מה קרה אתמול בבית העלמין הישן באשקלון?

סיפור מטריד משהו באשקלון, מטריד את מנוחת הצדיקים

רב מהעדה הגיאורגית ביקר לפני כשנה בגיאורגיה, יחד עם בן משפחתו. במהלך הביקור, השניים הגיעו לעיירה קולאשי, עיר של תלמידי חכמים ורבנים גדולים בגיאורגיה ובמהלך הביקור הם גילו את קברו של אחד מאבות המשפחה, צדיק שזכה ולימד יהודים רבים תורה ולמעשה בזכותו נשמרה הגחלת היהודית לאורך שנים רבות.

במהלך סיור בבית העלמין, הרב איתר קבר נוסף, הפעם של צדיק מדורות קודמים בשם חכם מיכאל הקטן זצוק"ל, וכשהגיעה הבשורה לארץ התברר דבר נוסף, הרב יצחק ברדה מאשקלון סיפר שהוא חלם חלום ובו חכם מיכאל הקטן זצ"ל התגלה אליו ואמר לו שיביא אותו לארץ הקודש עד חג השבועות בשנה הבאה, זאת אומרת, חג השבועות שיחול בעוד שלושה ימים.

לפני חצי שנה לערך פנה הרב ברדא לראש עיריית אשקלון בפועל תומר גלאם ואמר לו שיפעל להביא לעיר את הצדיק, גלאם נכנס לפעולה ואתמול הוזמנו כלי התקשורת לסקר את הלווית הצדיק שהגיע לעיר לאחר שמונים ותשע שנים, למרות התנגדות שהייתה מצד חלק מרבני העדה הגיאורגית בארץ תחילה, התנגדות שהפכה לנוסח לא מתערבים, ואתמול חלק מהרבנים אף הגיעו להלוויה, כשבהזמנת העירייה נכתב שהפעולה כולה בוצעה בהשתתפות המועצה הדתית אשקלון וארגון זק"א.

גורם בזק"א אמר שהסיפור קצת תמוה וככל הנראה בעירייה רצו לתת נופח אמינות לסיפור ולכן עירבו את שם הארגון בהודעה לתקשורת ואף היתה פסיקה מפורשת שאסור להתערב בנושא זה, ובתשובה רשמית מסרו מזק"א: " לאחר בדיקה שנערכה אצל כל הצוותים של זק"א שמטפלים בהעברת קברים לישראל. מתנדבי ארגון זק"א לא טיפלו באירוע זה ואין לנו קשר. "

במקביל שוחחנו עם הרב יעקב רוז'ה, הגורם הכי מוסמך ברבנות הראשית שעוסק בנושאי הקבורה והוא אמר ששמע על הסיפור כולו רק אתמול כששמע על ההלוויה ובניגוד למה שטענו גורמים שונים עימם שוחחנו, הוא לא היה מעורב בפרשה, כמו כן, גורמים שמעורבים בנושאי הקבורה עוד אמרו לנו שהיו רק חולות ובוץ ונמצאה עצם אחת בתוך כל הערמה שהובאה לארץ וסודרה כגופה שלמעשה הייתה ערימת בוץ עם עצם אחת שהונחה מול האנשים ולא בטוח שהצדיק שלטענתם מונח בקברו בגיאורגיה היה אתמול בהלוויה וכאמור אחרי שעסקו בכל ההליך הם טוענים שהיו 2 עצמות שהגודל שלהם קטן בגודל של אצבע מה שמחזק להם את ההערכה שלא מדובר בעצמות הצדיק.

מנגד, מארגני האירוע טוענים שהביאו עצמות מהקבר וידעו בוודאות שלמה שהקבר לא זז מילימיטר, והנפטר היה בעומק של מטר ועשה אחד על אחד מתחת לאבן, וחד משמעית בעבר נהגו לשפוך סיד לפני קבורה על מנת שהעצמות יתאכלו וזה נעשה גם שם בצורה ברורה אך הוציאו הרבה מעבר לכמות העצמות שמביאים בדר"כ למרות הסיד. והם רגועים וישנים טוב בלילה וזו רשעות לשמה להגיד שהדברים לא נכונים. לבוא ולקחת את הצדיק ולהפוך את זה לפולמוס כזה זה לא בסדר.

נציין שאחד מחשובי הרבנים החרדים ביהדות גיאורגיה אמר לנו שלפני עשרים וחמש שנים משפחתו של אחד הצדיקים ניסתה להוציא אותו מהציון ולמרות שחפרו עמוק בקרקע לא מצאו דבר ומבירור שערכו התברר שבמקום בו היו, באותו המתחם של חכם מיכאל הקטן היה סחף גדול ולכן לא מצאו את הצדיק, סיבה נוספת שאמר הרב היא שייתכן והצדיק לא היה מעוניין שימצאו אותו, לגבי זה אמרו גורמים שהיו שם שהגיעו לקבר גילו קורות רוחב, לפיהן ידעו שהקבר לא זז, וכשהוציאו את המצבה ראו את העצמות בעומק של בערך מטר, ולמרות שהיה סיד במקום הוציאו הרבה עצמות וטרחו והביאו את כל תכולת הקבר כי הם מקצועניים ויודעים שיצטרכו לתת את הדין למעלה אם ח"ו פגעו בצדיק והאדמה היתה רוויה עצמות לא שלמות לרבות גולגולת לטענתם עם שיניים. ויש דברים נוספים שלא רוצים להוציא החוצה מפאת צנעת המת ולכן גם לא צילמו את הפעולה.

נציין שגורם מארגון זק"א אמר לנו שכן מתעדים הוצאות של צדיקים מקברים וגורמים אחרים שהיו מעורבים בהליך טוענים שהיו בסה"כ 2 עצמות קטנות בגודל של פחות מאצבע.

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: " הדברים הקשים הנטענים על ידכם, הגובלים בחילול כבודו של הצדיק, לא ראויים להתייחסות והיה עדיף לו לא היו נאמרים כלל. " עוד נמסר שהמשלחת שיצאה מומנה מכיסם של חברי המשלחת

נדגיש שהדברים שהובאו בכתבה מגובים ומתועדים, ותגובת זק"א היא תגובה רשמית, שאר הגורמים שטוענים את הדברים שעלו בכתבה ביקשו שלא להזדהות ולא למסור את מלוא הפרטים אותם העבירו אלינו מסיבות השמורות עימם, חלקם אמרו שיאשרו לפרסם דברים נוספים כשייראו לנכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן