תרמית הטלפונים הגדולה: רכשה מכשירים חדשים וגילתה שלמעשה מדובר במשומשים ומשופצים
בימים אלו כאשר ישראל חווה מציאות מורכבת של מלחמה מתמשכת בצד מתיחות כלכלית, התנהלות הצרכנים הופכת זהירה ומחושבת יותר מאי פעם.
החשש מהוצאות מיותרות והצורך לוודא שכל שקל מושקע במקומות הנכונים, מביא לכך שרבים מהישראלים עוצרים רגע לפני שהם יוצאים למסע רכישות ומקדישים זמן לבדיקת אמינות המוכרים והספקים ולכן בוחרים לקנות מוצרים רבים דווקא ממקומות שנחשבים למיהמנים.
הציבור מבין שכאשר אי הוודאות הכלכלית גוברת וכאשר כל רכישה עלולה להשפיע על תקציב המשפחה, הבחירה במוצרים ושירותים מגורמים מוכרים אמינים ובעלי ניסיון מוכח היא לא רק עניין של נוחות אלא של ביטחון אישי וכלכלי.
לצד הרצון למצוא את העסקאות המשתלמות ביותר קיים היום דגש גדול על איכות המוצר, אחריות היצרן והיכולת לקבל שירות מהיר ומקצועי במקרה של בעיה. אנשים נוטים להתרחק מעסקאות שנראות טובות מדי מכדי להיות אמיתיות ומעדיפים להשקיע במקומות שבהם יש להם הוכחות לשביעות רצון לקוחות קודמים והיסטוריית פעילות שקופה.
המגמה הזו מתעצמת במיוחד באזורים שנפגעו ישירות מהמצב הביטחוני כמו למשל כאן באשקלון כשהתחושה היא שכל החלטה צרכנית חייבת להתקבל מתוך מחשבה גם על העתיד ולא רק על ההווה.
אייפון משופץ במקום חדש? תביעה בסך 12 אלף ש"ח באשקלון
תושבת אשקלון הגישה תביעה על סך של יותר מעשרת אלפים שקלים בבית המשפט לתביעות קטנות, לאחר שלטענתה רכשה שני מכשירי אייפון שהוצגו לה כחדשים אך התברר לדבריה כי הם משופצים.
אמנם לא מדובר במקרה הראשון בארץ שמתרחש ובטח לא בתרמית הראשונה אולם ההפתעה כאן היא שמדובר בחברה בעלת מוניטין רב, לא בתחום הסלולר אך עדיין מוחזקת כחברה שנחשבת לאמינה בקרב הצרכנים.
הלקוחה מתארת תסכול בכתב התביעה אותה הגישה, לצד פגיעה באמון ועוגמת נפש, וטוענת כי נאלצה לרכוש מכשיר חדש בלית ברירה תוך שהיא מוציאה כספים רבים נוספים.
המכשירים הוצגו כחדשים ואפילו עם אחריות של חברה סלולרית דבר שבפועל לא היה
לפי כתב התביעה, העסקה בוצעה בתחילת פברואר 2025 בחנות של רשת צרכנית ארצית גדולה הפועלת גם בעיר אשקלון. הלקוחה מספרת כי המכשירים הוצגו לה כחדשים ומקוריים, ואף נמסר כי הם מגיעים עם אחריות של חברת סלולר מוכרת.
כשבוע לאחר הרכישה אחד המכשירים הפסיק לפעול ונלקח למעבדה פרטית, שם התברר לטענתה כי מדובר במכשירים משופצים עם חלקי הרכבה שאינם מקוריים.
ניסיונות לפתרון דווקא מצד הלקוחה עלו בתוהו

לטענת התובעת, פניותיה הן לבית העסק והן לספק נענו בהתחמקויות והעברות מגורם לגורם, ללא מענה ענייני או פתרון ממשי. היא מדגישה שאף אחד מהצדדים לא לקח אחריות ולא הציע לה תיקון או החלפה מתאימה.
הלקוחה מציינת כי אילו ידעה שמדובר במכשירים משופצים לא הייתה רוכשת אותם מלכתחילה. לדבריה, נגרמה לה פגיעה כלכלית ונפשית, במיוחד מאחר שאחד המכשירים נועד לשמש כמתנה באירוע משפחתי חשוב. היא דורשת פיצוי של 6,000 שקלים על ביטול העסקה ועוד 6,000 שקלים בגין עוגמת נפש ופגיעה תזרימית.
המקרה מצטרף לשורה של אירועים דומים בתחום הצרכנות בישראל, המעוררים קריאות להחמרת הפיקוח והאכיפה על חובת הגילוי במכירת מוצרים משופצים. הדיון מתרחב לשאלות של אמון הצרכן והגנתו מפני פרקטיקות מכירה בעייתיות.
במקביל, בשוק ההון נרשמות התפתחויות מעניינות כאשר הבורסה מקדמת מהלך חדש להשקעות שעשוי להשפיע על המשקיעים הפרטיים.
האירוע מתרחש בתקופה שבה באשקלון מתמודדים עם שורה של מקרים ביטחוניים, ביניהם תיעוד מרדף עם ירי בכבישי הדרום נגד נהג פרוע, שהסעיר את האזור.