שכחו ממענקים לתושבים באשקלון: לא רק ארנונה גם התעריף הזה מזנק

תושבי אשקלון כמעט האמינו שיקבלו מענקים כפי שקיבלו תושבים ברשויות אחרות בארץ שנפגעו מתחילת המלחמה, אולם העיר המופגזת ביותר בישראל נותרה מופקרת מאחור וגם כשהוצע להכניס את אשקלון למנהלת תקומה עתירת התקציבים למען הציבור, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם דחה את ההצעה מיד ואמר "תקומה זה תקומה ואשקלון זה אשקלון".

לפני פחות מחודש חברי הקואליציה בעירייה הצביעו על החלטה להעלות לתושבי אשקלון את מחירי הארנונה בלמעלה מ 15%, תעריף גבוה משמעותית ממה ששילמו עד כה בעיר וחברי האופוזיציה בעירייה החליטו לפתוח במאבק נגד ההחלטה.

עליית מחירים נוספת לתושבי העיר אשקלון – 1.6% יותר

תוך כדי המאבק, השבוע מסתבר שתושבי העיר יצטרכו לספוג עליית מחירים נוספת, הפעם של מחירי המים באשקלון, העיר שכבר הצהירה מספר פעמים שתביא לביטול תאגיד המים וכשראש העירייה היה במסע בחירות למועצת העיר הוא אף יצא למסע יח"צני ברגל לירושלים תוך שהוא קורא לבטל את התאגיד, בו היה שותף בשנים האחרונות, לאחר שנבחר, למינוי נציגים חדשים.

כאמור, מועצת רשות המים אישרה אתמול את עדכון תעריפי המים לחודש יולי 2024, כשתעריפי המים יעלו ב-1.6%. לצרכן הביתי הממוצע העולה עלולה להביא גידול של כ-2.2 ש"ח בחשבון החודשי הממוצע בכל רחבי הארץ. על אף העלייה, נראה שתעריף המים בישראל נשאר בין הנמוכים ביותר במדינות ה-OECD, גם לאחר העדכון הנוכחי. כ-70% ממי השתייה בישראל מיוצרים במתקני התפלת מי ים, מה שמצביע על יכולת מערכתית מתקדמת לניהול והשקייה נכונה.

מועצת רשות המים אישרה בישיבתה הערב לאחר שמיעת עמדות הציבור את עדכון תעריפי המים ב-1.6%. עליית התעריפים הינה נמוכה, אף פחות מהעלייה בסל המדדים מאז העדכון האחרון בחודש ינואר 2024, וזאת לאור המאמץ הייחודי בעת הזו להקל על צרכני המים. העלייה שתוכננה הייתה גבוהה יותר  והשינוי נובע בעיקר מהקדמת ניצול התקבולים ממכירת מתקן ההתפלה של חברת מקורות באשדוד, מהקדמת ההתחשבנות בגין שנים קודמות עם החברה, וכן מקיטון ברכישת מים מותפלים בשנת 2024 עקב החורף המבורך. על אף עלייה זו, תעריף המים בישראל וחשבונות המים למשק בית הם מהנמוכים בעולם.

ההשקעות במשק המים הן כ- 5.8 וכ- 5.5 מיליארד שח בשנים 2024 ו- 2025, והן ממומנות מתעריף המים, ללא תמיכה ממשלתית. רוב מי השתייה בישראל מיוצרים באופן מלאכותי באמצעות מתקני התפלה, והם מים יקרים יותר מן המים הטבעיים. שני אלו, יחד עם ההשקעות במתקני טיפול בשפכים, הינם מרכיב משמעותי בהוצאות משק המים בישראל ויש להם השפעה ישירה על תעריף המים בישראל. התעריף המוצע לכמות מוכרת החל מה 1.7.2024 (התעריף הנמוך) צפוי לעמוד על 8.082 ₪ למ"ק (במקום 7.955 ש"ח למ"ק) והתעריף לכל כמות נוספת (התעריף הגבוה) יעמוד על כ-14.834 ₪ למ"ק (במקום 14.600 ₪ למ"ק).
המשמעות של שינוי תעריפים זה על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ-16 מ"ק לחודש בעלות של כ-142 ש"ח, הינו גידול בעלות בסך של כ-2.2 ₪ לחשבון המים והביוב החודשי שיעמוד מעתה על כ-144 ₪ לחודש.

בהתאם לחוק המים, המחייב עדכון תעריף המים מדי שישה חודשים, לקראת חודש ינואר 2025 תתבצע בחינת עלויות נוספת לאור ההשקעות במשק והתעריף צפוי להתעדכן במדרגה נוספת. רשות המים תמשיך לפעול לייעול ספקי המים השונים ולהביא לצמצום העלויות הנדרשות לאספקת שירותי המים והביוב באופן יעיל, ועל ידי כך גם להמשך מיתון התעריף, ככל הניתן.

צילום: קאי מפיקסבי

2 תגובות

    1. כזה ראש עיר גרביל…במקום לקחת כסף מהמדינה העדיף לקחת מהתושבים המסכנים של עירו שלו, לאחר שבכה ועשה יצמו מסכן וטען שהתושבים בעיר מסכנים העלה ארנונה…. דביל בושה של ראש עיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן