"זפת בסערה": שלב הפינוי מהחופים יוצא לדרך!

המשרד להגנת הסביבה מפעיל את זרוע הביצוע של המשרד, החברה לשירותי איכות סביבה, לאיסוף ולפינוי של כ-1,200 טונות של זפת ופסולת מהחופים; השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "מייד אחרי אישור הממשלה אתמול פעלנו באופן מיידי להעביר את כל התקציבים והאישורים כך שהחל מהבוקר הפינוי יתבצע, ונשיב את החופים נקיים ובטוחים לציבור".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אומרת כי: "אנחנו מודים לאלפים הרבים של המתנדבים, שבזכותם נאספה הזפת ברוב החופים בארץ, זה מרגש ומחמם את הלב. אחרי אישור הממשלה אתמול את התקציב, אנחנו נכנסים לשלב הבא, שיאפשר לציבור לשוב לחופים היפים שלנו. אנחנו מקווים לסיים את הפרויקט האדיר הזה בשבועות הקרובים, כך שניתן יהיה לפתוח בזמן את עונת הרחצה"

פינוי הזפת מהחופים מתחיל! המשרד להגנת הסביבה מתחיל הבוקר את פינוי הזפת והפסולת שנפלטה לחופים כתוצאה מהאירוע הסביבתי החמור שאירע כ-50 ק"מ מול חופי ישראל. הפינוי ייעשה באמצעות זרוע הביצוע של המשרד להגנת הסביבה, החברה לשירותי איכות סביבה.

התקציב שיועבר לחברה לשירותי איכות הסביבה, לפי אישור הקרן למניעת זיהום ים, הוא של 10 מיליון שקל. ככל שיימצא הגורם המזהם, המשרד יפעל בהתאם לכלים המשפטיים ולסמכויותיו על פי דין.

בהתאם להערכת כמויות, יידרש טיפול בכ-1,200 טונות של חומר שזוהם בזפת: זפת, חול ופסולת מוצקה כדוגמת פלסטיק, עץ, אצות, צדפים. הטיפול כולל: פינוי ומיון הקרקע והפסולת, דיגום ואנליזה של הקרקע והפסולת, ופינוי של הקרקע והפסולת המתאימה לטיפול ביולוגי ולהטמנה כפסולת מעורבת ליעדי קצה מורשים לטיפול ביולוגי ומטמנות לפסולת מעורבת.

הפסולת בחופים נאספה באמצעות מתנדבים רבים שפעלו בהנחיית המשרד להגנת הסביבה דרך הרשויות המקומיות, עמותת אקואושן ורשות הטבע והגנים. זיהום הזפת הוא לאורך כ-160 ק"מ של רצועת חופי ישראל מתוך 195 ק"מ סך הכל, מחוף בצת בצפון ועד לחופי ניצנים בדרום, והוא כולל נחיתות רבות של גושי זפת בכלל הרשויות המקומיות החופיות – ממטה אשר בצפון ועד חוף אשקלון בדרום.

לאחר הערכת מצב במשרד להגנת הסביבה, כל הרשויות המקומיות החופיות קיבלו התראה להפעיל את תכניות החירום המקומיות ולהיערך לניקוי. הרשויות מקומיות החלו בפעולות ניקוי הזפת בסיוע מתנדבים ובהנחיית היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, והעבירו אותם לנקודות אחסון מתאימות בעורף החוף.

בהתאם לאישור הממשלה אתמול את הצעת המחליטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל בנושא אירוע הזפת, בכוונת הממשלה לבצע את השינוע, הטיפול וסילוק הזפת. מבחינה סביבתית יש חשיבות לכך שפינוי הזפת והפסולת המעורבת בזפת, מיון ופינוי ליעדי קצה מוסדרים (מתקנים לטיפול בקרקע מזוהמת, מתקנים לטיפול תרמי בפסולת מסוכנת).

בתוך כך, עובדי איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, יצאו להתנדב בניקוי חוף דלילה באשקלון מזיהום הזפת הגדול שנגרם כתוצאה מפליטת נפט.

מיטל אמיתי – מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון: "אנחנו – שהגנה על איכות הסביבה היא ייעודנו, צריכים לתת דוגמא אישית בימים אלה."

זיהום הזפת
צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון
זיהום הזפת
צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון
זיהום הזפת
צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון
תושבי אשקלון ולקוחות פזגז? שימו לב לפער במחירי הגז בין אשקלון לכוכב יאיר ויישובי העמקים, ולמה?

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן