מה המשמעות של המטרו של חמאס? ועד כמה הצליחה מדינת ישראל לפגוע בו? | כל הפרטים

מטוס קרב

"דובר צה"ל מוסר כי במהלך היממה האחרונה, מטוסי קרב של צה"ל תקפו עשרות יעדי טרור תת קרקעיים נוספים כחלק מהמבצע הנרחב של צה"ל לתקיפת ה'מטרו' של חמאס ברחבי רצועת עזה תוך פגיעה משמעותית במערך התת קרקעי של ארגוני הטרור ברצועה. בשעה זו ממשיכים מטוסי קרב של צה"ל לתקוף יעדי טרור תת קרקעיים".

מטוס קרב
מטוס קרב. צילום: דובר צה"ל

הודעות בסגנון זה מוציא דובר צה"ל כמעט בכל בוקר, כאשר במהלך הלילה כוחות צה"ל, בעיקר חיל האוויר, תוקפים ברצועה. אז מהו ה'מטרו' הזה, שבשלו צה"ל מוטרד? ומה המשמעות שלו עבור חמאס?

נתחיל בכך שכאשר חמאס הבין את סדר הגודל של הכוחות במזרח התיכון, הוא הבין דבר מאוד פשוט: ישראל חזקה מכדי שארגון טרור כזה או אחר יכניע אותה. יחד עם זאת כעם שמקדש את מהות החיים, ידעו בחמאס, שבכדי להכאיב לישראל הם יצטרכו לנסות להרוג חיילים או אזרחים.

ואז הגיעו המנהרות: תכליתן של המנהרות היא יצירת גורם הפתעה לכוחות צה"ל או לסתם אזרחים תמימים. המשוואה היא פשוטה: כשאדם שלבוש במדי צה"ל קם לפתע מן האדמה, כל חייל או אזרח שיפגוש יתמהמה עם התגובה או לא יגיב כלל עד לרגע שבו יחליט המחבל לפתוח באש. הנה אם כן שימוש אחד במנהרות: תקיפת כוחות צה"ל.

שימוש נוסף שמקיימים החמאס במנהרות הוא: מחבוא. אז כן, כמה שהם מקדשים את המוות כלפי המאמינים שלהם, מנהיגי החמאס ברצועה מאוד חוששים לחייהם. אנשים כמו יחיא סינוואר ומוחמד דף, וכמוהם גם בחיר הגא"פ שחוסל: חוסאם אבו הורביד, כולם מתחבאים בבונקרים שנחפרו תחת מרכזים אזרחיים דוגמת בית החולים שיפא, ומשתמשים במנהרות על מנת להתנייד ממקום למקום.

מפת המנהרות של חמאס
מפת המנהרות של חמאס והפגיעה בהן. צילום: דובר צה"ל

כדי להקים את מערך המנהרות הענק הזה, חמאס עושה שימוש בעשרות מיליוני שקלים בחודש, שבאים מכספי תרומות מרחבי העולם עבור תושבי הרצועה.

כדי לעקוף את איום המנהרות החליטו צה"ל והדרג המדיני במבצע צוק איתן על כניסה קרקעית לרצועת עזה, על מנת להביא למציאת כמה שיותר מנהרות והריסתן. אלא שהמחיר היה כבד: 74 אנשים נהרגו במהלך המבצע, 68 חיילים, 5 אזרחים ופועל זר אחד, זה היה מחיר המבצע שהביא להשמדת המנהרות לשטח ישראל.

מיד עם סיום המערכה הוחלט על הקמת מכשול תת קרקעי שימנע ממנהרות חמאס להיכנס לשטח ישראל, מה שמנע את החשש מפיגועים שיוציאו חמאס עזה כלפי אוכלוסייה אזרחית כמעט לגמרי.

עם מינויו של אביב כוכבי לרמטכ"ל, בוצעו מספר אימונים שתרגלו תרחיש דומה לזה שקרה בשבוע שעבר כאשר צה"ל במבצע מזהיר מצליח לקבור תחת ההריסות של המנהרות עשרות ואולי אף יותר ממחבלי הכוחות המיוחדים של חמאס, הנוח'בות.

אותם מחבלים נכנסו אל תוך רשת המנהרות עקב אשליה שנוצרה עם הזזת כוחות קרקעיים גדולים לכיוון רצועת עזה בצורה שהזכירה כניסה קרקעית. מיד עם כניסתם החל צה"ל בתקיפות נרחבות על כל רשת המנהרות, כך בוצע המבצע הראשון בשרשרת המבצעים למיטוט מערך המנהרות של חמאס.

בימים שלאחר מכן המשיך צה"ל לתקוף את ה'מטרו'. בחג השבועות תקיפות צה"ל גרמו לקריסת 15 ק"מ ממערך המנהרות. בליל אמש תקף צה"ל פעם נוספת את ה'מטרו', במה שגורם לחמאס נזק עצום הן במערך המנהרות והן ביכולת המבצעית שלו.

אז זהו ה'מטרו' של חמאס, שמיטוטו כנראה יירשם כאחד ההישגים הגדולים של מבצע 'שומר החומות', והוא חשוב הן מבחינה אסטרטגית והן מבחינה מורלית.

הדמיה של פעילות החמאס מלב מרכזים אזרחיים
הדמיה של פעילות החמאס מלב מרכזים אזרחיים. צילום: דובר צה"ל
שומרי החומות – כתבה מתעדכנת בכל אירועי הלחימה באשקלון – אירוע חריג באיזור זיקים, כל התושבים מתבקשים להיכנס למרחבים המוגנים| כל הפרטים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן