האמנים הגדולים בישראל יפיצו את סיפורי ניצולי השואה


ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיצויין ביום ראשון (5-6 במאי) יעלה לאוויר "מעלים זיכרון" – פרויקט שיזמו חברת Meta בישראל וארגון ׳לתת׳, במטרה לחבר את הדור הצעיר לעדויותיהם וסיפוריהם של ניצולי השואה, להעלות את המודעות לכך שרבים מניצולי השואה בישראל חיים בעוני ובבדידות, ולגייס תרומות שיסייעו לניצולים לחיות בכבוד. לפרויקט התגייסו האמנים, יוצרי ויוצרות התוכן והמשפיענים המובילים בישראל – שבעזרת אינסטגרם מחברים את מיליוני עוקבים שלהם לסיפורים והזיכרונות של ניצולי השואה.

השנה לקחו חלק בפרויקט: אודיה אזולאי, אופירה אסייג, אוראל צברי, אור שפיץ, אלמוג בוקר, אנה ארונוב, אניה בוקשטיין, בר מיניאלי, גאיה שליטא כץ, גיא פינס, דילן דרור ואמילי מדואל, דנה פרידר, דנית גרינברג, מאור בוזגלו ומירן בוזגלו, מיכל פעילן, מייקל רפפורט, N12 גוף התקשורת, נבו עמרני, משי קליינשטיין ושחר חיון.

בכל שנה, מתגייסים לפרויקט כ-20 ידוענים ויוצרי תוכן בולטים. כל אחד ואחת מהם נפגש לשיחה אינטימית עם ניצול או ניצולת שואה, ותיעד את הסיפור האישי שלו. לאחר מכן, סרטונים אלו עולים כ-Reels באינסטגרם בערב יום השואה לחשבונות שלהם, וכך הדור הצעיר מקבל הזדמנות בלתי-אמצעית לשמוע את סיפורי הניצולים והניצולות בקולם ומפיהם. בפרויקט "מעלים זיכרון" השתתפו השנה ניצולי שואה מרחבי הארץ, חלקם נתמכי "סיוע לחיים" – תוכנית ייעודית של ארגון לתת אשר נועדה להעניק מעטפת תמיכה הוליסטית ולספק את הצרכים החיוניים הדרושים לקיום בכבוד של ניצולי שואה נזקקים. בנוסף, השנה מפנה הפרויקט זרקור גם אל סיפוריהם של ניצולי שואה ששרדו את זוועות ה-7 באוקטובר בעוטף עזה, ושבני משפחותיהם וקרוביהם נרצחו, נחטפו או נפלו בקרב

השנה משתתפים בפרויקט רות הרן ודניאל לוז מבארי שמתגוררים כיום בבאר שבע ובאחוה. דניאל פגש את שחקן הכדורגל וכוכבת הרשת אוהד ומירן בוזגלו ורות פגשה את הרקדנית, מנחה ושחקנית אנה ארונוב. רות (88) מבארי נולדה בבוקרשט שברומניה. במהלך פשיטת המחבלים בקיבוץ, נרצח בנה ו-4 מבני משפחתה נחטפו והוחזרו בעסקת החטופים. רות רואה את עצמה חוזרת לבארי ומקימה שם את ביתה מחדש.

דניאל (90) גר בצרפת בזמן המלחמה ובזכות אביו שהיה בעל אזרחות בריטית, היו במחנה הסגר בצרפת ולא נשלחו להשמדה. הוא זוכר שחיילים אמריקאים שחררו את המחנה, חייל אמריקאי נתן לו להחזיק את הרובה שלו בזמן שהם מובילים שבויים גרמנים. הוא עלה לארץ בגיל 16 בעליית הנוער ולאורך כל חיו עבד כאיש חינוך וחקלאי. בפלישה לקיבוץ בארי, דניאל התחבא בממ"ד עם זוגתו עדנה. הם שהו בממד מ-6 בבוקר ועד חצות כשבאו לחלץ אותם. הוא מתאר פחד שלא חווה מגיל 9.

עדי סופר תאני, מנכ"לית Meta בישראל: ״כבר ארבע שנים שאנחנו פוגשים ניצולות וניצולי שואה שפותחים את הלב ומשתפים ברגעים הכי אפלים וקשים שהם עברו כדי שאנחנו לא נשכח לעולם. אבל השנה הזו הייתה כואבת במיוחד – אף אחד מניצולי השואה שפגשנו אפילו לא דמיין שהזיכרונות האיומים מתקופת השואה יצופו שוב, והפעם כאן בישראל – בבית שלהם. במקביל, השנה גם כולנו נוכחנו לגלות שהשנאה והאנטישמיות אינן רק חלק מההיסטוריה והעבר שלנו, אלא חלק בלתי נפרד מההווה וכנראה גם מהעתיד שלנו. המציאות החדשה הזו מעמתת אותנו עם החשיבות של ׳להעביר מדור לדור׳ יותר מאי פעם״.

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת: "בלתי נתפס שבתוכנו חיים ניצולים וניצולות ששרדו את התופת של השואה ונאלצו להתמודד ולנסות לשרוד גם את הזוועות של השביעי באוקטובר, בשעה שבני משפחתם נחטפים למנהרות בעזה ולעתים נכדיהם, דור שלישי לשואה, מסתתרים עמם בממ"ד מאימת הטרור ואכזריות החמאס. בלתי נתפס גם שהפכנו אולי קצת קהי חושים, נוכח עדויות של ניצולי שואה שמספרים על חיים במצוקה ומחסור בישראל של היום, 80 שנה אחרי שמשפחתם חוותה רעב בגטו. בימים בהם האנטישמיות מרימה ראש בכל העולם, והביטחון האישי והלאומי, הבטחוני והכלכלי מאוימים במדינת היהודים, אנחנו חייבים לשמר את הרצף ההיסטורי ולהנגיש לדור הצעיר את זכרון השואה מחד, ואת הדחיפות לסייע לניצולים ולקשישים גם היום, כדי שיוכלו לדאוג לצרכיהם הבסיסיים ולהתקיים באופן ראוי בשנותיהם האחרונות".

לתרומה לתכנית "סיוע לחיים" למען ניצולי שואה נזקקים: 6833 או latet.org.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן