בעירייה רוצים לדאוג לבריאות התושבים באמת? לסגור תושבים זה קל אבל למה חברי המועצה לא מטפלים בתחנת הכח פחמית והמזהמת באשקלון?

המשרד להגנת הסביבה פרסם בשבוע שעבר את מרשם הפליטות של המפעלים בישראל.

חבר מועצת העיר והממונה על הסביבה בעיריית אשקלון יורם שפר, התריע על כך רבות, אולם מסתבר שלמרות שחלף כבר זמן מהדו"ח של המשרד, אף חבר מועצה לא ביקש דיון בנושא למרות שהוא מטריד תושבים רבים בעיר כבר שנים רבות במסגרת מאבק שדעך לאחר ההפגנות הרבות שהיו סמוך לתחנת הכח הפחמית.

מהדו"ח עולה כי שלוש תחנות כוח בבעלות חברת החשמל אחראיות לבדן ל-43% מסך עלות הזיהום השנתית למשק הישראלי וזה עוד מבלי לדבר על התחלואה הרבה באשקלון.

תחנת הכח רוטנברג באשקלון של חברת החשמל מדורגת במקום השלישי בטבלה בעשרת המפעלים הכי מזהמים לשנת הפעילות 2019, ומזהמת את אויר הים שסיפק בעבר אויר כיף ונקי לתושבי העיר שמבקשים בסך הכל אויר נקי ובריאות ולא להיות שבויים של תחנת הכח הפחמית.

מפת העוצר הלילי אשקלון, סגר עשו בקלות, מה עם מכתב לחברת החשמל והמשרד להגנת הסביבה?

ניתן לראות לפי הדו"ח העולה מהמשרד להגנת הסביבה כי עדיין מדווחים על תחנת רוטנברג באשקלון על פליטות לאוויר של חומרים מזהמים וכי גם ב- 2019 עדיין ישנן פליטות לאוויר מתחנות הכוח של מתכות המוכרות כפוגעות בבריאותם של בני אדם.

בכל השנים האלה, תושבי אשקלון והסביבה נאלצים לנשום אוויר מזוהם ולמרות הצהרות רבות בעבר, עדיין לא נעשה עם זה כלום.

מהנתונים של הדו"ח עולה כי תחנות הכוח מיועדות להיסגר בתוך ארבע שנים ולעבור לייצור בגז טבעי שפחות מזהם מפחם, אך השאלה היא מה אמורים לעשות תושבי אשקלון בשנים האלו, כשעדיין לא הושלם מהלך התקנת הסולקנים בתחנת הכח רוטנברג כפי שחוייבה חברת החשמל.

המשטרה במחסום בשכונת ברנע ברחוב קדש, צילום: אשקלנייעס

נזכיר שכבר לפני עשור, בשנת 2010 למניינם החליטה מדינת ישראל לצמצם את הנזק הסביבתי והבריאותי באמצעות התקנת סולקנים (פילטרים) שהיו אמורים לסנן חלק גדול מהמזהמים הנפלטים מתחנות הכוח בחדרה ואשקלון.

בפועל, בזמן שבשנת 2017 הותקנו שני סולקנים בתחנת הכוח בחדרה, התקנת הסולקנים בתחנת הכוח באשקלון נותרה תקועה עד היום.

למעשה, חברת החשמל דוחה שוב ושוב את מועד התקנת הסולקנים, כאשר הדחייה האחרונה הזיזה את התקנתם למרץ 2022, כמעט עוד שנתיים מהיום ונכון להיום הותקנו 2 סולקנים בלבד.

לבינתיים לא נשמע קולם של ראש העירייה וחברי המועצה בנושא, ומדובר בנושא שאמור לעלות על סדר היום של אלו שמשתפים פעולה עם ה"סגר" אך כאמור עדיין לא נשמע קולם בנושא.

כאן במערכת 'אשקלנייעס', נשמח מאוד אם מישהו במועצה ייקח לידיים את הטיפול בנושא בהקדם, שכן מאז שיורם שפר עזה את העירייה, נראה שאף אחד כבר לא עוסק בנושא, וחבל.

גם לאשקלונים מגיע אויר נקי – הארובות בתחנת הכח של חברת החשמל רוטנברג, אשקלון. צילום ארכיון: יוסי וייס, חברת החשמל

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן