אירוע מלחיץ בנתיב העשרה: מצנחים של מצרים נחתו בשטח היישוב

מצנחים נחתו בנתיב העשרה, צילום: יפעת בן שושן

אחרי שכוחות צה"ל נסוגו באופן רשמי מרצועת עזה פרט למספר יחידות שנותרו על מנת לאבטח את הצירים ולמנוע תנועת מחבלים באזור, ובזמן בו במערכת הביטחון נערכים למלחמה מול איראן שאמורה ככל הנראה להפתח בקרוב במספר חזיתות, היום הופתעו תושבי נתיב העשרה לראות מחזה בו צפו לאחרונה בשבת של שמחת תורה.

קצת אחרי הביקור של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וחבריו לסיעה לא הרחק משם, בקיבוץ יד מרדכי שם גם קבעו מזוזה חדשה באחד הבתים, גורמי הביטחון במועצה האזורית חוף אשקלון עודכנו על אירוע חריג בשמי נתיב העשרה.

בני גנץ, מתן כהנא, גדי אייזנקוט ויתר חברי המחנה הממלכתי בפגישה עם יו"ר מ.א. חוף אשקלון, איתמר רביבו - צילום: דוברות המחנה הממלכתי
בני גנץ, מתן כהנא, גדי אייזנקוט ויתר חברי המחנה הממלכתי בפגישה עם יו"ר מ.א. חוף אשקלון, איתמר רביבו – צילום: דוברות המחנה הממלכתי

במהלך הביקור ולאחר שסיימו ביד מרדכי הגיעו חברי הסיעה של גנץ לשדרות ושם הוא מסר הצהרה לתקשורת בה אמר: " אנחנו מסיימים ישיבה של סיעת המחנה הממלכתי ביד מרדכי ובשדרות. קיימנו דיון לגבי חיזוק האזור הזה שתמיד היה סמל לעוצמתנו, וימשיך להיות כזה.

שמענו מראש העיר דברים מטרידים בנוגע לתקצוב מנהלת תקומה ואנחנו נלך ונטפל בזה. המרחבים הקדמיים, ובהם הנגב המערבי, צריכים להיות בראש סדר העדיפויות בעשור הקרוב. המשימה שלנו – לשנות את המציאות הביטחונית, ולהביא לפחות ל – 10% גידול באוכלוסייה בעשור הקרוב. הלחימה מול החמאס תארך זמן.

נערים שנמצאים כעת בחטיבת הביניים, עוד ילחמו ברצועת עזה, כמו באיו"ש ומול לבנון. אבל האמת צריכה להיות ברורה, והראש צריך להיות זקוף על הישיגנו:
מבחינה צבאית – חמאס מובס. לוחמיו מחוסלים או מסתתרים. יכולותיו נגדעות, ובמה שנותר נמשיך ונכה. הניצחון יבוא צעד אחר צעד. אנחנו בדרך אליו, ולא נעצור. אנחנו ניכנס לרפיח.

אנחנו נחזור לחאן יונס. ואנחנו נפעל בעזה. בכל מקום שבו יהיו יעדי טרור – צה"ל יהיה. חופש הפעולה המבצעי שלנו בעזה – ישאר, ישמר וימומש. את ההישג הצבאי, יש להשלים בהישג אזרחי: החזרת התושבים לביתם וצמיחת היישובים. ואת שני ההישגים האלו, יש להשלים בהישג מדיני, להחלפת חמאס ברצועת עזה, ולחיזוק היציבה האזורית של ישראל במזרח התיכון. עלינו לזכור, אנחנו נמצאים בקרב של נחישות לאומית – ואנחנו נהיה יותר נחושים מאויבינו.

משום שאנחנו בלחימה ארוכה, עלינו להסתכל על זירת המלחמה באופן רחב. הצורך הדחוף ביותר מוסרית ולאומית – הוא להשיב את חטופינו. צוות המשא ומתן שלנו עושה מאמצים אדירים. לצד לחץ צבאי, יש חשיבות עליונה גם ללחץ המדיני. שוחחתי על כך גם עם בכירים בארה"ב ובאזור – זה הזמן להפעיל את כל המנופים על חמאס. ראשי חמאס צריכים לדעת שלצד המחיר הצבאי, העולם ומדינות האזור יגבו מהם מחיר כבד אם יכשילו את המתווה שעל הפרק.
ולצד המאמצים בדרום, המשימה האופרטיבית הדחופה ביותר כעת היא להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם. ואנחנו נחזיר אותם.
יהיה המחיר אשר יהיה – נעמוד בברית שבין המדינה לאזרחיה.

איראן ושלוחיה פועלים מסוריה, מלבנון, ומתימן. איראן שמממנת את החמאס והג'יהאד האיסלאמי – אחראית לטרור שפוגע בערינו ובאזרחינו יום-יום. מולה, עלינו לבנות ברית אזורית בהובלה אמריקאית.

עשינו זאת כשבנינו ארכיטקטורה אזורית שמשרתת אותנו כעת בים האדום ובכלל המרחב. ועלינו להרחיב אותה גם בהסכם נורמליזציה מול סעודיה ומדינות נוספות באופן שיביא להיפוך אסטרטגי באזור.

נוכח האיומים של איראן, אזרחי ישראל צריכים לדעת, *שהיכולות של מדינת ישראל עולות על כל מדינה במזרח התיכון – בהגנה ובהתקפה.
אויבינו מכירים את המציאות הזו היטב, ומבינים את המשמעות.* אנחנו נדע להשתמש ביכולותנו בכל מקום, ומול כל איום.

אני, כמו חברי גדי איזנקוט, עוסק במתווה השירות שמונה שנים. לא שמונה חודשים, לא שמונה שבועות, לא שמונה ימים – שמונה שנים. השבעה באוקטובר הוכיח:
או שנחיה על חרבנו – או שלא נחיה.

יש לי כבוד גדול ללימוד התורה שחייב להישמר – ויש לחבריי ולי גם אחריות לאומית על החברה הישראלית כולה. האמת פשוטה: אנחנו נהיה שותפים להסכמות על פתרון לשירות – ולא למהלך של פטור משירות. העקרונות שלנו ברורים וידועים: מתווה שירות ישראלי שיכלול הקמת מנהלת שירות שתהיה אחראית על כולם.
יש צורך אחד לכולנו, וצריך להיות חוק אחד לכולנו, ושירות ישראלי לכולנו.

לצד המתווה, יש לעגן בחוק גיוס במספרים משמעותיים, וסנקציות כלכליות נרחבות על מי שיבחרו להפנות עורף להסכמות הלאומיות הרחבות שלנו. אסור לנטוע אשליות שכל החרדים והערבים ישרתו מחר בבוקר – אבל אסור גם לוותר על קידום אמיתי של תהליך כזה.

אם יש מי שמוכן לזנוח את ערך השירות וצורכי הביטחון, ולקדם מתווה השתמטות – הוא ישא באחריות. אנחנו נהיה שותפים מלאים של כל מי שרוצה בתיקון אמיתי – אך לא נסכים להיות שותפים לקומבינה פוליטית שתפגע בצורך לאומי. זה נושא קריטי לביטחוננו ולחברה הישראלית לעשורים קדימה. מי שלא הבין שמשהו גדול השתנה בשבעה באוקטובר, טועה.״

מצנחי סיוע הומניטרי גרמו לבהלה בנתיב העשרה: "הזכירו לנו את השבת השחורה"

מצנחים נחתו בנתיב העשרה, צילום: יפעת בן שושן
מצנחים נחתו בנתיב העשרה, צילום: יפעת בן שושן

חלק מתושבי נתיב העשרה חוו היום רגעים של בהלה, כאשר מצנחי סיוע הומניטרי המיועדים לרצועת עזה נחתו בטעות בשטח המושב.

האירוע התרחש במהלך היום, כאשר מטוסי חיל האוויר המצרי הפילו מצנחים עמוסים במזון עבור תושבי הרצועה. ככל הנראה, כתוצאה מטעות טכנית, חלק מהמצנחים סטו ממסלולם והוצנחו בטעות מעל מושב נתיב העשרה.

מראה המצנחים היורדים מהשמים עורר בהלה רבה בקרב חלק מתושבי המושב, אשר רק לאחרונה התאוששו מהאירוע הקשה בו חדרו מחבלים מארגון הנוחבה ליישוב באמצעות מצנחי רחיפה. האירוע החזיר באחת את הזיכרונות מהשבת השחורה.

אירוע זה מעלה שוב את סוגיית הסיכון הביטחוני הכרוך בהעברת סיוע דרך האוויר, ודורש מהגורמים המעורבים לנקוט באמצעי זהירות מוגברים על מנת למנוע פגיעה בלתי מכוונת באזרחים.

עם זאת, היו בנתיב העשרה גם מי שהתלהבו לגלות את האריזות שיועדו למחבלים ברצועת עזה וגילו בהם גם מצרכי מזון שאמורים היו לנחות בשטח הרצועה והבינו שמדובר במוצרים לא ממש איכותיים שחלקם בכלל היו צריכים קירור.

קרדיט: יפעת בן שושן
קרדיט: יפעת בן שושן

קנס של 147,456 ש"ח לפרטנר תקשורת על הפרת "אל תתקשר אליי" – כיף

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן