10 אתרי קרבות ומורשת שכדאי לבקר בהם ביום העצמאות

אזור נפת אשקלון עתיר באתרי קרבות ומורשת מתקופת מלחמת העצמאות ובאנדרטאות לזכר לוחמי ישראל. איגוד ערים לאיכות הסביבה – נפת אשקלון, ממליץ לרגל ציון יום הזיכרון ויום העצמאות על מספר אתרי מורשת שכדאי לבקר בהם בשטח נפת אשקלון והסביבה.

אנדרטת המסע- נמצאת ביער פלוגות ליד צומת פלוגות שבקריית גת, הוקמה לזכר עולים בני העדה האתיופים שנספו בדרך עלייתם.

לידה ניצבת אנדרטה פלוגתית, לזכר 87 לוחמים מגדוד 73 מחטיבת אלכסנדרוני אשר נפלו בקרב במלחמת העצמאות בכפר עיראק אל-מנשייה. הלוחמים לחמו את הקרבות של "כיס פלוג׳ה", בין השבויים שם היה ג'מאל עבדול נסר, ששירת אז כקצין המודיעין בדרגת רב-סרן בחטיבה הסודאנית של הצבא המצרי שפלש לישראל.

כפר פלוג׳ה- בזמן מלחמת העצמאות הייתה שם התנגדות של המצרים בהתקדמות צה״ל דרומה. תחילה לא נתקלה השיירה היהודית בהתנגדות, אולם בהגיעם ליציאה מהכפר נתקלו במחסום ובאש עזה. אזור פלוג'ה לא נכבש בידי צה"ל, אולם הוא הצליח לכתר את הכוחות המצריים מכל עבר. רוב תושבי הכפר עזבו אותו כבר בשלב מוקדם של המלחמה. בתום המלחמה נוצרה מובלעת מצרית שכונתה "כיס פלוג'ה".

היישוב יד נתן- הוקם במקום בו היה הכפר הערבי "בית עפה". במלחמת העצמאות נתפס בית עפה על ידי המצרים. במקום התרחשו קרבות קשים בין צה"ל לצבא המצרי שפלש לתחומי המדינה היהודית הריבונית ולאחר כיבוש משטרת עירק הסמוכה נכבש הכפר סופית. בצפון המושב, מאחורי חלקת החממות, ישנה אנדרטה לחללי חטיבת גבעתי וחיל הים שנפלו בקרב על כיבוש הכפר.

המוזיאון הפתוח בנגבה- זהו מוזיאון מאד מומלץ שפתוח לציבור הרחב. המוזיאון מקבץ אתרים בקיבוץ נגבה, ביניהם שחזור של "חומה ומגדל", הקרנת סרטים היסטוריים בצריף חדר האוכל, הטנק המצרי, מגדל המים הנקוב, האנדרטה בבית הקברות הצבאי, גבעת תום ותומר לזכר 73 חללי אסון המסוקים ועוד.

עיבדיס- במקום יש יער ומטעים, ומי שמחפש אתרי קרבות ימצא שם בשפע. הקרבות על משלט עיבדיס במלחמת העצמאות התנהלו בין חיילי חטיבת גבעתי לבין הצבא המצרי. המשלט, הנמצא על רכס במרחק של כ-2,000 מטר מצפון מזרח לנגבה, נכבש במבצע אנ-פאר וכוחות החטיבה המשיכו להחזיקו בעומדם מול מתקפות נגד של המצרים. בקרבות איבדה החטיבה 25 לוחמים.

גשר עד הלום- הוא הנקודה הצפונית ביותר אליה הגיע החיל המצרי במלחמת העצמאות ומכאן שמו העברי. על מנת לעכב את תנועת המצרים המשוערת לכיוון תל אביב, פוצצה פלוגה ב' מגדוד 53 של חטיבת גבעתי את הגשר. המצרים שהמשיכו צפונה וכבשו את יד מרדכי וניצנים, אך הם לא הצליחו לעבור את נחל לכיש ולכן המצרים הגיעו במלחמת העצמאות עד אשדוד.

לאחר מלחמת העצמאות שוקם הגשר. ממערב לגשר נמצא "פארק עד הלום" ובו קיר הנצחה לנופלים, וכן הפילבוקס ועמדת הוויקרס. הפארק נמצא על גדת נחל הלכיש, הכניסה מחניון אוטובוסים של אגד, בכניסה הדרומית אשדוד.

גבעה 69- כאשר המצרים נעו לכיוון גשר עד הלום, ניהלו קרב גם על גבעת 69 בין כוח של הצבא המצרי ופלוגה ב' מגדוד 51 של חטיבת גבעתי. הקרב הקשה הסתיים בכיבוש הגבעה על ידי המצרים ונסיגת הפלוגה עם אבדות קשות – 20 הרוגים, פצועים רבים ושבויים. בשנת 1949 הוקמה האנדרטה לזכר 20 הנופלים בקרב. ב-1971 הפכה קק"ל את המקום לחורשת הנצחה לנופלים בקרב ונקבע שמה ל 'גבעה 69', במקום יש תצפית מצוינת לכל הכיוונים.

יד לאישה הלוחמת- אנדרטה הנמצאת באתר "ניצנים הישנה", במקום מספר פסלי ברונזה של דמויות נשיות. האנדרטה מוקדשת לנשים בכלל ולתרומתן למערכות הביטחון בארץ, ולנשים שנפלו בקרב ניצנים בפרט. הקרב מפורט באתר, קצינה בשם מירה בן ארי ירתה במפקד המצרי שכבש את ניצנים, והיא עצמה נורתה למוות באותו המקרה. ליד האנדרטה נמצא המקום בו נפלה מירה והמקום בו נפלה החובשת שולמית דורצ'ין בעת שטפלה בשני פצועים שאף הם נפלו.

• בית ספר שדה ״שקמים״ בניצנים הישנה, נמצא ליד אנדרטת האישה הלוחמת. במקום נמצא מבנה היסטורי מוכר לשימור, בית ערבי דו-קומתי עתיק שנקרא ״הארמון״. גרם מדרגות ורחבה מקשרים בין הארמון בניצנים לבין האנדרטה. משני צידי המדרגות מצוינים ציטוטים מדבריהן של שש נשים לוחמות מהעבר: שרה אהרנסון, חנה סנש, מירה בן ארי, אסתר ארדיטי, שרה צ'יזיק וברכה פולד.

אתר חוליקאת- במקום היה משלט עיון של המצרים, שם התרחש הקרב העיקרי במלחמת העצמאות. משלטי חולֵיקאת היו עמדות שנתפסו, בוצרו והוחזקו על ידי הצבא המצרי בזמן מלחמת העצמאות. בקרבות חוליקאת נהרגו 63 לוחמים שהונצחו בשורה של אנדרטאות באזור. מדובר בגבעה מאוד חשובה, המתנשאת לגובה 129 מטר, עם נוף מרשים של כל המרחב, מאשדוד, דרך אשקלון ועד עזה. בנוסף, במקום ישנם בוסתנים נעימים ומוצלים עם עצי פרי.

אנדרטת "חץ שחור"- מסיום מלחמת העצמאות עד מלחמת סיני נהרגו יותר מ-500 אזרחי מדינת ישראל בפעולות טרור ויותר מאלף נפצעו. בשנת 53' הוקמה יחידה 101 שביצעה מספר פעולות תגמול מוצלחות ולאחר חמישה חדשים היא התאחדה עם גדוד 890 של הצנחנים. האתר הוקם עלי ידי עמותת "חץ שחור" המורכבת מלוחמי הצנחנים מדור פעולות התגמול.

זהו אתר זיכרון גדול למורשת הקרב של הצנחנים. האתר נמצא ליד קיבוץ מפלסים, על גבעה הצופה על עזה. באתר נמצאת טבלה בצורת חץ ועליה פרטי מבצע "חץ שחור" ובנקודה הצופה על עזה נמצאת טבלת זיכרון לסעדיה (סופפו) אלקיים, מפקד פלוגה א' בגדוד 890 שנפל בפעולה זו. משני הצדדים יש סלעים מסותתים ועליהם פרטים על פעולות התגמול. במקום גם אתר זיכרון עם רשימת הנופלים בפעולות התגמול.

• בנוסף, קרוב לאנדרטת החץ השחור, כקילומטר מערבה מהכניסה לקיבוץ מפלסים נמצא "מצפה נביה מרעי". נביה היה אלוף-משנה בצה"ל וסגן מפקד אוגדת עזה בצה"ל. נהרג ברצועת עזה מירי של פלסטיני, בעימותים שהיו חלק ממהומות מנהרת הכותל.

הכתבה נכתבה בסיוע רם סלהוב, רכז תכנון סביבתי ורישוי עסקים באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון.

למה עיריית אשקלון השקיעה עשרות אלפי שקלים בהקמת גדר במרינה ותוך זמן קצר ניסרה אותה? ומה אומרים על זה בעלי הסירות

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן