הרב יעקב גגולאשוילי נאות להתראיין ולספר מה היה בקולאשי

בעיר אשקלון מתקיימת הילולא במשך 27 שנים, בה מציינים את יום פטירתו של חכם מיכאל הקטן זצוק"ל מהעיירה קולאשי בגיאורגיה.

במהלך השנים השתתפו בהילולא חכם רפאל, חכם משה, חכם יעקב, חכם בן ציון וכל רבני גיאורגיה כולל הרה"ר של יהודי גיאורגיה כיום, הרה"ג יעקב גגולאשוילי, יחד עם רבנים נוספים ששמעו רבות על פועלו של הצדיק ויהודים רבים מכל רחבי הארץ והעולם שהגיעו לציין את יום ההילולא של הצדיק.

לאחר הכתבות שפורסמו השבוע והשמועות שנפוצו ברחבי העיר כידוע לרבים, פנינו לרה"ר ליהודי גיאורגיה באה"ק, הרה"ג יעקב גגולאשוילי שליט"א, שהשתתף במסע לגיא ורגיה לציונו של חכם מיכאל הקטן זצוק"ל יחד עם חברי המשלחת שנסעו להעלות את עצמות הצדיק לאשקלון.

בשיחה אמר לנו הרב גגולאשוילי בתגובה לשאלתנו על הצטרפותו למסע: " לאחר שהבנתי שכבר הוחלט אצל אנשים מסוימים שהם הולכים לעשות את המעשה הזה בהוראת רבם ולהביא את הצדיק, הבנתי שהפור נפל והחלטתי שלא ינווטו אחרים את נושא העדה שלנו וכרע במיעוטו החלטתי להיות שם איתם ביחד אף על פי שדעתנו האישית והכללית של רבני העדה שלא להטריח ולא לפגוע בשוכני עפר ולא להזיזם ממקום מנוחתם. זה גם מופיע חד וחלק בפסק הלכה שהוצאנו מאיגוד הרבנים שמבחינת הלכה אין מניעה בהעלאת עצמותיו של אדם גדול לארץ ולקוברם בארץ אם הוא גילה את דעתו ורצונו שרצונו להיקבר בארץ ישראל אבל אנחנו רבני העדה הגיאורגית לדורותיה באופן גורף נמנענו מלעשות זאת כך שזה הלכה ואין מורים כן למעשה. אבל אם בני המשפחה רוצים ואחרי שהבנו שזה נעשה בכל מצב, גם בלעדינו, החלטתי שיותר טוב שאנו נעמוד מקרוב על מעשיהם ותוך כדי על העקרונות שלנו של העדה והדגשתי בכל הנאומים, גם בבית הכנסת בקולאשי וגם בבית הכנסת הגדול בטביליסי שאין דעת רבותינו ודעתנו נוחה מהמהלך הזה אך כיוון שהחליט מי שהחליט לעשות זאת, כרב העדה הרשתי צורך להיות במקום שנעשה משהו עם בני העדה שלי. רב צריך להיות נוכח במקום שדברי בני עדתו נגזרים שם. "

לגבי אופן  הצגת הדברים ביום ההלויה אמר הרב: " באופן כללי, אם הפיצו שמועות שאכן הייתה גופה שלימה בלשון המעטה הייתי אומר שהדברים לא נכונים בעליל. ואכן היו שם עצמות המת ואינני נכנס לפירוט יתר כמו עצמות נפטרים צדיקים שהועלו לארץ וגם שם הועלו עצמותיהם. ועל משה רבינו  נאמר ויקח משה את עצמות יוסף עימו. דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין ואכן כך הוכח בסיפור שלפנינו. צריך לומר שהיה שם המון סיד כך נהגו צדיקים לעשות על מנת שעצמותיהם יתאכלו במהירות ואכן ראינו במקום את התוצאות של הסיד וכמו שאמרתי בהתחלה, לומר שהייתה שם גופה-  זה רחוק מהמציאות האמיתית שהיתה במקום . "

עוד הסביר הרב: " לפי ההלכה נהגנו בדין וכהלכה ובמצב כזה צריך לקחת כל מה שנשאר גם מהאדמה של אזור הקבורה וכך נעשה כדת וכדין, כך שאולי למראה עיני הרואה מה שהיה על האלונקה אולי נראה כגופה לאחר הסידור שהחברה קדישא עשתה באשקלון עם כל העפר והכל אבל צריך לדעת שכך נוהגים בכל עצמות מתים שמועלים לקבורה בארץ ישראל משום כבוד המת לא הייתי אפילו חושב לומר את הדברים האלה על דל שפתי ולהגיד אותם לולא שהייתי מרגיש לפי הדיבור שמעבירים לציבור שהופכים את זה לתעשייה ושאומרים שהיתה גופה שלימה ודברים שאינם נכונים. ועם כל הדברים האלה אנחנו מדגישים כי אנחנו צריכים לדעת שבני העדה שלנו יש בהם חשיבה אשכנזית, שאלו אותי בערוץ אימדי (תקווה ) של גיאורגיה במה יהדות גיאורגיה שונה מכל העליות מארצות הפזורה שעלו מהם היהודים ותשובתי היתה ב2 פנים – א. אנו גלות עתיקה של 2600 שנים מאז חורבן בית ראשון. ב. שישנם 2 עדות בכלל עם ישראל והם האשכנזים והספרדים, יהודי גיאורגיה ממוזגים משניהם ויש בהם חשיבה אשכנזית ולב חם כמו הספרדים ואין אנו מאלו בעדות ישראל שהייתי קורא להם דורשי מתים, אמנם אנו עולים מידי פעם לקברות צדיקים אבל אנחנו לא מקדשים את המתים יתר על המידה כפולחן סביבם בבתי העלמין, וגם ביום השנה ( יארצייט/ אזכרה ) אין אנו נוהגים לעלות לפקוד את הקברים אבל שולחן לכבוד הנפטרים שלנו אנחנו עושים, וקוראים קדיש ועולים לתורה וכו' וכו'. אני נגד כל החלומות ותעשיית הבאבות וחולמי החלומות למיניהם ומיוחד שהוכח למול עינינו החלום ופתרונו. "

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן