הטבות לעולה חדש: חשיבות הבנת ההטבות שמחכות לעולים חדשים

יהודים מכל תפוצות העולם מגישים עשרות אלפי בקשות לעלות לישראל בשנים האחרונות, ועם הגיעם לארץ, מחכה להם סל מרשים של הטבות לעולה חדש. פרק הזמן בו ניתן לממש את סל ההטבות הוא עשר שנים מתאריך העלייה לארץ.

במשך פרק זמן זה, העולים החדשים פטורים מתשלום מיסים על הכנסות פסיביות או אקטיביות שמגיעות מחוץ לישראל, ויש להם גם פטור מהכללת נכסים בחו"ל בהצהרת הון, וגם פטור מדיווח על הכנסות.

חשוב להבין את ההבדל בין עולה חדש לבין תושב חוזר

יש אנשים שמגיעים לישראל בעקבות שהות ארוכה בחו"ל, והם מוגדרים כתושבים חוזרים ותיקים, שבעבר היו תושבי ישראל, אבל שהו בחו"ל במשך תקופה של לפחות עשר שנים. הם נבדלים מעולים חדשים שאף פעם לא התגוררו בארץ.

הטבות לעולה חדש נבדלות מההטבות שמגיעות לתושבים חוזרים ותיקים, ולמרות שלשתי קבוצות עולים אלו יש את ההטבה של פטור מדיווח על הכנסות, ההבדלים העיקריים נוגעים לכספים שמועברים מחו"ל ומופקדים בפיקדון מטבע חוץ מתחדש בארץ בפרק זמן של שלושה חודשים.

תושבים חוזרים ותיקים או רגילים פטורים מתשלום מס על הריבית למשך חמש שנים, ועולים חדשים נהנים מפטור לפרק זמן של עשרים שנה.

הטבות לעולה חדש לרכישת דירה

בין היתר, הטבות לעולה חדש כוללות מס רכישה מופחת על רכישת דירה שמשמשת למגורים, ושנרכשת בפרק זמן של שנה לפני הכניסה לארץ, עד שבע שנים לאחר העלייה לישראל. עולים חדשים יכולים ליהנות מהטבה זו רק פעם אחת, ופעם נוספת כשהם רוכשים נכס שמשמש אותם לעסקים. חשוב להבין שההטבה הזו שמורה רק לעולה חדש, ולא לתושב חוזר.

תושב חוזר שאינו בעלים של דירה בארץ, ומעוניין לקבל הטבה של מדרגות מס נמוכות ברכישת דירה ראשונה, חייב לקנות את הדירה לאחר השיבה לישראל ולאחר שהוא מוגדר כתושב ישראל.

במקרים אלו, ההקלות מגיעות לתושבים חוזרים ותיקים בלבד, כלומר, אנשים ששהו בחו"ל לפרק זמן של יותר מעשר שנים, והם יכולים לרכוש דירה אחת בארץ, עם מדרגות מס נמוכות, גם אם הדירה נרכשת בפרק זמן של שנתיים לפני השיבה לישראל.

נקודות זיכוי מיסים לעולים חדשים

הטבות לעולה חדש כוללות נקודות זיכוי נוספות לפרק זמן של שלוש וחצי שנים מיום העלייה לישראל. זהו אופן חישוב נקודות הזיכוי:

  • רבע נקודת זיכוי על כל חודש מ-18 החודשים הראשונים לעלייה לארץ.
  • 1/6 נקודת זיכוי על כל חודש מהשנה הראשונה שלאחר העלייה לישראל.
  • 1/12 נקודת זיכוי על כל חודש מהשנה השנייה לאחר העלייה לארץ.

במסגרת הטובות לעולה חדש, העולים פטורים מתשלום מיסים על הכנסות מריבית על פיקדון במטבע חוץ בבנק ישראלי, במשך עשרים שנים מיום העלייה לארץ, בתנאי שהמקור לכספים שמופקדים מגיע מכספים שהיו ברשות העולה החדש לפני שהוגדר כתושב הארץ.

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן