מדהים! עיריית אשקלון עשתה טקס השקה מפואר לתחנה מרכזית חדשה אבל התכנית בכלל ל….מגרשי ספורט

השבוע ערכה עיריית אשקלון טקס מרשים להנחת אבן פינה לתחנה המרכזית החדשה באשקלון, שאולי תוקם יום אחד.

שרת התחבורה מירי רגב וראש עיריית אשקלון תומר גלאם, השבוע בהנחת הפינה לתחנה המרכזית החדשה שאולי תוקם באשקלון. צילום: ששון תירם וסיון מטודי

במהלך הטקס, שנערך בשנת הבחירות, הובטח כי בתוך שנתיים תוקם תחנה מרכזית חדששה מפוארת סמוך לתחנה הקיימת אולם גורמים שבדקו את הנושא התריעו כבר באותו היום כי לא בהכרח שתקום תחנה חדשה, וגם אם תוקם לטענתם היא תשמש המשך לתחנה הקיימת.

פעילת הציבור עו"ד תמר קידר לקחת את הנושא צעד אחד קדימה ובדקה את נושא ההיתר לתחנה המרכזית החדשה והופתעה לגלות כי היתר הבנייה במקום ניתן בכלל למגרשי ספורט לרווחת הציבור ולא לתחנה מרכזית, זאת למרות שכותרת שלב א' היא עבור תחנה מרכזית עד שלב 0.

במילים אחרות, ההיתר הוא לא לתחנה מרכזית אלא רק לעבודות עפר ובתב"ע אין אישור להקמת תחנה מרכזית במקום, ולכן הוציאו היתר רק לעבודות העפר.

עו"ד קידר הוציאה היום הודעה בנושא וכתבה: "

האם התחנה המרכזית עליה הצהירו ועשו טכסים והנחת אבן פינה, הינה בהתאם לתוכנית בניין עיר מאושרת? התשובה! לא בטוח בכלל.

שולחת לכם את העתק היתר הבנייה שניתן ביחס לעבודות עפר.

שימו לב שהיתר הבנייה ניתן בהתאם ל2 תוכניות: א. תוכנית מתאר 39/101/02/4 ותוכנית שניה ב. 116/03/4 תוכנית איצטדיון עירוני.

ובכן, בתקנון של התוכנית הראשונה וכן תוכנית האיצטדיון העירוני השנייה, יש התייחסות לתכליות ומטרות בגוש ובחלקה הנ"ל 1931 חלקה 33 :
מוסדות חינוך וספורט בסעיף מרכז עירוני ראשי. ואיצטדיון עירוני.

אין כלל בשטח המסומן בתשריט התייחסות לתחנה מרכזית אלא לחנייה ומגרשי ספורט

כלומר, יש להקים רק מגרשי ספורט ומבנים המשרתים את התכלית.

בנוסף לפי סעיף 14 לתוכנית הראשונה, יש צורך להגיש תוכנית פיתוח בטרם מתן היתר, וכחלק מהבקשה להיתר בנייה (תוכנית פיתוח הוגשה רק לעבודות עפר עד לפני הקרקע עד 000).

איזור מרכז תחבורה שהינו תחנה מרכזית אינו עולה בקנה אחד עם התכליות ואינו מהווה מבנה המשרת את התכלית. תחנה מרכזית הינו מבנה בעל תכלית נפרדת כשלעצמו.

משכך, אין מדובר בהקמת תחנה מרכזית חדשה, אלא מסוף אוטובוסים שלכל היותר יכול לשמש כמקום להעלאת והורדת נוסעים אל האיצטדיון העירוני ומהאיצטדיון העירוני.

כמו כן, כאמור טרם הוגשה תוכנית פיתוח למתחם כולו, וספק אם הוא יעלה בקנה אחד עם התכליות והשימושים של תוכנית המתאר.

משכך כל ההדמיות והציורים, והשרטוטים, שהוצגו :
א. טרם אושרו.
ב. אינם מחייבים.
ג. לא בטוח שעולים בקנה אחד עם תוכנית המתאר מכוחה ניתן ההיתר.

בברכה,
תמר קידר, עו"ד"

כזכור, בעיריית אשקלון ערכו טקס להנחת אבן הפינה למקום ולאחר מכן הוציאו הודעה לתקשורת ובה כתבו:

" היסטוריה באשקלון

התחנה המרכזית החדשה באשקלון יוצאת לדרך

התחנה החדשה תכלול 11 רציפים וכ-20 עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים; העבודות יחלו בקרוב

שדרוג משמעותי לתחבורה הציבורית באשקלון: שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב וראש עיריית אשקלון תומר גלאם, הניחו היום (חמישי) אבן פינה לתחנה המרכזית החדשה באשקלון. התחנה החדשה, הצפויה להיחנך בעוד כשנתיים, תחליף את התחנה המרכזית הקיימת באשקלון, שהוקמה לפני כ-60 שנה.

בימים הקרובים יחלו העבודות להקמת התחנה המרכזית החדשה באשקלון, בסמוך לתחנה המרכזית הקיימת, בצומת שדרות בן גוריון-קיבוץ גלויות. מדובר בשדרוג משמעותי לעשרות אלפי הנוסעים בתחבורה הציבורית באשקלון, שנאלצים לעשות שימוש בתחנה הקיימת, שסובלת ממצב תברואתי ופיזי קשה וירוד.

חידוש התחנה המרכזית באשקלון יאפשר לשדרג, לחשמל ולפתח את מערך התחבורה הציבורית העירונית והבין-עירונית באשקלון, המשמשת מרכז אזורי חשוב לתושבי עוטף עזה והסביבה. התחנה החדשה תספק לנוסעי התחבורה הציבורית ולתושבי הסביבה, מתחם המתנה נעים, בטיחותי ומתקדם, העומד בסטנדרטים של משרד התחבורה. במסגרת הפרויקט יוקצו גם נתיבים ייעודיים לקווים העירוניים הנכנסים למסוף.

התחנה החדשה תשתרע על שטח של 12 דונם, ותכלול 11 רציפים עבור קווי אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים ו-26 עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים, בהן 6 עמדות להטענה מהירה. עמדות הטעינה החשמליות יאפשרו לשדרג את צי האוטובוסים הפועלים היום בעיר ולהחליפם באוטובוסים חשמליים. מהלך זה יצמצם באופן משמעותי את מפלסי הרעש וזיהום האוויר הנגרם מהאוטובוסים הפועלים בסביבה.

התחנה החדשה תהיה מקורה, מונגשת לנוסעים עם מוגבלויות, ממוזגת וממוגנת. התחנה תכלול מתחם המתנה עבור הנוסעים ונהגי האוטובוסים ומרכז שירות משותף לכלל מפעלי התחבורה הציבורית הפועלים במקום. חברת האדריכלים שתכננה את המבנה החדש, V5, מיקמה בחזית המבנה חנויות מסחר, הסעדה וקניות הפונות לשדרת בן גוריון המרכזית.

צילום: ששון תירם וסיון מטודי

התחנה המרכזית החדשה באשקלון תוקם בעלות של כ-40 מיליון שקלים, במסגרת התכנית האסטרטגית של משרד התחבורה לחידוש והקמה של תחנות מרכזיות ומרכזי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, במטרה לייעל את שירותי התחבורה הציבורית ולשפר את חווית המשתמש.

מזה 60 שנה פועלת באשקלון תחנה מרכזית ישנה, בבעלות חברת נצבא, הסובלת מהזנחה קשה ומליקויי תחזוקה המסכנים את בטיחות הנוסעים והנהגים. התחנה הקיימת מהווה מפגע בטיחותי ואינה עונה על סטנדרט השירות הנדרש על ידי המשרד. התחנה המרכזית החדשה באשקלון תנוהל על ידי חברת ניהול בפיקוח משרד התחבורה, על מנת לוודא עמידה בסטנדרט הנדרש.

התחנה המרכזית החדשה מצטרפת למרכז התחבורתי החדש "מסוף רמז", המוקם בימים אלה בשדרות אלי כהן בעיר. גם מסוף רמז יכלול מרחב ממוזג וממוגן עבור נוסעי התחבורה הציבורית, שטחי מסחר, מפרצי חנייה למוניות וחדרי התרעננות עבור נהגי האוטובוסים.

בטקס ההשקה אמרה השרה רגב: "זהו צעד אחד מיני רבים בתפיסת הקישוריות והחיבוריות אותה אני מקדמת. תפיסה שבעצם תחבר את מדינת ישראל כולה דרך שבילים לאופניים וקורקינטים ומרכזי תחבורה ציבורית בהם גם מרכזי קניות. האדם יגיע מביתו למרכז התחבורה, ירכוש קפה, משם לעבודה, לאחר מכן בשובו, יעצור במרכז, וייכנס לסופר לקניות בדרכו לביתו. כך ניצור מצב בו כל אזרח ישראלי ישאף לוותר על רכבו הפרטי".

"מדובר במהלך נוסף לקידום התחבורה הציבורית בפריפריה, שיאפשר חופש תנועה והתניידות קלה בין יישובים מרוחקים, גם למי שאין לו רכב או רישיון נהיגה. במסגרת הרפורמה שלי 'צדק תחבורתי' אני פועלת לחיזוק ולהוזלת התחבורה הציבורית בפריפריה, במטרה להקל על התושבים, להביא גיוון תעסוקתי ופיזור אוכלוסייה באמצעות חלופה נוחה, אמינה ומשתלמת לרכב הפרטי".

ראש העיר אשקלון, תומר גלאם: ״היום זכינו לעשות היסטוריה ולהניח את אבן הפינה שמסמלת את תחילת העבודות על התחנה המרכזית החדשה באשקלון. לאחר עבודה מאומצת, נחושה ובלתי מתפשרת ולאחר למעלה מחמישים שנה – הבאנו את היום הזה. התחנה המרכזית החדשה עושה צדק עם אלפי תושבות ותושבים, אזרחיות ואזרחים ותיקים, חיילות וחיילים והיא תשנה את הדרך שבה אנחנו נצרוך תחבורה ציבורית – מתקדמת, חדשנית וירוקה. התחנה המרכזית החדשה תשים את הנוסעות והנוסעים במרכז ותספק להם חוויה שטרם נראתה כמותה באשקלון. אני רוצה להודות לכל מי שסייע לנו בתהליך, בראש ובראשונה לשרת התחבורה, מירי רגב, על שיתוף פעולה חסר תקדים ועל הראייה המשותפת ששמה את הצרכים של תושבות ותושבי אשקלון מעל הכל ולכל השותפים להגשמת הפרויקט״.

רו"ח דקל כהן סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת הנכסים:
"הקמת התחנה המרכזית כאן, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית, לא רק בהיבט של יצירת תשתית מודרנית, אלא גם ברפורמה, אותה אנו מובילים , ששמה לה למטרה שמתקנים תחבורתיים ציבוריים יהיו על קרקע בבעלות המדינה ובשליטתה על מנת להבטיח רמת שרות וניהול מייטבית יציבה לאורך זמן לטובת אזרחי ישראל"

כעת ניתן להמתין ולראות אם מתישהו תוקם תחנה מרכזית חדשה במקום או מגרשי ספורט.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן