האם הפעם זה יצליח? הוועדה לשמירה על הסביבה החופית אישרה: התכנית להגנה על המצוק יוצאת לדרך

המצוק

הוולחו״ף אישרה את התוכנית להגנה היבשתית על המצוק באשקלון, זאת לאחר קבלת אור ירוק מראש העיר לביצוע הפרויקט שנועד להגן על המצוק; ״עשרות שנים מדברים על התוכניות להגנה על המצוק, אנחנו עושים״, אמר ראש העיר.

בשורה משמעותית לאשקלון בתחום ההגנה על המצוק: מליאת הוולחו״ף – הוועדה לשמירת הסביבה החופית, אישרה השבוע את התוכניות שהציגה עיריית אשקלון להגנה היבשתית על המצוק בעיר. התוכניות הובאו לאישור הוועדה לאחר קבלת ׳אור ירוק׳ מראש העיר, תומר גלאם, לפרויקט.

על פי התוכנית לייצוב תא השטח, תתבצע העבודה בחלוקה לשלושה מקטעים: האזור הדרומי – דרומית למלון ׳הרלינגטון׳, שם יבוצע קיר בבוהן המצוק וקיר תומך לטיילת; מקטע מרכזי – מתחת למלון ׳הרלינגטון׳, בו יבוצע קיר שיגומים בחיפוי פריקסט; אזור צפוני – צפונית למלון ׳הרלינגטון׳, שם יבוצע מיתון המדרון וקיר בבוהן המצוק. לאורך כל המקטעים תתאפשר עלייה וירידה מהחוף ואליו ויינתן מענה לנושא הנגישות לאנשים עם צרכים מיוחדים.

בתוכנית הושקעה מחשבה רבה ובהשראת חופים רבים ברחבי העולם, תוקם לאורך המדרון טיילת להולכי רגל שיוכלו ליהנות מגישה נוחה, על רקע הנוף המרהיב של הים התיכון, היישר מהאזור הצפוני לאזור הדרומי ועד לחוף הים עצמו. כמו כן, תוכננה מעלית לצורך ירידה ועלייה מהחוף, בסמוך למקטע המרכזי.

בהחלטת הוועדה נמסר כי: ״הוועדה, לאחר ששמעה את נציגי עיריית אשקלון ומהנדסת העיר, עורכי תכנית הפיתוח, נציגת הוועדה המחוזית ונציג החברה הממשלתית להגנה על מצוקי הים התיכון, מחליטה לאשר את תכנית הפיתוח, בהתאם לביצוע קירות השיגומים על פי החלופה שהוצגה בדיון".

לדברי הוועדה: ״לחלופה זו יתרון חזותי כך שהמביט מהחוף לא יצפו אל קירות תמך גבוהים, ובנוסף, תאפשר לטיילת עתידית לכשתאושר, לעבור לאורך מדרון מגונן ולא למרגלות קיר גבוה״.

כמו כן, הוועדה קיימה דיון נרחב בנושא הטיפול בנגר על גג המצוק והפעולות הנדרשות להסדרת הנגר. על כן, תנאי להיתר ראשון יהיה אישור הוולחו״ף לתכנון הטיפול בניקוז בתחום תא השטח, אשר יכלול צמצום הפיתוח המוצג סביב מוצא הניקוז הקיים בחוף, טיפול בהסדרת עודפי נגר והפנייתם אל המוצא הקיים, הסדרת הניקוז באזור שמצפון לסוכה הלבנה, לרבות ביטול צינור הנגר במצוק צפונית לה שאינו מוסדר סטטוטורית ולוח זמנים לביצוע הטיפול בנגר.

כידוע, במהלך שלוש השנים האחרונות ביצעה החברה הממשלתית להגנה על מצוקי הים התיכון שורה של פרויקטים, בתחום ההגנה הימית, במטרה להגן על המצוק, בהם פרויקט הנחת הגיאוטיובים בעומק הים על מנת למנוע מגלי הים לפגוע במצוק והפרויקט הראשון מסוגו בישראל להטלת חול על מנת להרחיב את חוף הים ולהרחיק את המצוק ממי הים.

במקביל, בימים אלו מבצעת החברה את הפרויקט לשיקום השובר השקוע ברצועת החוף הצפונית בעיר, שגם הוא צפוי לתת מענה למצבו של המצוק.

ראש העיר, תומר גלאם בירך על החלטת הוועדה: ״עשרות שנים מדברים על התוכניות להגנה על המצוק, אנחנו עושים. המדובר בפרויקט חשוב וחיוני שייתן מענה לנושא ההגנה היבשתית שנדרשת למצוק, לצד ההגנה הימית שבוצעה ומבוצעת בימים אלו על ידי החברה הממשלתית.

אני משוכנע כי הפרויקט, שייצר טיילת נוספת לאורך דופן המצוק, יתמוך במצוק ויחזק אותו, יהווה אבן דרך משמעותית בהגנה על המצוק ויקדם אותנו צעד נוסף למיצוי הפוטנציאל הטמון ברצועת החוף היפהפייה שיש לנו בעיר כמוקד תיירות, בילוי, פנאי ונופש״.

כעת, עם אישור הוולחו״ף כאמור, בעירייה כבר פועלים לקידום השלב הבא בפרויקט והוא הוצאת היתר, כנדרש, לתחילת ביצוע העבודות.

המצוק
צילום: ברוידא מעוז אדריכלות נוף בע״מ
כיצד תזהו אם אתם צריכים לעבור קורס עזרה ראשונה 44 שעות בזריזות?

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן