סקר מקיף לקראת הבחירות באשקלון: תומר גלאם מנצח בקלות

מסקר ראשון לקראת הבחירות המוניציפאליות באשקלון, שנערך על ידי מכון הסקרים "פידבק" עולה: אף אחד מהמתמודדים הפוטנציאליים לראשות העיר לא מתקרב לתומר גלאם. וגם: איזה נושא הוא החשוב ביותר לאשקלונים בהחלטתם למי להצביע? ומה הם חושבים על הרפורמה המשפטית שמובילה הממשלה?

לקראת הבחירות המוניציפאליות שיתקיימו בחודש אוקטובר הקרוב, ערך מכון הסקרים "פידבק" בפיקוחו של ד"ר אלכסנדר קליין סקר ראשון, ממנו עולים נתונים מעניינים. בשאלה "אילו הבחירות לראשות עיריית אשקלון היו מתרחשות היום, למי מבין המועמדים הבאים היית מצביע?", ענו רוב מוחץ של המשיבים, 51.6 אחוזים, כי היו מצביעים עבור ראש העיר המכהן תומר גלאם.

המועמדים האחרים שהוצעו בסקר לא מהווים איום אמיתי עבור גלאם: ח"כ לשעבר אלכס קושניר זכה לתמיכה של כ-10.6 אחוזים, השר לשעבר הרב יעקב אביטן זכה לתמיכה של כ-10.4 אחוזים, חבר המועצה אפי מור זכה לכ-4.9 אחוזים, מישל בוסקילה ל-3.1 אחוזים וניסים בן דוד ל-0.8 אחוזים. יתר המשיבים, 18.6 אחוזים, ענו שלא יצביעו לאף אחד מהמועמדים שהוצעו.

בהתאם לכך, גם בשאלה לגבי שביעות הרצון מתפקודו של ראש העירייה בארבע השנים האחרונות, גלאם יכול להיות מרוצה. המשיבים התבקשו לדרג את שביעות רצונם מתפקודו של גלאם בציון בטווח 1-5. 40.6% מהמשיבים נתנו לגלאם את הציון 5, שהוא הגבוה ביותר, 31.4% מהמשיבים נתנו לגלאם ציון 4, 15.4% נתנו לו את הציון 3, 6% נתנו לו את הציון 2 ורק 6.6% נתנו לו את הציון הנמוך ביותר – 1. הציון המשוקלל שקיבל גלאם בשאלה זו הוא 3.93.

לעומת זאת, באופן פרטני, הציון המשוקלל שקיבלה עיריית אשקלון על טיפולה בנושא הפקקים ועומסי התנועה הוא נמוך יחסית: 3.13. על הטיפול בתחום התעסוקה קיבלה העירייה ציון משוקלל של 3.24 ועל הטיפול בנושא הניקיון ופני העיר ציון 3.69.

מנצח בקלות, תומר גלאם. צילום: סיון מטודי ואלדד עובדיה

שאלה נוספת שנשאלה בסקר ביקשה לבחון האם לראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, עדיין יש כוח בציבור באשקלון. המשיבים התבקשו לענות האם תמיכה של שמעוני במועמד תשפיע על החלטתם עבור מי להצביע בבחירות. מהתוצאות עולה כי שמעוני, שעדיין מרצה עונש מאסר בגין עבירות שחיתות שלטונית, עודו חזק ברחוב האשקלוני: 29 אחוזים מהמשיבים ענו כי תמיכה של שמעוני תגדיל את הסיכויים שיצביעו עבור אותו מועמד. 10.1 אחוזים ענו כי תמיכה של שמעוני תפחית את הסיכויים שיצביעו עבור אותו מועמד, והיתר ענו כי תמיכה של שמעוני לא תשפיע על החלטתם.

בבחירות ב-2018 גרר שמעוני את תומר גלאם למרוץ צמוד מאוד, שהוכרע בפער זעום של מאות קולות. לאן העבירו תומכי שמעוני את תמיכתם? מרביתם, כ-39.6 אחוזים ממצביעי שמעוני לשעבר, השיבו כי יצביעו הפעם לתומר גלאם. 20.3 אחוזים מהם השיבו כי לא יצביעו לאף אחד מבין המועמדים המוצעים. 17.7 אחוזים יצביעו עבור אלכס קושניר. באופן מפתיע, רק 7.3 אחוזים ממצביעי שמעוני לשעבר, הודיעו כי יתמכו בשותפו לשעבר של שמעוני, אפי מור.

מהו הנושא המרכזי שיעסיק את הבוחרים האשקלונים במערכת הבחירות הקרובה? בפער גדול מעל האחרים, 33.9 אחוזים השיבו כי הנושא החשוב ביותר הוא עידוד תעסוקה איכותית בעיר. 17.7 אחוזים שמו בראש את שדרוג מערת החינוך העירונית. יתר התוצאות: ניקיון ושיפור פני העיר – 14.4%; פתרון מצוקת החניה – 13.1%; שיפור הסדרי התחבורה העיר – 5.9%; אירועים ותרבות 3.3%; תמיכה בספורט מקצועני 2.8%; ו-14.4% בחרו באפשרות אחר.

ברמה הלאומית, תושבי אשקלון די תומכים ברפורמה המשפטית שמובילה ממשלת ישראל. המשיבים התבקשו לדרג את מידת שביעות הרצון שלהם מהרפורמה, בציונים בטווח של 1-5. לפי הסקר, 32.1% מתושבי אשקלון תומכים מאוד ברפורמה המשפטית. 14.8% די תומכים ברפורמה המשפטית, ואילו 17.6% דירגו את שביעות הרצון שלהם מהרפורמה בציון הממוצע 3. לעומת זאת, 7.1% די לא תומכים ברפורמה ועוד 28.3% כלל לא תומכים ברפורמה.

הסקר נערך על פי מדגם של 519 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה. הסקר נערך בין התאריכים 28 בפברואר לבין 2 במרץ 2023. טעות הדגימה המירבית: 4.3+-

מכון הסקרים "פידבק" בפיקוחו של ד"ר אלכסנדר קליין, בעל רזומה נרחב ומרשים בתחום הסטטיסטיקה, הכולל מוסדות אקדמיים מובילים ומוסדות לאומיים בישראל ובצרפת.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן