האסון החריג בתחנת הכח רוטנברג של חברת החשמל – אין חשד לאירוע בטחוני
רבים ברחבי הארץ נדהמו כשעגורן של חברת החשמל קרס בתחנת הכח רוטנברג באשקלון, באסון בו גימלאי של החברה קיפח את חייו ושני עובדים נעלמו.
אחד העובדים הצליח בדרך נס לטפס על העגורן שנפל עד לחלק של המזח וניצל ב"ה, אולם הזמן שחלף עד שאותר נראה עבורו ועבור אחרים כנצח.
לעומת זאת, ניר דקל, עובד חברת החשמל שהיה על העגורן עדיין נעדר, וצוותי חיפוש ממשיכים לסרוק את התוואי הימי במטרה לנסות ולאתר אותו.
כבר למחרת האסון הוחלט לוודא שלא ייתכן מצב בו הוא נסחף לכיוון דרום, לרצועת עזה ובמקביל החלו חיפושים מצפון למזח.
לאחר גל שמועות על הגורמים לאסון, ובעקבות כך שמדובר באירוע חריג ביותר בעולם כולו, שכן העגורן והמזח בנויים למזג אויר חריג ביותר, למרות סופות הוריקן ובכל זאת התרחש האירוע באשקלון ובתגובה לפניית המערכת ליחידת פלס, נמסר כי אין חשד לאירוע בטחוני ועדיין נמשכת חקירת האירוע.
פחם מועבר תחנת הכח רוטנברג אשקלון דרך היבשה
בחברת החשמל הודיעו כי בשל קריסת העגורן במזח הפחם בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, וההכרח להמשיך לייצר חשמל, גם אם בהיקף מינימלי, חברת החשמל תחל בפיילוט לשינוע פחם במשאיות מתחנת הכוח אורות רבין שבחדרה לתחנה באשקלון
בעקבות אסון קריסת העגורן במזח הפחם שבתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, במסגרתו נהרג נפתלי אדרי, גמלאי חברת החשמל, וניר דקל, מפעיל העגורן עדיין נעדר, חברת החשמל לא תוכל לפרוק פחם במזח התחנה למשך פרק זמן, שבשלב זה אינו ידוע.
משרד האנרגיה והתשתיות מרכז בחינה מקצועית מעמיקה המתבצעת על ידי כלל הגורמים הרלבנטיים, בהם חברת נגה, רשות החשמל וחברת החשמל למתווה פעולה כולל להבטחת אמינות אספקת החשמל לתושבי ישראל.
הבחינה כוללת כלים להתמודדות עם קושי אספקת הפחם בתחנה, ובכלל זאת אפשרויות להסטת יצור החשמל לתחנת כח אחרות ואפשרויות שונות לאספקת פחם לתחנה עד לתיקון המזח.
בשלב זה ישנן מספר חלופות לאספקת פחם לתחנה *שהציגה חברת החשמל ליישום מיידי, במקביל לבחינת אופציות נוספות לעתיד.
החלופה המידית הזמינה לאספקת פחם לאתר רוטנברג, היא שינוע במשאיות מאתר אורות רבין לאתר רוטנברג. לפיכך, היום, יום שני, 10.4.23, יחל פיילוט להובלת פחם מאורות רבין לרוטנברג, כשבימים הראשונים יצאו כ – 20 משאיות מידי יום. בהמשך תיבחן הצלחת הפיילוט ויוחלט האם להגדיל את כמות המשאיות בהתאם לצרכים התפעוליים באתר רוטנברג.
שינוע הפחם מאורות רבין לרוטנברג, מאושר ע״י המשרד להגנת הסביבה ומתואם עם משטרת התנועה, במטרה להקל ככל שניתן על העומס בעורקי התנועה המצויים על הפרק. השינוע יבוצע בהתאם לתנאי היתרי הפליטה ורישיונות העסק החלים על אתרי הטעינה והפריקה, בדגש על מניעת מטרדים וזהום סביבתי.
כל משאית יכולה להוביל עד כ- 35 טון ולשם פעילותן השוטפת של יחידות ייצור החשמל באתר רוטנברג ישנו צורך לשנע בין 5,000 ל- 10,000 טון פחם, ביממה.