החלטת להתגרש? נתחיל עם בקשה ליישוב סכסוך במשפחה

קרדיט תמונה FREEPIK

גירושין בין בני זוג היא תופעה מוכרת ושכיחה בישראל מזה שנים ארוכות. ואולם, בשנים האחרונות, התווסף להליך הגירושין שלב נוסף, שהוא למעשה השלב הראשון לאחר ההחלטה להתגרש – בקשה ליישוב סכסוך במשפחה. בשלב זה, יעסוק המאמ

מהי בקשה ליישוב סכסוך במשפחה?

בקשה ליישוב סכסוך במשפחה הוא הליך חקיקתי אותו קידמה כנסת ישראל. "הליך זה נועד להקל על סכסוכים משפטיים במשפחה, ועל הליכי גירושין בפרט" מציין יניב ערבה, עורך דין העוסק למעלה מ15 שנה בדיני משפחה וירושה.

אדם שהחליט להתגרש צריך להגיש בקשה ליישוב סכסוך במשפחה עוד לפני שמתנהל דיון בנוגע להליך הגירושין, בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.

ב-45 הימים הראשונים להליך הבקשה, מקיימים מגיש הבקשה ובן זוגו 4 פגישות מהו"ת (מידע, הערכה ותיאום), עם אנשי מקצוע מטעם בית הדין הרבני/בית המשפט לענייני משפחה, על מנת שאותם אנשי מקצוע יבינו על אילו נושאים מסכימים בני הזוג ועל אילו נושאים הם חלוקים. אם אנשי המקצוע חושבים שיש צורך בכך, הם יכולים להאריך את השלב הזה של ההליך ב-15 ימים נוספים.

בתום 45 הימים (או 60 הימים, אם החליטו אנשי המקצוע להאריך את השלב הזה), מתחילים חמישה ימים שבהם כל בן זוג צריך להחליט האם הוא מעוניין להמשיך ולנסות להגיע להסכמות עם בן זוגו ללא צורך בדיון בבית הדין הרבני/בבית המשפט לענייני משפחה.

ב-15 הימים שלאחר מכן, מתקיימת "תקופת צינון" – אין כל התקדמות בהליך.

ב-15 הימים שלאחר תקופת הצינון, לבן הזוג שהגיש ראשון את הבקשה ליישוב סכסוך במשפחה יש את "זכות הקדימה" להחליט איזו ערכאה תדון בתביעת הגירושין.

האם צריך לעשות פעולות כלשהן עוד בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך במשפחה?

אמנם, כאמור, הגשת הבקשה ליישוב סכסוך במשפחה נחשבת לשלב הראשון לאחר ההחלטה להתגרש. ואולם, מומלץ, עוד בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך, או לכל הפחות בטרם סיום הליך הבקשה, לפנות לייעוץ משפטי.

הסיבה לכך היא שיש לזכור שאמנם אנשי המקצוע שמשתתפים בפגישות המהו"ת של בני הזוג אכן מנסים להוביל להסכמות הוגנות בין בני הזוג, אך הם לא משפטנים, ולפיכך הם נוטים שלא להתחשב בכל זכויותיהם של בני הזוג בנסיונות ההגעה לאותן הסכמות. זאת, בשונה מעורכי דין, שרואים את הסיטואציה שבה נמצאים בני הזוג הן באופן מלא והן מבחינה משפטית, ולכן הם יודעים אילו תנאים הסכם הגירושין צריך לכלול וכיצד יש לפעול כדי שההסכם אכן יכיל את אותם תנאים. בנוסף, עורכי הדין של בני הזוג יכולים לנכוח בשתי פגישות המהו"ת האחרונות של בני הזוג.

מה קורה לאחר הגשת הבקשה ליישוב סכסוך במשפחה?

לאחר הגשת הבקשה ליישוב סכסוך במשפחה, מחליט בן הזוג שהגיש ראשון את הבקשה, איזו ערכאה תדון בתביעת הגירושין – בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

אם הוא מעוניין שבית הדין הרבני ידון בתביעת הגירושין – עליו להגיש לבית הדין הרבני כתב תביעה ולהסביר בו מדוע הוא מעוניין להתגרש (קרי, לציין את העילות לגירושין) ולהוכיח את אמיתותן של סיבות אלו. כמו כן, הוא יכול לבקש שבית הדין הרבני ידון גם בחלוקת הרכוש בינו לבין בן זוגו, במזונות ובמשמורת על ילדיהם המשותפים שלו ושל בן זוגו.

אם הוא מעוניין שבית המשפט לענייני משפחה ידון בתביעת הגירושין – הוא לא צריך לנמק מדוע הוא מעוניין להתגרש, אך לגבי כל נושא שבו הוא מעוניין שערכאה זו תדון (חלוקת רכוש, מזונות, משמורת ילדים), עליו להגיש תביעה בנפרד.

המאמר, באדיבות האתר המשפטי https://www.freelawadvices.com/

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן