המתיחות בטורקיה והישראלים במקום: טור מיוחד של ארז שטרית קצין הבטחון באנקרה לשעבר

סופה ביילין, סנ"צ משה לוי, מרקו סויסה, קב"ט העירייה ארז שטרית, קב"ט העירייה לשעבר יוסי גרינפלד, תומר גלאם, ממ"ר לכיש נצ"מ שמעון נחמני.

בתאריך ה-18 יולי 2012, התפוצץ אוטובוס תיירים בחניית שדה התעופה בבורגס בולגריה. הפיגוע התרחש ע"י מחבל בשם מחמד חסן אל חוסייני.

בפיגוע נהרגו 5 ישראלים ובולגרי אחד. הנהג, ו- 32 מהנוסעים נפצעו עת הגיעו מטיסתם שנחתה, ועלו על האוטובוס שהמתין להם. לפיגוע זה לא נלקחה אחריות אולם כל הסימנים מצביעים על איראן.

היום העלה המל"ל את רמת הכוננות לטורקיה לרמה הגבוהה ביותר, רמה 4! לא רק זאת, אלא שגם שר החוץ בקולו ממש הפציר בישראלים שלא לנסוע לטורקיה. נאמר גם שהשלטונות הטורקים משקיעים יחד עם המודיעין הישראלי, מאמצים ללכוד את החוליה האיראנית טרם הפיגוע.

בשנים 2009 ועד ל 2011 שרתי כמנהל הבטחון בשגרירות ישראל בבירה אנקרה . באיסטנבול יושבת הקונסוליה המשנית בחשיבותה. גם בשנים המדוברות , עת היו היחסים בין המדינות בשיא שפל המדרגה, לרבות משבר המרמרה המפורסם, היו התראות קונקרטיות מאד לפיגועים איראנים.

סגל הבטחון תחת פיקודי פעל במלוא המרץ לשמור על חיי הדיפלומטים הישראלים ועל חיי ישראלים בכלל על אדמת טורקיה. כל יום שהסתיים ללא פיגוע נחשב להצלחה. לא ניתן להרחיב ולספר מעבר למה שכתבתי מלבד שאציין שלעם ישראל יש את טובי לוחמי האבטחה בעולם , המשרתים בלחימה שקטה ויומית בטרור האיראני ולא רק איראני,בכל רחבי העולם.

מדוע אם כך שוב ושוב טורקיה דווקא עולה כיעד מיידי לפגיעה בישראלים ע"י איראנים?
התשובה נעוצה במספר פרמטרים:
1. דחיפות הממשל האיראני להצליח לפגע.
2. גבול יבשתי ארוך ולא מפוקח בין איראן לטורקיה.
3 . קלות יחסית בגיוס מפגעים טורקים פרו איראנים בשיטת הפרוקסי המועדפת עליהם.

סופה ביילין, סנ"צ משה לוי, מרקו סויסה, קב"ט העירייה ארז שטרית, קב"ט העירייה לשעבר יוסי גרינפלד, תומר גלאם, ממ"ר לכיש נצ"מ שמעון נחמני.
ארז שטרית יחד עם ראש העיר. צילום: דוברות עיריית אשקלון

4. יעילות נמוכה של השלטונות הטורקיים לסכל על אדמתם. לעיתים גם מוטיבציה נמוכה באם היעד ישראלי.
5. סביבה רוויית מטרות.
6. דמיון פיזי המאפשר הטמעות נוחה של אנשי משמרות המהפכה בקרב האוכלוסייה הטורקית.

האיראנים מאד היו רוצים לפגע אל מול דיפלומט ישראלי בכיר או אף זוטר. אולם פה הם מתמודדים כאמור עם מערך האבטחה היעיל בעולם. ופעם אחר פעם ברחבי העולם, בטורקיה, בהודו, בתאילנד,באזרבייגאן ועוד..נכשלים שוב ושוב.

להנהגה האיראנית המבקשת תוצאה עכשיו, אזלה הסבלנות והיא לוחצת חזק על גורמי התכנון והביצוע. מה שמוביל אותם לחפש את מה שהם מעריכים הזירה הקלה ביותר. בחיבור כלל המרכיבים שציינתי, טורקיה שוב ושוב מנצחת אצלם. לא הרחק מאחור נמצא את הודו ואת תאילנד.

בהינתן לחץ הנהגה כבד לפגע, מוותרים המפגעים האיראנים על יעדים מאובטחים והולכים הישר לבטן הרכה . התיירים שמציפים בחודשי הקיץ את טורקיה כולה. גם הקהילה היהודית נחשבת בטן רכה אבל היהודים הם אזרחים טורקים ולכן פוטנציאל ההסתבכות מול טורקיה כבד יותר.

מכאן שהתיירים הם היעד הנבחר, הקל, המזוהה והזמין ביותר לפיגוע. אפשר למצוא אותם בחופי אנטליה וקמר. אפשר ברחוב איסתיקלל ובגרנד בזאר באיסטנבול. ובוודאי כמו בבורגאס שאפשר להמתין לקבוצה מאורגנת שנוחתת בשדה התעופה באיסטנבול או אנטליה, או אפילו שמגיעה באוטובוס לקראת חזרה לישראל.

ריבוי האפשרויות מקשה מאד על הטורקים שבשלב זה לא חפצים בפיגוע לאור רצונם בשיקום היחסים עם ישראל. אולם קו המגע ארוך ולא ניתן לאבטח כל תייר וכל קבוצה בכל מקום. לרוב התגבור יתבצע באטרקציות התיירותיות. אבל מה עם מלונות הלינה? חניוני האוטובוסים? המסעדות? וכו. תמיד ישארו די אפשרויות ביד התוקף לפגוע.

מדינת ישראל להערכתי, מחזקת את אירגון הביון הטורקי MIT, ומסייעת בכלים ישראלים במתן מודיעין מסכל אפקטיבי לצורך לכידת החוליה. מזכיר שלרוב החוליה תכלול אזרחי טורקיה מגויסים עם מפקד או יותר ממשמרות המהפכה ויחידה 840 שלו.

זו הסיבה שאזהרת המסע כה כבדה. זו הסיבה שמומלץ להשמע להנחיות המל"ל ולוותר על טורקיה עד ללכידת החוליה וחזרה לשגרה.

מה צפוי לנו בהמשך? אני מעריך שהמאמצים הכבירים המושקעים בלכידת החוליה הנוכחית ישאו פרי והחוליה תילכד. לכל הפחות תבין שהטבעת מתהדקת ותיסוג מכוונתה לפגע בטווח הזמן המיידי. המקרה הגרוע ביותר כמובן יהיה מימוש הפיגוע בהצלחה שכולי תקווה שיכשל כמובן.

בימים אלו נמצאת קבוצה של עובדי עיריית אשקלון בטיול בטורקיה. כמובן שמדובר בטיול ששולם מראש וביטולו היה לא נחוץ אל מול ההתראה הקודמת. לעומת זאת , בהינתן ההתראה החדשה והמירבית, הפעיל ראש העיר מר תומר גלאם את שיקול הדעת, והחליט על ביטול הטיול הבא.

למרות שלכאורה העניין לגמרי החלטה אישית של העובדים באם רצונם לצאת נוכח ההתראה, וכיוון שהיו לכודים בסבך השיקול הכלכלי ואובדן כסף רב ששילמו מכיסם, גם הפעם לקח תומר צעד קדימה, לקח אחריות וקיבל החלטה אמיצה.

כולי תקווה שראשי אירגונים, מנהלים בכירים אחרים במשק יבינו את דחיפות וצו השעה כמו שראש עיריית אשקלון הבין, יקחו אחריות ויגנו על עובדיהם מהפיגוע וגם מעצם לקיחת ההחלטה.

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן