מה הם חומרי מליטה ולמה הם חשובים?

חומרי מליטה

אנחנו לא תמיד זוכרים את הנתון הזה. אבל האמת היא כי בני האדם לא תמיד התגוררו במבנים מסודרים. האמת היא כי לאורך שנים ארוכות בהיסטוריה, בני האדם התגררו בחוץ, ביערות, בגונגלים, במערות ועצים. לאורך שנים רבות בני האםד היו חשופים למזג האוויר וזה היה יכול להשפיע לרעה על מצבם בדרכים כאלו ואחרות. אלא, שעם ההתפתחות האנושית, למדו בני האדם איך לבנות בתים מוגנים, המייצרים הפרדה בינם ובין העולם בחוץ. אמנם, בתחילה בני האדם הקימו מבצרים גדולים וטירות. אבל היום, אנחנו מדברים על בתים פשוטים יחסית, דירות למגורים ובתי קרקע. אשר אלו מאפשרים לנו להתגורר באופן כזה שיאפשר לנו להרגיש ביטחון. כדי שנוכל להקים את אותם מבנים, עלינו להשתמש בחומרים איכותיים בתהליכי העבודה. על כך נדבר במאמר הבא. נסביר על חומרי מליטה. נסביר איך בוחרים את החומרים המתאימים לכל עבודה ומה צריך לעשות כדי לבחור בחומרים איכותיים באמת. בואו נתחיל.

כמה מילים על אופיים של חומרים שונים

כאשר אנחנו מדברים על תהליכי בניה, אנחנו מדברים על שני סוגים של חומרים המשמשים אותנו כל העת:

קבוצה ראשונה, חומרים מוצקים, בהם אנחנו לא עושים שינוי:

כלומר, אנחנו מדברים על אבנים למשל, עצים וברזל. חומרים אשר מגיעים אלינו בתצורה מסוימת ומלבד עיבוד ראשוני, שיוף וכן הלאה. אנחנו לא עושים בהם שינוי מהותי. אלו משמשים עבור שילדה של מבני, חיפוי, ריצוף וכן הלאה.

קבוצה שניה, חומרי מליטה, חומרים בהם יש שינוי תוך כדי עבודה:

כדי שהחומרים המוצקים אכן יצליחו להידבק אחד לשני, אנחנו צריכים חומרי מליטה. לצורך העניין, אם אנחנו רוצים להקים יסודות למבנה ואנחנו רוצים למנוע מאותם כלונסאות לזוז, אנחנו צריכים בטון. בטון הוא חומר צמנטי, אשר עבר עיבוד. זה איפשר לאותו חול, מים, חצץ וכדומה, להפוך נוזלי. מה שאיפשר לנו להשתמש בחומר בתצורה מסוימת עבור קיבוע היתדות בקרקע. לאחר זמן, החומר מתייבש ומאפשר לנו להשאיר את הכלונסאות במקומם. זו כמובן דוגמא אחת לשימושים של חומרי מליטה המאפשרים לנו למעשה לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר. לאורך השנים, התפתחו חומרים שונים, כאשר לכל אחד מהם יש תפקיד קצת אחר בתוך המערך השלם.

אילו חומרים משמשים אותנו בעיקר

אז כאשר אנחנו מדברים על חומרי מליטה בעולם התכנון והבניה, אנחנו מדברים בעיקר על החומרים הבאים:

  • צמנט: חומר עשוי אבקה, עשוי בעיקר אבן גיר וחרסית. כאשר החומר בא במגע עם מים האבקה הופכת דביקה. לא פעם אנחנו נוסיף את התערובת הזו לתוך בטון כדי להקשיח אותו. התכונה המיוחדת לאותו צמנט הוא שכאשר האבקה באה במגע עם מים מתערובת, החומר הופך תרכובת. המשמשת אותנו בתור סוג של דבק כאמור.
  • גבס: חומר מוכר ופופולארי. בניגוד לחומרים אחרים, מדובר על חומר מליטה אשר לא מעורבים בתוכו חלקים אגרגטים, או בשפה פשוטה חול. כאשר הגבס בא במגע עם מים הוא מתנפח במידה משמעותית, לכן הוא משמש לתהליכים של עיצוב, בניה, טיוח וכן הלאה.
  • סיד: אנחנו מדברים על כמו בן דוד של הגבס. החומר נחשב לדק יחסית. לכן, הוא מצויין עבור טיוח של קירות ולאיטום.

החומרים משמשים לבניה ולשיקום מבנים

אנחנו יכולים להשתמש בחומרים בתהליך בניה. הם ידועים גם בתור חומרים מעולים במידה ואנחנו צריכים לעשות תיקונים כאלו ואחרים. כאשר יש בליה במבנים, תשתיות וכן הלאה. כמובן, כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע, איזה חומר להתאים לאיזה מצב. אבל חשוב מזה, לבחור בחומרים המיובאים על ידי חברה מקצועית. אשר מכירה את התקן הישראלי ומסוגלת לעמוד בו. כדי לשמור על הביטחון של הפועלים במקום העבודה והדיירים בנכס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן