על עבירת מס ערך מוסף ועבירות צווארון לבן בכלל

קרדיט תמונה FREEPIK

המחשבה הראשונה של כל אחד מאיתנו כאשר אנחנו מדברים על משפט פלילי היא על עבירות אלימות לסוגיהן החל בתקיפה וכיוצא באלה. אולם, חמורות ככל שתהיינה ישנו תחום אחר של עבירות אשר נתפס בעיני המדינה כעבירות חמורות במיוחד והן עבירות הצווארון הלבן – העבירות הכלכליות. מלבד העובדה כי עבירות צווארון לבן יכולות לשאת בתוכן נזק הרבה יותר גדול עבור החברה בכללותה (ודי להכיר את פרשת "חפציבה" שהותירה מאות אנשים ללא דירות אשר הם שלמו עבורן במיטב כספם), הרי שחלק מהעבירת כגון עבירת מס ערך מוסף פוגעת ישירות בהכנסות המדינה. נראה כי דבריו של מקיאוולי נכונים גם עבור המדינה, שמגלה חוסר סבלנות בולט בכל הנוגע אל עבירת מס ערך מוסף בכל הנסיבות.

אז מהן עבירות הצווארון הלבן?

המונח מתייחס אל העבירות הכלכליות. מי מאיתנו שזוכרים את פרשיות המאפיה הגדולות והאלימות של ארה"ב בשנות ה-20 של המאה הקודמת ודאי מכיר את השם אל-קפון. בהקשר שלנו חשוב לציין כי בסופו של דבר לא הצליחו למצוא די ראיות נגד אל-קפון בשל העבירות האלימות אותן ביצע. הוא נשפט לעונשי מאסר ארוכים בעקבות עבירות מס שביצע. למרות שעבירות הצווארון הלבן נתפסות כפחות חמורות, הרי שהן נושאות בתוכן פוטנציאל נזק הרבה יותר הרסני לחברה כולה בשל הנזק הכלכלי הגבוה שעבירות אלה יכולות לגרום.

בנוסף, ככל שהעבירות נוגעות אל מסים אשר צריכים להגיע אל המדינה, המדינה רואה בכך איום מיוחד ונוקטת בגישה לא סלחנית בכל הקשור לאכיפה של אותם חוקים. הדבר נכון גם לגבי עבירת מס ערך מוסף על פי חוק מס ערך מוסף. עבירת מס ערך מוסף יכולה להיות כל חריגה מהוראות חוק מס ערך מוסף, נוסף על העבירות המפורטות שנקבע עונש בצידן. משמעות הדבר היא כי בידי המדינה יש כלי מאוד חזק לאכיפת החוק. בתחומים אלה.

איזה סוגי עבירת מס ערך מוסף קיימים?

חוק מס ערך מוסף מגדיר בסעיף 117 לחוק את העבירות הספיציפיות. עיקרן של עבירות מס ערך מוסף הוא חריגה מהוראות והנחיות בקשר לאופן ניהול פנקסי החשבונות והדיווח לרשויות המס. הדיווח הוא חלק חשוב ביותר של מנגנון האכיפה של המדינה. בלי דיווח אמיתי ומדויק של כל תקבולי העסקים, המדינה לא יכולה לדעת שאכן שולמו לה כל המסים אשר מגיעים למדינה. עבירת מס ערך מוסף כזאת בדרך כלל מכונה עבירה "טכנית", כי עניינה בחלקים הטכניים של הדיווח, אולם גם על עבירה כזאת ניתן לקבל עונשים כבדים למדי: עד שנת מאסר אחת וקנס גבוה.

נוסף על עבירת מס ערך מוסף טכנית ישנם גם סעיפים המגדירים עבירת מס ערך מוסף "מהותית" מן המובן הפלילי. המדובר על עבירת מס ערך מוסף שמבוצעת מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס שחייבים בו. עבירות אלה משקפות רמה אחרת של עבריינות ולכן, בהתאמה הענישה על עבירת מס ערך מוסף מסוג זה היא קשה יותר, גם מבחינת העונש המקסימאלי וגם מבחינת הנטייה להפעיל אותו על ידי רשויות האכיפה. עבירת מס ערך מוסף כזאת עלולה להגיע לחמש שנות מאסר וקנס גבוה יותר. מלבד אלה ישנן נסיבות מחמירות אשר יכולות להפוך עבירת מס ערך מוסף מהותית לעבירה שהעונש בצידה חמור הרבה יותר.

כיוון שהמדובר בעבירות שהמדינה מאוד רצינית לגבי אכיפתן וכדי למנוע "הפתעות" כדאי תמיד להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום הצווארון הלבן. מקל וחומר שעה שאנחנו עומדים בפני אישום פלילי בעבירות אלה. אין להקל ראש בחוק זה, כשם שהמדינה איננה מקלה בו ראש.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן