כיצד פותחים תיק במס הכנסה?

איש עסקים רואה חשבון מקליד במחשבון

כיצד פותחים תיק במס הכנסה?

כל מדינה מערבית רוצה להבטיח כי ההכנסות של תושבי המדינה יהיו רשומים בצורה מסודרת, זאת כדי שרשות המיסים, הרשות אשר תפקידה הוא לנהל את תהליך גביית המיסים מהאזרחים, תעבוד בצורה מסודרת ועל פי חוק. בגלל זה, המדינה למעשה מחייבת בחוק, כל אזרח, המקיים פעילות עסקית עצמאית, לפתוח תיק במס הכנסה. התיק ישמש את הפקידים במשרד, לבחון את ההכנסות של אותו אזרח ולקבוע, מה יהיה גובה המס אותו הוא ישלם. על פניו, הכל נשמע די פשוט, אבל אם אתם הופכים עובדים עצמאים בפעם הראשונה, אם אתם פותחים עסק חדש או אם החלטתם להפוך נותני שירות 'פרילאנס', זה המאמר שיעזור לכם לעשות קצת סדר בכל הנוגע לפתיחת תיק במס הכנסה.

התהליך הטכני הוא די פשוט בסופו של דבר

בגדול, כדי לפתוח תיק במס הכנסה לא צריך לעבוד קשה. כל שעליכם לעשות הוא להגיע למשרדים של רשות המיסים בעיר המגורים שלכם. כאן חשוב לציין כי תוכלו לפתוח את התיק רק במשרד המשוייך למקום המגורים הרשום בתעודת הזהות. בזמן תהליך פתיחת התיק, תדרשו להביא את תעודת הזהות שלכם ולהגדיר את התחום בו אתם עוסקים. אם אתם מתכננים לעסוק במספר תחומים, אתם יכולים לציין זאת. בסוף, כדאי לחתום במקום על טופס בשם 'אישור לניכוי מס במקור'. הטופס בעצם מאשר כי מס הכנסה ינוכה מהסכום אותו ישלמו הלקוחות לעסק, כך שאפשר יהיה להוריד מהסכום הזה אם אתם נדרשים לשלם מוקדמות למס הכנסה. כאן חשוב לציין כי המסמך רלוונטי עבור מי שעובדים מול בתי עסק עצמאיים להם יש חובה להעביר מס הכנסה בעבור עסקאות מסוימות. למשל, אם אתם עובדים מול מוסדות חינוך, מפעלים, חברות וארגונים. אם העבודה שלכם היא מול לקוחות פרטיים, הרי שהמסמך לא בהיכרח יהיה רלוונטי, אבל תמיד כדאי ללכת 'על הצד הבטוח'. עם תום הרישום, העורך זמן קצר יחסית, ייפתח התיק שלכם באופן רישמי.

ההבדלים בין עוסק 'מורשה' ובין עוסק 'פטור'

פתיחת תיק במס הכנסה היא השלב בו המדינה מחליטה, האם העסק החדש הוא עסק המחויב בתשלום מע"מ או האם מדובר על עסק זעיר שאינו מחויב בכך. ישנם תחומים בהם קיימת חובה לפתוח 'עוסק מורשה', למשל, אם אתם עורכי דין עצמאיים, פסיכולוגים, עובדים בענף הבניה וכן הלאה. יש מי שיכולים להגדיר את עצמם כעוסק פטור, כלומר, מי שאינם מחוייבים לשלם מע"מ של 17% על כל הכנסה. אבל, אם מחזור ההכנסות בשנה, עולה על מאה אלף שקלים, תידרשו לשלם מעמ אחת לחודשיים, באופן מסודר.

את כל ההכנסות יש לתעד, בשביל זה נועדו הקבלות. כל בית עסק צריך להכין קבלות מסודרות, הכוללות את שם העסק ואת הפרטים המזהים שלו. קיימת אפשרות לרשום קבלה אלקטרונית דרך אתרי אינטרנט ייעודיים לכך, תוכלו ללכת לבית דפוס ולהדפיס חוברת קבלות מסודרת. העיקר הוא להעביר עותק אחד ללקוח ועותק שני, לשמור אצלכם. המסמכים הללו ישמשו אתכם בהמשך.

אתם לא חייבים לעשות הכל לבד

פתיחת תיק במס הכנסה הוא תהליך פשוט על פניו אך עם זאת בירוקרטי, לכן, יש מי שעלולים להתמודד עם אתגרים בדרך להשלמת התהליך. בין אם משום שההכנסות שלכם מגוונות ואתם זקוקים לייעוץ משפטי כדי להבין, האם יש דרך למצות את הזכויות שלכם ולהפחית מתשלומי המיסים אותם אתם נדרשים לשלם, בין אם משום שאתם פשוט לא רוצים להתמודד עם האתגר הזה ולבזבז את זמנכם היקר לשוא. האמת היא, זה לא ממש משנה מדוע אתם צריכים עזרה, כל עוד יש מי שיכולים לעבוד בשבילכם.

אם אתם זקוקים לייעוץ משפטי של עורכת דין וותיקה בתחום המיסים, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום.

איש עסקים רואה חשבון מקליד במחשבון
צילום: UNSPLASH

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן