הסוף להסכם עם האמירויות? המכתב של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום מכתב שהוציאה מנכ"ל המשרד למנכ"ל קצא"א ממנו עולה כי המשרד לא תומך בהסכם רד-מד.

בהודעה שיצאה מטעם המשרד נכתב: " מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, העבירה למנכ"ל קצצ"א, איציק לוי, מכתב שבו מפורטת עמדת המשרד להגנת הסביבה באשר למשמעויות הסכם קצא"א – רד מד.

המנכ"לית ציינה, כי במקביל לבחינת סקר הסיכונים של החברה, שלא בוצע לפי הנחיות המשרד וכבר נדחה על-ידו פעמיים, המשרד להגנת הסביבה בחן מהי תוספת הסיכון שיכולה לשאת הסביבה הימית הרגישה במפרץ אילת.

גורמי המקצוע במשרד הגיעו למסקנה חד-משמעית, כי הרחבת פעילות קצא"א עלולה לפגוע פגיעה קריטית ובלתי הפיכה בסביבה הימית במפרץ אילת בשל אירועי תקלות של דליפת נפט  שלא ניתן למנוע אותן באופן מוחלט.

מפרץ אילת הוא אזור ייחודי ברמה בין-לאומית ובעל רגישות אקולוגית גבוהה ביותר. לאור משבר האקלים והתחממות מי הים עולה חשש כבד לעתיד שונית האלמוגים ובתי הגידול הייחודיים של מפרץ אילת.

עמדת המשרד להגנת הסביבה הייתה ועודנה, כי יש לשים את הסביבה הימית באילת בראש סדר העדיפויות בכל החלטה לקידום פיתוח מפרץ אילת, על מנת לשמור על הים האדום ועל השונית הטבעית עבור הדורות הבאים, בעולם שבו שוניות אלמוגים מתפקדות הן אוצר טבע נדיר".

מקצא"א נמסר בתגובה: " "עוד אמירה חסרת אחריות ובחוסר סמכות של השרה שנובעת רק משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים, כאשר כל רצונה הוא להביא לפגיעה בהסכם מד-רד, במקום לפעול בשיתוף פעולה עם החברה על מנת לממש את ההסכם על יתרונותיו הכלכליים והגיאופוליטיים. מימוש ההסכם מבטיח את ביטחונה ועצמאותה האנרגטית של ישראל ושובר לראשונה את חרם הנפט הערבי.

כתם שמן ליד ספינה בקצא"א, צילום ארכיון: יצחק קודוביצקי, המשרד להגנת הסביבה

ביטול ההסכם אינו מצוי בסמכות השרה, והיא פועלת בניגוד לעמדת הממשלה.
כידוע, משרד האוצר קבע כי מדובר בפעילות השוטפת והרגילה של החברה.

כל פגיעה בהסכם תפגע באמינותן של חברות ישראליות, וודאי חברות ממשלתיות, ותטיל ספק כבד ביכולתן לעמוד בהסכמים.
קצא"א פועלת ותפעל על פי כל הרישיונות וההיתרים שקיבלה והמשרד הכיר את הגדלת הפעילות ולא התנגד לכך.
על רקע משבר האנרגיה העולמי ובפרט "תקופת המעבר" לאנרגיות מתחדשות, יש חשיבות לרציפות אספקת הנפט כפי שקורה בכל ערי הנמל בעולם, בבטיחות ובמקצועיות ואפילו במפרץ אילת אצל שכנתנו עקבה."

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן