לאחר למעלה מ-40 שנה: פרויקט שדרוג רחבת 'יד לבנים' יוצא לדרך

בעיר אשקלון יצא לדרך בעוד זמן מה פרויקט לשדרוג רחבת 'יד לבנים'.

הפרויקט יכלול את חידוש הרחבה כולה, יצירת אזור התכנסות וישיבה סביב האנדרטה והקמת טרסות מגוננות סביב הרחבה במטרה לאפשר את הנראות שלה היישר מהרחובות הסמוכים.

בקרוב תחל עיריית אשקלון בביצוע אחד הפרויקטים החשובים לכלל הציבור ובמיוחד לציבור המשפחות השכולות בעיר – שדרוג רחבת 'יד לבנים', זאת לאחר למעלה מארבעה עשורים מאז הוקמה.

הפרויקט, ביוזמתו של ראש העיר, תומר גלאם, יבוצע באמצעות החברה הכלכלית, במטרה להעניק לרחבה את הכבוד הראוי לה כאתר הנצחה מרכזי ומשמעותי לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

השדרוג יעשה תוך שמירה והקפדה על האנדרטאות הקיימות, והוא יכלול, בין היתר, את חידוש המעטפת החיצונית של בית 'יד לבנים' מבי לפגוע בייחודיות של האבן הקיימת.

כחלק מתוכנית הפיתוח סביב האנדרטה, תרוצף הרחבה ויוקמו מדרגות לישיבה והתכנסות, זאת על ידי הנמכת האזור מסביב לאנדרטה. כמו כן, יתווסף מקום ייעודי להנחת זרים בימי הזיכרון.

לצד זה, יבוצעו טרסות מגוננות ומדורגות לאורך הרחבה כך שניתן יהיה לצפות בה מהרחובות הסמכות ובכך תורחב הנראות והחשיפה של המקום באופן משמעותי.

הרחבה החדשה תאפשר קיום פעילויות חינוכיות והעשרה בסמוך לאתרי ההנצחה על מנת להדרך את הקשר בין סיפורי הקבורה והדור הצעיר. במסגרת העבודות תוקם רמפה ייעודית לאנשים עם צרכים מיוחדים על מנת להנגיש עבורם את המקום בצורה המיטבית ביותר. העבודות צפויות להסתיים לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תשפ"א.

ראש העיר, תומר גלאם אמר הערב: "המשפחות השכולות באשקלון קרובות ללבי מאוד. הגיעה העת שיהיה להם מקום ראוי להתכנס בו ולציין את יום הזיכרון ליקיריהם שנפלו. הגיעה העת שיהיה לעיר אשקלון מקום ראוי לציין בו את ימי הזיכרון לחללי העיר ולנפגעי פעולות האיבה.

הרחבה החדשה, לצד האנדרטאות, יהוו מקור ללמידה ולחינוך דור העתיד, בצורה נגישה יותר, אודות סיפורי הגבורה והמורשת של העם היהודי בכלל ושל העיר אשקלון בפרט".

יו"ר יד לבנים אשקלון, יעקב מושיאשווילי, אב שכול לנתנאל ז"ל שנפל בקרב עם מחבלים לפני תשע שנים אמר: ״אני מודה לעיריית אשקלון ככלל ולראש העיר, תומר גלאם בפרט. השיתוף של העירייה יחד עם ועד 'יד לבנים' והמשפחות השכולות אינו דבר שמובן מאליו.

הפרויקט נעשה תוך שמיעה לבקשות וההמלצות של המשפחות והרשות המקומית העניקה אוזן קשבת לכל בקשה. אנחנו מרגישים מאוד קרובים לעשייה ורואים שיש חשיבה מאחורי כל דבר שנעשה. לא היינו רגילים לזה לפני כן והדבר חשוב לנו מאוד".

חברת המועצה, עדנה ולנשטיין, גם היא אם שכולה, לאלעד ז"ל, הביעה את התרגשותה מהפרויקט ואמרה כי היא משוכנעת שהפרויקט החשוב ייצא לפועל ובצורה הראויה ביותר.

חבר המועצה, אפי מור, גם הוא אב שכול, ציין כי הפרויקט במיקומו הנוכחי ירחיב את הלב למשפחות השכולות ובעצם ההגעה למקום, זה ייתן להם תחושה טובה. ״כל הכבוד על הפרויקט המדהים ועל החשיבה הנכונה לראש העיר, לחברה הכלכלית ולכל העוסקים במלאכה״, הוסיף.

עו"ד תמר קידר המייצג את מובילי המאבק במקום אמרה: "קיבלתי את הודעת הדוברות על הרחבת בית יד לבנים והשיפוץ שנעשה במבנה וברחבה.

תחילה אבקש לברך ולחזק את ידיי העירייה על התוכנית בעניין זה. אבקש להדגיש כי אין בכך כדי להביא להסכמה או אישור כלשהו של מרשיי לתוכנית בית הגמלאים. אין קשר בין השיפוץ שהיה הכרח המציאות לבין תוכנית הזויה של בית הגמלאים שלא תקום ולא תהיה.

אוסיף עוד כי מי שיזם וקרא לשיפוץ הזה היה האח השכול, מרשי, אליהו עוזר שהביא בפני קברניטי העיר את הצורך החיוני והדחוף בשיפוץ המבנה והדברים אף פורסמו במקומונים בעבר: כאן דרום וסקופ וכן בראיון אצל יוסי פרטוק, אשר הפנו זרקור על ההזנחה רבת השנים.

אני מברכת את עיריית אשקלון על תוכנית חדשה זו ובמיוחד את מנכ"ל החברה הכלכלית שהודיע על תוכנית ויוזמה זו מצידו, למרשיי עוד לפני מספר חודשים. כעת הדברים יוצאים מהכח אל הפועל".

צילום: מקום אדריכלות נוף בע״מ
צילום: מקום אדריכלות נוף בע״מ
צילום: מקום אדריכלות נוף בע״מ

המרכז הרפואי ברזילי: 33 חולים קשה מאושפזים הבוקר במחלקות הקורונה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן