נהיגה בשכרות

מתי נחשבת נהיגה בשכרות?

על פי סעיף 39א' לפקודת התעבורה אדם שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות דינו פסילת רישיון הנהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים. זאת בנוסף לכל עונש אחר שיוטל עליו, כגון קנס כספי, פסילה על-תנאי, התחייבות להימנע מעבירה ולעתים אף מאסר.

נהג ששתה אלכוהות ונהג כאשר הוא תחת השפעת האלכוהול נחשב לנוהג בשכרות, אפילו ריכוז נמוך של אלכוהול כ-50 מיליגרם נחשב לנהיגה בשכרות. הסיבה לכך שאלכוהול משבש את שיקול הדעת, גורם לתגובה איטית, אבדן תשומת הלב ולסיכון הנהג והאנשים סביבו. נהיגה בשכרות נחשבת לבין עברות התנועה החמורות ביותר.

freepik

נדגיש כי, לנהגים חדשים (לפני גיל 24) לנהגי אוטובוס המסיעים נוסעים ונהגי משאיות קבע המחוקק רף נמוך יותר ואפילו ריכוז של 10 מיליגרם אלכוהול ל100 מיליליטר דם נחשב לנהיגה בשכרות. אכן מדובר בכמות מזערית, וזה נקבע כדי לוודא שנהגים אלה לא יוכלו לשתות אלכוהול בכלל בזמן שסמוך לפעולת הנהיגה.

שוטר החושד כי נהג נוסע תחת השפעת אלכוהול יבצע בדיקה באמצעות ינשוף, הנהג נושף לתוכו והוא מתריע אם קיים ריכוז אלכוהול, לפי הרף שנקבע בחוק. ישנו מכשיר נוסף, נשיפון הוא קטן יותר ולא מציג מספר מיקרוגרמים אלא האם הנהג שיכור או לא.

בשתי הבדיקות חובתו של השוטר להסביר את תוצאות הבדיקה והמשמעויות שלה. נהג המסרב לבדיקה יוכל להחשב כנוהג בשכרות, העונש על נהיגה בשכרות הוא חמור מאד וכולל מינימום שנתיים פסילת רישיון נהיגה ויכול לכלול סנקציות נוספות כדוגמת קנס כספי.

מה חשוב לדעת?

הענישה בגין נהיגה בשכרות חמורה, ויש נטיה ברורה לא להקל ראש בכך, יתרה מזאת אפילו להחמיר. שוטרים יודעים לזהות מקומות בהם נמצאים נהגים ששתו, בסמיכות לאולמות אירועים, מסיבות, בערבי חמישי בהם יוצאים בני נוער לבלות. לכן, גם מי ששתה כוס בירה עם אחוז אלכוהול נמוך ונהג לאחר מכן יכול לקבל שלילה וקנס. המחיר גבוה והמטרה בהחמרת הענישה היא לצמצמם את התופעה ובעיקר את הישנותה של העבירה. נהיגה בשכרות נחשבת לאחד הגורמים המרכזיים של תאונות דרכים ותאונות דרכים קטלניות.

אמנם נקבע בחוק עונש מינימום של פסילת רישיון הנהיגה. אך המחוקק גם נתן סמכות בידי בית המשפט לחרוג מעונש המינימום לפי שיקול דעתו ובהתאם לנסיבות. בית המשפט נוטה שלא להשתמש בסמכות המקלה, גם אם השופט יחליט להקל זה לא אומר שלא תהיה שלילה, אלא היא תהיה לתקופה קצרה יותר.

בתי המשפט מודעים לחומרת העברה ומשתפים פעולה עם המגמה הרווחת של החמרת הענישה. לכן, השופטים הנוקטים  ביד קשה כלפי הנוהגים בשכרות לא רק שלא יבחר להקל אלא אף יחליטו להחמיר את הענישה ויגדילו את  תקופת הפסילה למעל שנתיים. בסמכותם אף להטיל עונשים נוספים כמו מאסר או קנס כספי גבוה.

ניתן להיעזר בשירות עו"ד תעבורה

למי שרשיונו נשלל על נהיגה בשכרות ובייחוד מי שמזומן לבית המשפט רצוי להיעזר בשירות עורך דין מקצועי מהתחום. דיני תעבורה דורשים ידע ובייחוד אלו העוסקים בנהיגה בשכרות ורק עורך דין שמכיר את החוק על בוריו יוכל לתת ייעוץ משפטי יעיל ולאפשר מענה שיכול להיטיב את המצב. במקרים מסויימים ניתן למנוע הגשת כתב אישום שלו השלכות ארוכות טווח על העתיד של הנהג. להגיע להסדר טיעון מקל הכולל שינוי מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהות, לנסות לאתר פגמים בראיות התביעה או בבדיקה. ישנם בדיקות שנחשבות לגבוליות או יוצרות תוצאה גבוהה בגלל מצב רפואי של הנהג.

לכן, סיוע של עורך דין מומחה בתחום זה היא קריטית במרבית המקרים, רק שילוב של היכרות עם החוקים והפסיקות, בקיאות מעמיקה עם התנהלות המשטרה ובתי המשפט, הבנת הנסיבות והחומר הראייתי, יכולים לתת מענה מיטיב לנאשם.

גם אם נתפסת נוהג בשכרות והמשטרה לקחה לך את הרישיון יש לך סיכוי לקבל אותו בחזרה, תוכל ליצור קשר ולהתייעץ עם איש מקצוע, אנחנו לשירותך  עורך דין תעבורה ערן עקראווי

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן