקית ביישום חוק חובת המכרזים, עם זאת לצורך ניהול
יעיל של הוצאות העמותה, נדרש לקיים הליך מעין מכרזי הכולל בין היתר, קבלת הצעות
מחיר, ניהול הזמנות, יישום חוזי התקשרות עם ספקים ועוד.
30

ממצאים

2.25 .נמצא כי לעמותה לא קיים נוהל העוסק ברכש והתקשרויות עם ספקים ויועצים.
3.25 .הביקורת ביקשה לבחון קיום הצעות מחיר ממספר ספקים שונים טרם ביצוע הרכישה.
להלן מספר דוגמאות:
שם החברה תחום
ההתקשרות
סכום ההתקשרות
בשנים -2017
2018 באלפי ₪
האם התקיים
מכרז / הליך
הצעות מחיר
ק.ג אבטחה 587 X
מ.ש.ד תדלוק רכבים 116 X
מ.ל.ב.ש ניקיון ואבטחה 296 X
מן הנתונים עולה כי העמותה אינה מנהלת הליך מעין מכרזי / הצעות לשם ייעול הוצאות
העמותה טרם ביצוע תשלום.
המלצות

4.25 .מומלץ כי העמותה תבחן ניהול הצעות מחיר ומכרזים לשם ייעול מערך הרכש
וההתקשרויות.

תגובת העמותה:
כפי שטענת איננו מחויבים לחוק המכרזים אך הנך טועה ומטעה אנו כן
לוקחים הצעת מחיר מספקים גדולים ואתה קיבלת התייחסות לשאלה זו
במהלך הביקורת.
הערת הביקורת לתגובה: לא נתקבל תיעוד להליך הצעות מחיר / מכרז ביחס לדוגמאות
שציינה הביקורת.
************************************** "

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן