מה רמות סוכר גבוהות עושות לגוף?

קרדיט תמונה: pexels

מי מאיתנו לא אוהב מתוקים? סוכר אמנם הוא מקור האנרגיה שלנו אך לא הסוכר הלבן שישנו בממתקים אלא זה שיש בדגנים מלאים, בטטה וגם בפירות. בכל מקרה חשוב לשמור על רמת סוכר תקינה ומאוזנת. מומלץ לבדוק באמצעות בדיקת סוכר פשוטה שנעשית כחלק מבדיקת דם רגילה את רמת הסוכר שלכם מדי תקופה. מהן הסכנות שישנן ברמות סוכר גבוהות? יותר ממה שאתם חושבים…

מעלה את רמות השומנים בדם וכבד שומני

כשחושבים על רמת שומנים גבוהה בדם או על כבד שומני מיד עולים המאכלים המכילים כמות גדולה של שומן. אז לא רק מאכלים אלה מביאים לעליית רמת השומנים בדם. להיפך, יש מאכלים עם כמות גדולה של שומן שדווקא מורידים את רמת השומן בדם כמו אגוזים, אבוקדו או שמן זית. סוכר בכמות גדולה מוריד את רמות הכולסטרול הטוב, מעלה את רמות הכולסטרול הרע וגורם לעליה ברמות השומנים כי עודף הסוכר שלא מנוצל הופך לשומן בסופו של דבר.

מעודד אכילת יתר והשמנה כתוצאה מכך

מעבר לקלוריות הריקות שמגיעות מאכילת סוכר רבה שהגוף אינו מנצל והופכות לשומן, אכילת כמות גדולה של סוכר פוגעת גם במנגנון ויסות התאבון במוח בשל עליה ברמת הורמון התיאבון הנקרא גרלין כך שאכילת הסוכר רק מעודדת עוד אכילה, ובמיוחד אכילת מזונות רוויי סוכר כך שמתחיל כדור שלג שגורם לנזקים גדלים עוד יותר, כולל השמנה שכבר מוגדרת כמגפת המאה ה 21.

התפתחות עמידות לאינסולין

אינסולין הוא ההורמון הגורם לאיזון רמות הסוכר בדם ע"י שינויים שהוא עושה בקולטני התאים לסוכר המביאים לכניסתו אליהם מהר יותר. אכילת כמות גדולה של סוכר מביאה להתפתחות עמידות בפני האינסולין, כאשר עמידות ברמה מסוימת היא למעשה סוכרת מסוג 2. עמידות כזו גורמת לתאים לקלוט פחות סוכר ולרמות הסוכר בדם להישאר גבוהות ומצב של היפרגליקמיה כמובן אינו רצוי ואף מסוכן.

התפתחות דלקות מעבר לרצוי ופגיעה באיברים שונים

מולקולות הסוכר מתחברות עם מולקולות אחרות של שומנים וחלבונים. במידה מסוימת הדבר הוא טבעי ואף נחוץ אך כאשר הוא קורה מעבר לרצוי מערכת החיסון מתחילה להפריש חומרים הגורמים לדלקת. דלקות בגוף הן טבעיות ומטרתן להתמודד עם פולשים זרים אך כשהדבר יוצא משליטה ומופרשים חומרים מעודדי דלקת בכמות גבוהה מדי הדבר יכול לפגוע ברקמות ואיברים שונים ואף לעודד הזדקנות ומחלות הפרשת החומרים מעודדת הדלקת מעלה גם היא עם הזמן את התנגודת לאינסולין כך שסוכרת היא גם אחת המחלות שעלולות להתפתח כתוצאה מכך, ומכאן החשיבות לביצוע בדיקת סוכר במועד.

גם הסרטן חובב סוכר

היום כבר ידוע שמזון מעובד שהוא גם פעמים רבות רווי בסוכר (כולל מזונות מעובדים לא מתוקים) מעלה את הסיכון לחלות בסרטן. תאים סרטניים צורכים סוכר יותר מתאים רגילים כך שגם כאן הסוכר גורם לכדור שלג שגדל: תא אחד צורך סוכר יותר מהרגיל ויוצא מהשליטה וככל שתאים רבים יותר מצטרפים "לחגיגה" הגידול הסרטני יגדל בקצב גבוה יותר. נמצא שסוכר בתאים סרטניים לא רק משמש מזון אלא הוא גם חשוב למנגנון האיתות של התאים כך שמניעת סוכר תשבש את אותו מנגנון ותביא בהדרגה להקטנת הגידול

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן