חיים בזיכרון: אשקלון מתייחדת עם זכרם של חללי מערכות ישראל

חיים בזיכרון: משפחות שכולות משתפות בסיפורי הנופלים בערוץ הפודקאסטים של עיריית אשקלון; הורים, ילדים ואחים שכולים משתפים את סיפור יקיריהם שנפלו ומדברים על אבדנם האישי והשכול שפקד אותם.

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, הפיקה עיריית אשקלון פרויקט פודקאסטים בקולם של הורים, ילדים ואחים שכולים, המשתפים את סיפור יקיריהם שנפלו ומדברים על אבדנם האישי והשכול שפקד אותם.

החל מהיום ניתן יהיה להאזין לסיפורים של המשפחות השכולות בערוץ הפודקאסטים החדש של עיריית אשקלון בכל יישומוני ההסכתים.

צילום: מתוך אתר יזכור

הפרויקט כולל שישה את הסיפורים של: מושיאשוילי יעקב, אביו של החלל נתנאל מושיאשוילי ז"ל, שנפל בשנת 2012. בן 22 בנופלו; לוי ציפי, אחות של החלל חיים אוחיון ז"ל, נפל בשנת 1984. בן 20 בנופלו; טואינה אורי, אביו של החלל עידן טואינה ז"ל, נפל בשנת 2009. בן 21 בנופלו; דיסלויה רחל, אמה של החלל דינה דיסלויה ז"ל, נפלה בשנת 1983, בת 19 בנופלה; מכלוף רות, אמו של החלל כפיר אפרים מכלוף ז"ל, נפל בשנת 2013. בן 36 בנופלו ונעים תאיר, הבת של החלל אליעזר חסן ז"ל, נפל בשנת 1967. בן 34 בנופלו.

ערוץ הפודקאסטים של עיריית אשקלון הושק לפני כשבוע ביום הזיכרון לשואה והגבורה, וכלל פודקאסטים בקולם של שורדות ושורדי שואה מאשקלון אשר שיתפו את סיפור ההישרדות והגבורה שלהם, מילדותם דרך החיים בתקופת השואה ועד לעלייה לארץ ישראל והקמת בית ומשפחה באשקלון.

ראש העיר, תומר גלאם אמר על המיזם: "אנחנו ממשיכים במיזמי הנצחה ייחודיים, הפעם, באמצעות הקלטת הסכתים של משפחות שכולות. כך, יוכלו תושבי העיר ודור העתיד לשמוע את סיפורי המשפחות השכולות, להכיר וללמוד על אותם גיבורות וגיבורים שנקטפו בטרם עת.

צילום: מתוך אתר יזכור

כרשות, כחברה וכפרט, אנחנו מחויבים לעשות הכל על מנת להמשיך לתעד, לספר ולשנן את הסיפורים האלו, למעננו ולמען הדורות הבאים. אני רוצה להודות למשתתפי הפרויקט שלקחו בו חלק, פתחו את ליבם ונפשם וחשפו אותנו בחוויות, בזיכרונות ובגעגוע ליקרים להם מכל שאינם״.

הצילומים לקוחים מתוך אתר 'יזכור'.

בהמשך לכך, אשקלון ציינה את ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בטקס מרכזי ומרגש ברחבת 'יד לבנים'.

אשקלון מתייחדת עם זכר הנופלות והנופלים: כ-8,000 תושבות ותושבים השתתפו הערב, שלישי, 03.05.2022, בטקס המרכזי ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה שהתקיים ברחבת בית יד לבנים.

צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

הטקס נערך במעמד המשפחות השכולות, ראש העיר, תומר גלאם, מ״מ ראש העיר, סופה ביילין, סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט, סגני ראש העיר, יורם גניש והרב אברהם עשור, חברי המועצה, שרה זכריה, אפי מור ואיתי סהר, יו"ר יד לבנים, יעקב מושיאשוילי, נציגת צה״ל סא״ל ליטל אקווה ומכובדים נוספים.

הטקס התקיים בסימן הגעגוע והזיכרון העמוק שלא עוזב ולו לרגע את משפחות הנופלים; המציאות שממשיכה לצד הכאב, והאהוב שאינו – נמצא שם תמיד.

במהלך הטקס שולבו אומנים מקומיים לצד האומנים ישי לוי, אמיר דדון, רותם כהן ושי המבר, והנחה אותו השחקן יפתח קליין.

צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

קטעים מרגשים במיוחד נרשמו כאשר ארבע חברותיה של יסמין קריסי ז״ל העניקו להוריה של יסמין ז״ל ארבעה פרחי יסמין, כל אחת. בנוסף, עלתה לבמה אחות של לירן בנאי ז״ל, בן להורים חירשים שנהרג במסגרת תפקידו, ותרגמה לשפת הסימנים את השיר ׳אל תלך מכאן׳ ששר הזמר ישי לוי.

מוקדם יותר הערב השתתף ראש העיר בטקסי הזיכרון שנערכו לזכרם של הנופלים משבט נמרוד מתנועת הצופים, ובטקסי הזיכרון בבתי הספר מקיף אורט עירוני א ובמקיף אורט על שם הנרי רונסון.

נאומו המלא של ראש העיר בטקס המרכזי: ״העיר אשקלון מרכינה הערב את ראשה ומתייחדת עם זכרם של 24,068 חללי מערכות ישראל, כוחות הביטחון ונרצחי פעולות האיבה, בהם 372 טובי בניה ובנותיה של העיר אשקלון שנפלו במשימת ההגנה על המולדת, ו-59 שנרצחו בפעולות איבה וטרור.

צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

הערב ומחר נתייצב, בענווה, אומה שלמה, לצד המשפחות השכולות, נביט בעיניהן הדומעות, נחזיק את ידן הרועדת, נאמר מילות נחמה, נתמוך, נחבק וננסה, ולו ליום אחד, לשאת על גבינו את מטען השכול הכבד מנשוא שהן נושאות איתן, יום יום, שעה שעה, מאז אותה דפיקה ארורה על הדלת.

מאז אותו רגע בו החיים נעצרו, החלומות נגדעו, התקוות התפנצו, היגון הפך לאורח של קבע בביתכם והעצב תפס לו מקום משכן בחדרי ליבכם. מאז אותו רגע בו פילח הכאב את שגרת חייכם, משל היה גודע באבחה אכזרית אחת איבר מגופכם, מחוויר כל שמחה שנותרה והופך רגעים של אושר לפסיפס של שברי זיכרונות. מאז אותו רגע שבו היכתה בכם הידיעה הנוראה – יקירכם לא ישובו עוד, ושום דבר לא יחזור להיות כפי שהיה.

השבר, האבל, האובדן מלווים אתכם מאז, וילוו אתכם עד יומכם האחרון. תהום העצב על מי שהיה ואיננו, ייסורי הלב – על מה שיכול היה להיות. על החיים שהוחמצו, השאיפות שנמוגו, על העתיד שהפך לעבר.

אך אתן, משפחות שכולות, יודעות, כי זיכרונות הם כל מה שנותר לכן. על אף חלקת הקבר הדוממת, הזיכרונות רועשים, חיים ופועמים. באמצעותם, הבן והבת שנפלו, האם שנרצחה והאב שלא ישוב עוד, ממשיכים לפסוע עמנו.

פניהם המחייכות שמביטות בנו מאלבום התמונות, הקול המוכר שנשמר מהשיחה האחרונה, תחושת המגע הרך על לחיים קטנות, כתב היד שנותר על דף הנייר, השם החקוק על מצבת האבן – חיים בתוככם, בזכרונות, בתהיות, בחלומות.

צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

ולהם, אנו חבים את חיינו ואת עצם קיומנו כאן, על אדמת הארץ הזו, אדמה שספוגה בדמם של מיטב בנינו ובנותיו שנלחמו, חירפו נפשם, הגנו, הצילו והגישו לנו את ארץ ישראל על מגש של כסף.

מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם יְהוָה נאמר בספר ירמיהו, הם, הטובות והטובים, היפים והטהורים, הזכים והרכים, שילמו את המחיר הגבוה ביותר שאפשר להעלות על הדעת – עבורנו. עבור ילדינו, עבור הדורות הבאים.

ועלינו, על כל אחת ואחד מאיתנו, מוטלת המשימה לפרוע את החוב שהותירו לנו, לא בכוח הזרוע, אלא בעוצמת האמונה, לא בכוח החורבן, אלא בעוצמת הבנייה וההקמה, לא בכוח ההרס, אלא בעוצמת הרוח, הרעות והתקווה,

זו לעד תהיה תשובתנו הניצחת לטרור, שעדיין, בימים אלו ממש, 74 שנים מאז תקומתנו, ממשיך לזרוע שנאה, לפגוע ולהטיל חושך ואפלה, הטרור לא מבחין בינינו – הוא לא מבחין בין היושבים בבתי קפה, בין ההולכים ברחוב, בין המתפללים, בין ילדות, ילדים, נשים, גברים ובין חיילות וחיילי צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון העומדים על משמר ארצנו, בעיני אפסי האדם, עלובי החיים שאימצו את הטרור לשגרת חייהם – כולנו יהודים.

צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

מחר, עם הנפת הדגל בגאון לראש התורן, נאמר להם בקול אחד, חד וברור – זו הארץ שלנו, ארץ ציון וירושלים. לא ניצחתם ולא תנצחו אותנו. לא בדורנו ולא בעוד אלפי דורות.

מדינת ישראל תמשיך להאיר למרחקים, לעמים רבים ולמדינות רבות – כמגדלור של הצלחה, חדשנות, יצירה ויוזמה פורצת דרך, כאומה המאפשרת הזדמנויות אינסופיות לכל אדם באשר הוא, בסובלנות, סבלנות והכלה, ומעצבת את עתידה במו ידיה, עתיד של שגשוג וקדמה לתפארת, מודל ומופת.

אסיים בתפילה לרפואתם ולהחלמתם של כל פצועי צה"ל והלומי הקרב, לשובם של כל שבויי ונעדרי ישראל, בהם סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול ואברה מנגיסטו, תושב העיר אשקלון ולשלומם של כל חיילי צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון,
הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ,
מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם,
וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה
בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם.

עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו, הוּא בְּרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ, וְעַל כָּל-עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, וְאִמְרוּ אָמֵן.

יהי זכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נצור ומבורך בלבנו לעד״.

צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן