הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמנהל התכנון,אישרה להפקדה את תכנית המתאר הכוללנית לאשקלון. התכנית שקודמה ע"י עיריית אשקלון בתקופת שמעוני, בתמיכת מנהל התכנון, מגדירה את מדיניות התכנון והפיתוח העיר לשנת היעד 2035.

התכנית כוללת תוספת של כ-22,000 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-308,000 תושבים. כמו כן, התוכנית כוללת תוספת של 60,700 מ"ר עבורי שטחי מסחר וכ-1.6 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה.התוכנית חלה על כל שטח השיפוט של העיר אשקלון בהיקף של כ- 53,000 דונם.
נזכיר שבזמנו, המשנה לראש העירייה כיום, מישל בוסקילה שכיהן כחבר מועצת העיר מטעם מפלגת הליכוד הביא לאשקלון את שר התחבורה ישראל כץ שאישר הקמת תחנת רכבת נוספת באשקלון לצד מחלפים ושיפורים בתחום התחבורה במסגרת התכנית הכוללנית של אשקלון שעברה ועדות ואישורים וכאמור אושרה סופית על ידי ועדת התכנון של מחוז דרום.

כשחברי מועצת העיר הצביעו בעבר רה"ע הנוכחי תומר גלאם היה אחד מהתומכים של המהלך ובשנה שעברה אף גרם לשר כחלון להוציא הודעה בעניין הענקת הטבות לעיר למטרת הקמת המחלף הצפוני שמהווה חלק מהתכנית הכוללת

התכנית מגדירה את ציר שד' בן גוריון כ"שער הכניסה" החדש לעיר. הציר מתחיל בכביש ארצי מס' 4 ועד חוף הים, ולאורכו מצויים משרדי הממשלה בהם בית המשפט, העירייה, היכל התרבות והמרכז הרפואי "ברזילי". במסגרת התכנית, יהפוך הרחוב למעורב שימושים- מגורים, מסחר ותעסוקה עם חזיתות מסחריות במפלס הקרקע.לאורך הציר מתוכננים לקום קריית ספורט כולל אצטדיון, תחנת רכבת חדשה, נתיבים ייעודים עבור תחבורה ציבורית, וכן שבילי אופניים והולכי רגל. שכונת מגדל שגם היא ממוקמת לאורך רחוב בן גוריון, מיועדת לשימור עפ"י התוכנית.

כמו כן, במסגרת התכנית תבוטל תחנת הרכבת הקיימת שממוקמת דרומית לשדרות בגין, מאחר והמקום בו היא נמצאת כיום אינו נגיש בצורה טובה לחלקי העיר. במקומה,התכנית מציעה הקמת שתי תחנות רכבות חדשות- אחת תוקם כאמור בסמוך לשדרות בן גוריון ובנגישות לאזור התעסוקה, מרכז העיר ולשכונות הדרומיות והשנייה תוקם בצפון העיר כחלק מתכנית הותמ"ל ב"עיר היין".

ברצועת החוף באשקלון שהינה ברוחב של כ-100-400 מ' אין מיצוי של השטחים המיועדים למלונאות והאזור מפותח חלקית. התוכנית מציעה בשטח זה שינוי יעוד מ"תיירות" לאזור מעורב שימושים ל"מסחר תיירות ומגורים" על מנת לממש את הפוטנציאל של השטח לפיתוח למגוון שימושים לטובת תושבי העיר ותיירות חוץ.

עקרונות התכנית לוקחים בחשבון את נכסיה הטבעיים של העיר וקובעים בין היתר הוראות שימור עבור המסדרון האקולוגי שבדרום העיר, פארק חולות ניצנים בצפון, שדרת השקמים, שמורות טבע, שלולית החורף וגן לאומי אשקלון.

מתכנן מחוז הדרום, תומר גוטהלף, ציין כי "התכנית שמה דגש על חיבור לא רק צפונה למטרופולין תל אביב, אלא גם לערים האחרות במרחב ולמטרופולין באר שבע. בעיר אשקלון קיים צורך חיוני בפיתוח מערכת התחבורה הציבורית והענקת שירותי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה על מנת לספק ניידות מרבית לאוכלוסייה, תוך הפחתת התלות ברכב פרטי וצמצום הגודש החמור בכבישים".