קברים נפתחו לציבור ליד המרינה באשקלון, גלאם: " מקום של כבוד "

האלימות ברחובות העיר אשקלון ממשיכה להשתולל, אך לפחות הגיעה בשורה טובה הבוקר כשברשות העתיקות ועיריית אשקלון החליטו לפתוח קברים לציבור באזור המרינה.

קברים נפתחו לציבור ליד המרינה, צילום ארכיון: אדי ישראל – דוברות עיריית אשקלון

אשקלון חושפת את אוצרות העבר: ציורי קיר מרהיבים מהתקופה הרומית יונגשו לציבור

תושבי אשקלון והמבקרים בעיר יזכו בקרוב להצצה נדירה אל עבר מפואר ועתיק, עם חשיפתם של ציורי קיר מרהיבים ביופיים מהתקופה הרומית, המתארים דמויות מהמיתולוגיה היוונית, אלות, בעלי חיים וצמחים. ציורים אלו, אשר עיטרו קברים קדומים של אנשים אמידים, התגלו באשקלון לפני עשרות שנים, אך כעת, לראשונה, הם יונגשו לציבור כחלק מפרויקט שימור רחב היקף שמובילה עיריית אשקלון בשיתוף רשות העתיקות.

הקברים המצוירים, שגילם מוערך בלפחות 1,700 שנה, ממוקמים בסמוך למרינה, בשטח ציבורי שבין מגדלי מגורים. כחלק מהמאמצים לשימור והנגשת האתר, פותח השטח לכדי גינה ציבורית מזמינה, שתאפשר למבקרים להציץ אל תוך העולם הקסום והמרתק של אשקלון העתיקה.

לדברי ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, "אשקלון היא אחת מהערים העתיקות בעולם, ולצד עיצוב העתיד בעיר, אנחנו מעניקים מקום של כבוד לעבר המפואר והעשיר שלה. בשנים האחרונות עשינו מהפכה של ממש בתחום שימור האתרים ההיסטוריים, הנגשנו אותם לתושבי העיר ולציבור הרחב ויזמנו אירועים ותוכניות חינוכיות, תרבותיות ותיירותיות במטרה לחבר בין ההיסטוריה של העיר להווה שלה."

הקברים כוללים תיאורים אמנותיים מגוונים, כמו תיאורי אפרודיטה – אלת היופי והאהבה, דמטר – אלת האדמה והתבואה, נימפות טבעיות, ציפורים, צבאים, ילדים קוטפים אשכולות ענבים, דמויות מנגנות בחליל, ועוד רבים נוספים. אלו נחשבים ליצירות אמנות נדירות ומרהיבות שנשתמרו במידה רבה הודות לכך שהקברים היו סגורים במשך עשרות שנים.

בעקבות התגברות תהליכי הבליה של הציורים, יצא לדרך פרויקט שימור מורכב, בהובלת מומחי רשות העתיקות. לדברי מארק אברהמי, ראש ענף שימור אמנותי ברשות העתיקות, "נדרשנו לתהליך ארוך ורגיש כדי לעצור ולתקן את נזקי הזמן ופגעי מזג האוויר. חלק מהציורים חייבו ניתוק מהקירות על מנת שיטופלו ביסודיות במעבדות השימור של רשות העתיקות, עד להחזרתם."

הנגשת האתרים ההיסטוריים לקהל הרחב היא חלק ממדיניות העירייה לשמר את המורשת העשירה של אשקלון ולשלב אותה במרקם העירוני של העיר.

הפתיחה הרשמית של הגינה הציבורית, הכוללת את הקברים המצוירים, צפויה להתקיים בקרוב, לקראת החגים. תושבי אשקלון, מבקרים ותיירים יוכלו ליהנות מהאוצרות הייחודיים המוצגים וללמוד על ההיסטוריה המרתקת של העיר, שהייתה בעבר נמל שוקק חיים.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "העיר אשקלון היא מהראשונות שהשכילו למנף את הפוטנציאל הערכי והאסתטי העצום, הגלום בנכסי המורשת שלה… אני שמח שסוף סוף, בזכות שיתוף פעולה עם העירייה והעבודה המקצועית של המשמרים שלנו, יוכלו תושבי אשקלון ומבקרים ליהנות מהמראה המרהיב ויוצא הדופן של הקברים המצוירים."

סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט, הממונה על שימור אתרי מורשת בעיריית אשקלון, הוסיפה: "לצד עבודת השימור בשיתוף רשות העתיקות, אנחנו דואגים להנגיש את האתרים ההיסטוריים לציבור הרחב, לפתח את הסביבה שלהם ולקיים בהם פעילויות חינוכיות ותרבותיות. אנחנו מזמינים אתכם להגיע לעיר וליהנות מכל מה שיש לה להציע גם בתחום העתיקות והארכיאולוגיה."

הקברים המצוירים והמרהיבים הללו מהווים עדות חיה לעבר העשיר של אשקלון, ועתידים להפוך לאטרקציה תיירותית משמעותית בעיר.

צילומים: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
צילומים: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

 

 

 

 

 

 

מענקים בחרבות ברזל מ 520 ליום ועד מאות אש"ח: רשות המסים מודיעה

2 תגובות

  1. כאזרח שאחפת לו,מקווה שתהייה השגחה ושמירה על האתר,מחשש לונדליזם,וציורי גרפיתי.יפה שעה אחת קודם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן