אשקלון חוזרת ללימודים: 34,083 תלמידים יפתחו את שנת הלימודים

מבנה חינוך משופץ

בכמה גנים ובתי ספר ילמדו ואילו תוכניות פדגוגיות חדשות מחכות להם? כל הנתונים והמספרים החשובים על מערכת החינוך העירונית לקראת שנת הלימודים תשפ"ב.

ביום רביעי הבא, 01.09.21 יגיע לקיצו החופש הגדול ואת מקומו תתפוס שנת הלימודים החדשה אותה יתחילו 34,083 תלמידים שיעשו את דרכם לבתי הספר והגנים ברחבי העיר. ל-2,534 מהם, שעולים לכיתה א', תהיה זו הפעם הראשונה והמרגשת.

באשקלון יפעלו 36 בתי ספר יסודיים, 17 בתי ספר על יסודיים, 5 בתי ספר חינוך מיוחד, 281 גנים עירוניים, גנים מוכרים שאינם רשמיים, תאגידים וגני חינוך מיוחד.

ראש העיר בגן בעיר
צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

את פני התלמידים יקבלו עמדות אלכוג'ל וחיטוי וכן שלטים עם מסרים הקוראים לשמירה על ההנחיות, בהן ביצוע בדיקות במידה וחשים בתסמינים, הקפדה על הנחיות הבידוד והתחסנות לבני 12 ומעלה.

את פתיחת שנת הלימודים מלווה קמפיין עירוני להעצמת היכולות והמסוגלות של התלמידות והתלמידים בעיר, שחלקם אף לוקחים בו חלק. לצורך הקמפיין צולמו תלמידי העיר במערכת החינוך, מהגן ועד לתיכון כאשר לכל אחד משויך היגד בתחום ההישגי, הלימודי והחברתי, כמו 'להשתייך', 'להגשים', 'להצטיין' ו'להמציא' ואת כולם מלווה המסר 'באשקלון הכל אפשרי' כחלק מהתפיסה החינוכית שפורסת בפני כל תלמידה ותלמיד את הקרקע הרחבה והפוריה ביותר להצלחה שלהם.

בימים הקרובים יושלמו עבודות השיפוץ והשדרוג שנעשות בעשרות מוסדות חינוך ברחבי העיר, באמצעות אגפי תפעול, שפ"ע, הנדסה ותשתיות בעירייה. בבתי הספר עוזיאל, דקל, עירוני א', עירוני ד' ובית יחזקאל בוצע חידוש למעטפת המבנים; באולפנת צביה בוצע חידוש כיתות וחצרות; בגני רימון חודש ושודרג המבנה; בגן לבונה – חידוש פנים המבנה; בבית הספר חמ"ד אגמים – הותקן דשא סינטטי ברחבי בית הספר; בגן לשם ובבית הספר הרצוג הותקנה הצללה ועבודות נוספות, בהן גינון, ניקיון וגיזומים, מתבצעות לרווחת התלמידים והתלמידות והצוותים החינוכיים.

מבנה חינוך משופץ בעיר
צילום: סיון מטוסי ואלדד עובדיה

כמו כן, נשלמות במרץ העבודות להקמת בית הספר החדשני הראשון מסוגו באשקלון בשכונת אגמים ובנייתם של 12 גני ילדים חדשים ברחבי העיר.

השנה כידוע ייהנו ההורים באשקלון מצהרונים מסובסדים במחיר הנמוך בישראל, 275 שקלים בלבד בגני הילדים ועד לכיתה ב' עד השעה 17:00. לעומת ההפחתה במחיר, התכנים בצהרונים יהיו יותר איכותיים וערכיים יותר בהלימה למצוינות החינוכית המלווה את מערכת החינוך העירונית באשקלון. כך, ייהנו התלמידות והתלמידים בגנים ובבתי הספר מפעילות פדגוגית מעשירה ושני חוגים איכותיים.

לצד ההשקעה בתשתיות, הצטיידות ומבנים, במינהל החינוך שוקדים על הפעלתן של תוכניות פדגוגיות מתקדמות ופורצות דרך שנכללות בתוכנית הלימודים ומספקות תוכן לימודי משלים.

• לימודי אנגלית בגני החובה – ילדי הגנים ימשיכו ללמוד אנגלית כחלק ממערך השיעורים הנלמדים. מטרת המהלך היא להכין את התלמידים בצורה טובה יותר לבית הספר היסודי ובמטרה ליצור רצף חינוכי מגן הילדים לכיתה א'. לצורך הלימודים הופקה ונכתבה חוברת מקורית ומיוחדת, בשם ENGLISH IS FUN, על ידי מורה ומנחה לאנגלית, תושבת העיר, דנה טמסות.

האנגלית תילמד על ידי אמצעים ויזואליים, טקסטואליים ומוזיקליים חווייתיים ומהנים המותאמים לגילם של הילדים וכך הם ילמדו את הבסיס הנדרש לידיעת השפה האנגלית, כמו: מילים חשובות ושימושיות, מספרים, צבעים וכדו'. לתוכנית יש ערך מוסף משמעותי – הלימוד בגנים ייעשה על ידי סטודנטים שיזכו במלגת לימודים ובכך יש גם תרומה להשכלה הגבוהה בעיר.

מבנה חינוך משופץ
צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

• גנים בראי הגן העתידי – השנה ילדי הגנים ייהנו מתפיסה ייחודית וסביבה תומכת. כך שכל ילד יביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בו ותתאפשר לו היכולות להתנסות, להתגרות, לנוע ולהתפתח הגנים יפעלו על פי – 4 מודלים (אידאולוגי, למידה במרחבי היום, תנועתי תחושתי, יזמות וחדשנות).

• גישור – ב-10 גנים תעבוד מגשרת דוברת אמהרית למתן מענים לילד ולצוות בהתמודדות עם קשיי שפה. המגשרת גם תעבוד עם הילד באופן פרטני לקידומו בשפה העברית ילדי גני החובה למשל יוכלו להמשיך וליהנות מפעילות.

• המרכז למדעי הגיל הרך – ילדי הגנים יוכלו להמשיך וליהנות מפעילות ב'מרכז המדעי לגיל הרך', המשלבת את העיסוק במדע וטכנולוגיה עדכנית באופן שייצר אצלם תשתית תפיסתית שתעזור להם לבנות את מושגיהם המדעיים בהדרגה.

בנוסף, יוצגו במקום תכנים מעולם החי, הצומח והדומם בצורה חווייתית ויצירתית שתגרום לילדים לגירוי אינטלקטואלי ויוביל לפיתוח החשיבה המדעית ולהקניית מיומנויות חשיבה מדעית בפרט, כמו: עריכת תצפית, השערת השערות, בדיקת השערות על ידי ניסוי, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, פיתוח יזמות ויצרנות.

מבנה חינוך משופץ
צילום: סיון מטוסי ואלדד עובדיה

• תוכנית 'מעברים ורצפים' מטרתה יצירת רצף לימודי חברתי בין הגן לבין בית הספר היסודי ובין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים, תוך הגברת תחושת הביטחון וההמשכיות אצל התלמידים, צוותי החינוך וההורים.

התוכנית מספקת תמיכה בתהליכי ההסתגלות, הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים למסגרת החדשה, העלאת המודעות והמעורבות של ההורים בשלבי המעבר והרצף החינוכי של ילדיהם, חיזוק הקשר בין מסגרות החינוך תוך איגום משאבים יישובי, חיזוק השותפויות בין המעורבים בניהול התוכנית (גננות, פיקוח, רשות) כמנוף להעצמה וצוותי החינוך.

• הרחבת תוכנית מעג"ן (מערך תומך גן) – תכנית מערכתית רב תחומית לאיתור ילדים מתקשים חברתית, רגשית ולימודית. התכנית מופעלת על ידי צוות פרא רפואי (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית התפתחותית) וכוללת הדרכה לצוות ולהורים. ההרחבה בשנת הלימודים למעגן קשת.

• תכנית 'ידיים' – מודל התערבותי לשילוב והעצמת הילד המתקשה באמצעות בעלי חיים. הכלים בתכנית הינם מתחום הטיפול החינוכי והם מכוונים לחיזוק רגשי והתנהגותי.

• 'מוזה באה לגן' – תכנית לטיפוח החינוך לאומנות וצריכת תרבות, טיפוח ערכי מורשת, יהדות, אהבת האדם, אהבת הארץ והכרת אמנים בארץ ובעולם. התכנית כוללת ביקור במוזיאונים.

• 'מה עוזר כשקשה לי' – תכנית חינוכית רגשית ותפקודית עימה נפגשים ילדי הגן ומפתחת בהם תעצומות נפש שיסייעו להם להתמודד עם תסכולי היומיום, פחדים וכעסים ובכך לא רק ללמדם מיומנויות אלא להכינם לחיים. התכנית באמצעות תיאטרון בובות וסיפורים מעניקה כלים יישומים ופשוטים לילדים , הצוותים החינוכיים והורי הילדים.

• 'דלת פתוחה' ו'ליווי התפתחותי לגני טרום חובה' – מתן מענה טיפולי לילדי הגיל הרך והוריהם.
• יוזמות משותפות עם מח' נוער לבגרות ומנהיגות חברתית להעצמת תרומה ועשייה קהילתית כבר בגיל הרך.

מבנה חינוך משופץ
צילום: סיון מטוסי ואלדד עובדיה

• בריאות השן – הדרכה תוך גנית של ילדי הגנים לקידום בריאות הפה והשיניים. הקניית כלים המאפשרים לילד לבחור באורח חיים בריא, בדגש על שמירת הפה והשיניים. איתור ילדים הזקוקים לטיפול .

• פעילות בחווה החקלאית – "אדם ואדמה" – "חריש וזרע" – התנסות לילדי גני החובה עם עבודת האדמה. הדגמה חווייתית של שלבי הפיכת הגרגר לחיטה ולבסוף לכיכר לחם.
• תכנית "אילנות" – תכנית ייחודית בגני הילדים להפחתת השימוש באלימות ע"י יצירת סביבה המציבה להם גבולות תוך שימוש בהורים כסוכני שינוי עיקריים, באמצעות התערבות ייעודית וטיפולית להורים ע"י מנחות ופסיכולוגיות (בדומה ל"סופר נני").

• ספריית פיג'מה לכלל ילדים הגנים – תכנית ייחודית המהווה חלק מפרויקט לאומי לעידוד הקריאה, לטיפוח השפה העברית ולחינוך לערכים בגני הילדים. בשיתוף האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, התכנית פועלת גם במספר בתי ספר יסודיים בהתאמה לשכבות בגיל.

• A-B ספריית פיג'מה – אשקלון – בולטימור – ילדי גני ילדים והוריהם לוקחים חלק בפרויקט אל מול ילדים ומשפחות יהודיות בבולטימור, לקירוב לבבות באמצעות ספרים המעצימים ערכים יהודים ופעילויות חווייתיות בעקבות ספרים אלו.

• תכנית חוסן – תכנית ייחודית בגני הילדים ליצירת איזון פנימי להתמודדות במצבי חירום ושגרה. המתמקדת בעיבוד החוויה, פיתוח חוסן אישי ושיקום מנגנוני התמודדות עם טראומה ולחץ ושיפור האקלים החינוכי הכיתתי.
• תנועה לקשב- תכנית התערבות ,"אומץ", באמצעות תנועה לשילוב והעצמת הילדים בסיכון עם קשיים התנהגותיים, רגשיים וקוגניטיביים. המפגשים מתקיימים בקבוצות או כמפגש פרטני.

• גן בא לגן – תכנית ייחודית במסגרת טיול שנתי (סיור לימודי) לגני החובה בפארק הלאומי. בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות ומשרד החינוך. חשיפת הילדים לאתרים חשובים בעירם, למידה והנאה מפעילויות חווייתיות וייחודיות(פסיפס, שאיבת מים מן הבאר, בנייה בבוץ ועוד).

• תכנית אור – תכנית לצמצום פער התפתחותי, הקניית מיומנויות בסיס בתחום התקשורת, השפה ויכולת חשיבה. הכשרת הצוות וההורים לטיפול בבעיות רגשיות ובקשיים של הילד.
• תכנית 'ניצנים' – מענה לרצף חינוכי, תופעל בכל גני הילדים ובכיתות א'-ב', בבתי הספר היסודיים. מתכונת התכנית מופעלת כצהרון עם שילוב של הזנה בריאה ומפוקחת, למידה וחוגי העשרה מתום שעות הלימוד ועד השעה 17:00.

• מוסדות חינוך מוסמכים ירוקים – קידום ערכים של מתן כבוד לזולת לטבע ולסביבה שבה אנו חיים, זיקה למקום ורצון לשמר את הסביבה; פיתוח מרחבים מגוונים במבנה הגן ובחצר,שמאפשרים אורח חיים מקיים משחק ויצירה בחומרים טבעיים.

שיתוף הורים וקהילה במטרה לפתח מודעות ושינוי התנהגותי בתחומי הסביבה אצל המשפחות והקהילה. תכנית הפועלת ב- 33 גני ילדים ועשרות בתי- ספר יסודיים ועל יסודיים. קבלת הסמכה למוסד 'ירוק מתמיד' במגמה עלייה מתמדת, בית ספר רמב"ם היחיד הארץ שזכה השנה כבית ספר ירוק עד, ההסמכה הגבוהה ביותר .

• מרחבי חינוך – לאחר חמש שנים בתכנית מרחבי חינוך . בתי הספר ממשיכים לפתח ייחודיות בית ספרית ותמשיך בחירת ההורים המבוקרת בגני הילדים ובבתי הספר.

התוכנית באה לידי ביטוי בצביעת הייחודיות בבתי הספר המקיפים; העמקת והטמעת התכנים של הייחודיות בבתי הספר היסודיים תוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים כולל קהילה; פיילוט של אשכולי גני ילדים להובלה והטמעת ייחודיות בתחומים שונים כמו: מוסיקה, אומנויות, אקולוגיה ועוד.

כמו כן, יינתן דגש על הנרטיב העירוני שיוביל את מיתוג מערכת החינוך באשקלון; פיתוח ייחודיות בית ספרית מעודד את מנהלי בית הספר, בשיתוף הצוות חינוכי, לאוטונומיה וללקיחת אחריות על עיצוב המערכת הבית ספרית, כחלק אינטגרלי ממרחב החינוך היישובי.

• יימשך פרויקט 'חדשנות בחינוך' בשני בתי ספר יסודיים, בשיתוף המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך, המאפשר לתלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך להצליח בלימודים ולבנות לעצמם עתיד טוב יותר.

תכנית המרכז מיועדת לחולל שינוי מהותי בבתי ספר חלשים ולסייע לכלל התלמידים להתקדם, תוך שימת דגש על תלמידים יוצאי העדה האתיופית. התכנית משפרת את כישורי ההוראה והניהול של צוותי בית הספר מגדילה באופן ניכר את כמות ואיכות הוראת האוריינות ומלמדת הורים כיצד לתמוך בלימודי ילדיהם.

• תכנית 'שלבים' – התכנית פועלת בשני בתי ספר יסודיים של החינוך החרדי בעיר: מסילה ומעיין חיים ושלום. מטרת התכנית היא להעניק סיוע לימודי ורגשי לתלמידי קצה בשילוב חונכות אישית לתלמידים והדרכת הורים.

• מיל"ת – מסגרות יום לימודיות תוספתיות. התכנית מאריכה את יום הלימודים ומעניקה מעטפת תומכת ומטפחת בדגש על תגבור לימודי והעשרתי ומהווה המשך רצף לימודי, רגשי, חברתי במוסדות החינוך לאחר שעות הלימוד, פועלת ב-32 גני ילדים, 13 בתי ספר יסודייםו-5 בתי ספר על-יסודיים.

• מרח"ב ומעוף – מענה רגשי, חברתי. התכנית פועלת ב-16 בתי ספר יסודיים . מאפשרת מענה לתלמידים ברמה לימודית, רגשית, חברתית וחינוכית.

• פרויקט פר"ח מערך חונכות בו סטודנטים מעניקים תמיכה לימודית ורגשית לתלמידים באמצעות חניכה קבוצתית ו/או חניכה אישית. התכנית פועלת 17 בבתי ספר היסודיים וכן בבתי ספר על יסודי ובתי ספר החרדי בעיר.

• פרויקט בתי ספר מנגנים -התכנית פועלת במספר בתי ספר יסודיים בעיר במסגרת התכנית התלמידים לומדים נגינה בקבוצות קטנות לצד הקמת תזמורת שתייצג את בתי הספר המשתתפים בתכנית. התזמורת ומערך הלמידה מופעלים ע"י מורים מהקונסרבטוריון.

• פרויקט תאומי קריאה- בשיתוף בולטימור בו משתתפים שני בתי ספר יסודיים. התכנית מלווה ע"י מורה לאנגלית בבית הספר יחד עם קבוצה מקבילה בבולטימור הפרויקט נבנה במשותף על ידי מובילי התוכנית באשקלון ובבולטימור, בשיתוף עיריית אשקלון והמרכז לחינוך יהודי בבולטימור.

• 'מגשימים' – הכשרת תלמידים מצטיינים לעתודת הסייבר בישראל, מספר התלמידים באשקלון גדל באופן משמעותי ועבר את העיר באר-שבע. התכנית פועלת בכל המקיפים באשקלון.

• 'קדם עתידים' – שילוב והכנת התלמידים ללימודים אקדמאים. תכנית זו פועלת בכל בתי- הספר העל יסודיים בעיר אשקלון. צמיחה במספר התלמידים.
• 'לחיות בדרייב' – תכנית העצמה רגשית לתלמידי כיתות ט' תל"מ בששת המקיפים.

• ייפתח קורס הרחבת הסמכה- למורי 4-5 יח"ל בשיתוף המכללה האקדמית אשקלון ומשרד החינוך שיאפשר ל30 מורים נוספים לקבל הרחבת הסמכה ללימוד 4-5 יחל מתמטיקה
• כיתות חאלו"ם – בחטיבות הבניים בעיר יוכפלו מחנכי הכיתות בהדרגה עד למצב עירוני שבו לכל כיתת אם יהיו שני מחנכים שיאפשרו יותר תשומת לב ויחס אישי לילדים

• כלכלה על קצה המזלג- תלמידי כיתות יא יזכו לקבל השנה קורס בהכשרה פיננסית בשיתוף האקדמיה מתוך הבנה שרבים מהם כבר עושים את צעדיהם הראשונים בעבודה קנית אופנוע טלפונים וכו' וכבר בתחילת דרכם חשוב לתת להם את הכלים המקצועיים הנדרשים כדי להבין ולכלכל את צעדיהם בצורה נכונה

• קרן טראמפ – קרן טראמפ הינה קרן פילנטרופית העוסקת בהגדלת מספרי התלמידים הלומדים בקבוצות מצוינות בחטיבות הביניים , השנה העיר חתמה עם קרן זו על הסכם לתוכנית עבודה לשלוש השנים הקרובות מתוך הבנה שככל שיותר תלמידים ילמדו בחטיבת הביניים בהקבצות הגבוהות יותר מהם יזכו להצטרף למסלולי היוקרה בכיתות הגבוהות

• מרכז למידה עירוני – מניעת נשירה סמויה בבתי ספר מקיפים ע"י צמצום פערים לימודיים והעצמה אישית. לתלמידי כיתות ט'- י' במקיפים בעיר. מרכז הלמידה פועל פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ במבנה קידום נוער.

בחינוך המיוחד – השנה, נפתח בית ספר חדש לתלמידים הסובלים מהפרעה נפשית, בית ספר דרורים, שיפעל במבנה מחודש ומשופץ שהותאם לצרכיהם המיוחדים של התלמידות והתלמידים ברחוב פינס בעיר.

• נפתחה כתה נוספת במגמה לעתיד מתוך אמונה בעיקרון הרצף לכתות י"ג- י"ד ושנת הסמכה.
• בגנים- נפתחו גני חינוך מיוחד לטובת ילדי העיר ועמותה נוספת החלה את פעילותה בגני התקשורת ובשנת הלימודים תשפ"ב תרחיב את פעילותה.

• בכל שנה מתקיים שבוע האחר הוא אני הכולל פעילויות בכל מוסדות החינוך בעיר ומטרתו לאפשר חשיפה ומודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. בנוסף, שילוב ילדי ASD במסגרות הרגילות.

• תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות – תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות, בבית ספר אלונים וכן תלמידי עירוני א' כתת תקשורת.
• בבתי הספר הרגילים נפתחו כתות תקשורת וכיתות ליקויי למידה לשם מתן מענה בעיר לטובת ילדי החינוך המיוחד.

מבנה חינוך משופץ
צילום: סיון מטוסי ואלדד עובדיה

השטח הציבורי ברחוב הפורצים זוכה לשדרוג | כל הפרטים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן