הסתיים פרויקט שיקום שובר הגלים באשקלון | כל הפרטים

שובר הגלים בחוף אשקלון

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, המשרד להגנת הסביבה ועיריית אשקלון ציינו היום את סיום פרויקט שיקום שובר הגלים באשקלון •  הטקס התקיים במעמד השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, ומנכ"לית החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, הילה ארנרייך •  שיקום שובר הגלים מצטרף לשני פרויקטים נוספים שסיימה החברה הממשלתית בשנתיים האחרונות באשקלון, הכוללים הקמת 5 ריפים של מבנים ימיים מסוג גיאוטיובים והרחבה מאסיבית של  רצועת החוף במטרה להגן על המצוק.

המצוק החופי באשקלון נמנה על המצוקים הדחופים ביותר לטיפול בהתאם לתמ"א 9/13/א כאשר מבדיקה שערכה החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון טרם תחילת ביצוע העבודות, נמצא כי המצוק החופי באשקלון נסוג במהלך ה-25 שנים האחרונות בלמעלה מ-20 מטרים בחלק מהמקומות וקו החוף נסוג בלמעלה מ-30 מטרים.

ראש העיר,השרה להגנת הסביבה, הילה ארנרייך
צילום: סיון מטודי

פרויקט ההגנה על המצוק החופי באשקלון הינו פרויקט לאומי, הכולל הקמת הגנות ימיות המבוצעות על ידי החברה הממשלתית והקמת הגנות יבשתיות המבוצעות על ידי עיריית אשקלון. טקס סיום הפרויקט במעמד השרה גמליאל, גלאם וארנרייך התקיים ב"מקום בים" והשתתפו בו מכובדים נוספים מהעירייה ומהשרד להגנת הסביבה.

בשנתיים האחרונות החברה הממשלתית השלימה שלושה פרויקטים חשובים שמטרתם להגן על המצוק החופי:

1. פרויקט הקמת מבנים ימיים מסוג גיאוטיוב – פיילוט סביבתי ראשוני מסוגו הכולל מבנים ימיים עשויים מיריעות בד גיאוטכניות שממלאים אותן בחול טבעי, ותפקידם להפחית את אנרגיית הגלים.

2. פרויקט הזנת חול מאסיבית להרחבת רצועת החוף ב-30 מטרים באמצעות חול שגודל הגרגר שלו גדול פי 2.5 מגודל גרגר החול המקומי.

3. פרויקט שיקום שובר הגלים השלישי מצפון למרינה – מטרת הפרויקט הינה יצירת הקמת מבנה ימי שישלים את מערכת ההגנה שהוקמה על ידי הגיאוטיובים.

המשרד להגנת הסביבה קידם תוכנית מתאר לטיפול בהתמוטטות המצוק החופי, הקים חברה ממשלתית ייעודית לטיפול בנושא, תיקצב אותה לפעול להקמת הגנות ימיות להגנה על המצוק החופי באשקלון ובגזרות נוספות שהוגדרו לטיפול דחוף בתמ"א 9/13/א.

במקביל לעבודת החברה הממשלתית, עיריית אשקלון השלימה תכנון יסודי ומקיף לטיפול בהגנות יבשתיות הכולל תיקון תשתיות ניקוז ונגר עילי וחיזוק מאסיבי של מדרון המצוק תוך יצירת דרכי מעבר מונגשים לרווחה ובטחון התושבים ופיתוח האזור החופי.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה כי: "חלק מן ההגנה על המצוק בחופי אשקלון, הנמצא בתהליך התמוטטות ונסיגה, בין היתר בשל משבר האקלים, כלל את שיקום שובר הגלים הצפוני שהסתיים היום. הפעולות להגנה על המצוק נועדו לשמור על חוף בטוח ופתוח למען הציבור הרחב. דאגנו ליישם את פתרונות ההגנה הסביבתיים ביותר, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. נמשיך לעמוד על כך שהאינטרס הציבורי יישמר בכל פעולות הגנת המצוק".

שובר הגלים בחוף אשקלון,ים,חוף,בתים
צילום: אלדד עובדיה

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם הוסיף: "פרויקט שיקום השובר השקוע חשוב והכרחי ואני מברך על שיתוף הפעולה עם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ועם החברה הממשלתית להגנה על מצוקי הים התיכון על השלמתו כחלק נוסף מפרויקט ההגנה הימית על המצוק באשקלון שחייבים להעניק לו פתרון קבע ארוך טווח.

לאחרונה העירייה קידמה את התוכנית התקדימית להגנה יבשתית, הראשונה מסוגה שאישרה הוולחוף, תוכנית המהווה אבן דרך משמעותית בהגנה על המצוק והיא תקדם אותנו צעד נוסף למיצוי הפוטנציאל הטמון ברצועת החוף היפהפייה שיש לנו בעיר כמוקד תיירות, בילוי, פנאי ונופש".

מנכ"לית החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, הילה ארנרייך, מסבירה: "שיקום שובר הגלים הינו חלק מתוכנית להקמת הגנות ימיות להגנה על המצוק החופי באשקלון, הכוללת הקמת מבנים ימיים מסוג גיאוטיוב והרחבת רצועת החוף. מערכת ההגנה הימית שהוקמה על ידי החברה, מטרתה לבלום את אנרגיית הגלים והמשך פגיעת גלי הים המלחכים את בסיס המצוק, יוצרים צנירים ומובילים לקריסתו". 

שובר הגלים בחוף אשקלון
צילום: אלדד עובדיה

איפה היה שי עמירה בזמן שרקטה פגעה ישירות בביתו? I נס גדול והפרטים המלאים

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן