אמיתי לגמרי – פשרה בבית המשפט: עיריית אשקלון גבתה ארנונה גבוהה מהמותר אך תפצה את התושבים באלכוג'ל ומסיכות, ומי ישלם את שכר עורכי הדין?

לאחר הגשת תביעה מצד שני תושבים שפנו בתביעה שונה ודרישה לתביעה ייצוגית נגד עיריית אשקלון בגין גביית ארנונה בסכום הגבוה מהמותר, אישר בית המשפט את איחוד התיקים.

התובעים, שניהם תושבי אשקלון, הופתעו לגלות שלא רק שהארנונה בעיר גבוהה אלא שהעירייה אף ביצעה גביית יתר בארנונה.

נזכיר, שבעלי העסקים בעיר אף החלו מאבק שדעך נגד העירייה בגין מחירי הארנונה הגבוהים באשקלון, שעוברים גם ערים גדולות עם הכנסות ותנועת לקוחות גדולה בהרבה מה שמביא אותם לאוירת עבודה בסביבה של כיף והכנסות ראויות לצד ארנונה נמוכה מזו הנגבית באשקלון.

עם זאת, בעירייה המשיכו להתעלם מבקשות בעלי העסקים ופרט למספר מפגשים עם כמה נציגים לא היה שינוי ביחס לגביית הארנונה בעיר, עד שכאמור התברר כי שני תושבים החליטו לקחת את המהלך צעד אחד קדימה ולבדוק עם הארנונה שגובה עיריית אשקלון חוקית.

לאחר שהתברר להם כי יש גביית יתר בארנונה באשקלון הם פנו לבית המשפט, שם כאמור הוסכם לאחד את התיקים ובפרוטוקול שיצא מאולמה של שופטת בית המשפט המחוזי יעל רז לוי נכתב:

"

  1. בפני 2 תובענות ייצוגיות שאוחדו. בתובענתו של התובע 1 נטען, כי עירית אשקלון (להלן:" העירייה") לא התחשבה במדד השלילי בגביית כספי ארנונה כאשר הוא ירד מתחת לתעריף המזערי בתקנות ההסדרים במשק וזאת בשנים 2017 –2018 וכי, בפועל כאשר ההצמדה הביאה לירידת המדד ביחס למדד הבסיס, הותירה העירייה את התשלום בערכו הנומינלי וכך נגרמה גביית יתר לכל חברי הקבוצה. בתובענתו של התובע 2 נטען עוד, כי העיריה לא התחשבה במדד שלילי בחיוב הדו חודשי של הארנונה וזאת בחודשים ינואר ופברואר בשנות המס האמורות.
  2. לאחר שני דיונים מקדמיים בתובענות שבפני בהן אוחד הדיון, ולאחר שניתן פסק דין בערעור בבית המשפט העליון שעסק אף הוא בנושא דומה [בר"מ 6878/17 עיריית ראשון לציון נ' ציונה נחום (6.5.2020)] הגישה העירייה בקשה להארכת המועד להגשת הודעת חדילה.בבקשה ציינה, כי לאור פסק הדין בערעור בעניין נחום העירייה מתכוונת לתקן את אופן ההצמדה כך שיכלול הצמדה למדד שלילי החל מחודש יולי אוגוסט 2020, גם אם יהא בכך כדי להפחית את תעריף הארנונה מתחת לתעריף המזערי; וכן תתחשב במדד השלילי בעת הפקת החשבונות בחודשים ינואר פברואר בשנה הבאה.
  3. הבקשה להארכת מועד להגשת הודעת חדילה נדחתה על ידי שכן משמעותה הייתה למעשה התעלמות מגביית היתר שכבר ארעה, ומכאן למעשה אושרה הבקשה לדון בתובענה כתובענה ייצוגית .
  4. בהמשך לאמור הודיעו התובעים בדיון ביום 28.10.2020 כי הם מוותרים על הטענות המקדמיות השונות שהעלו, בין היתר ביחס למחיקת אחד מהתובעים, וכי הוסכם ביניהם כי הם יהיו תובעים שווי ערך לצורך התובענה. עוד הודיעו הצדדים כי העירייה תציג לתובעים תחשיב לגבי הסכומים שנגבו ביתר, והתובעים יבחנו האמור בניסיון להגיע להבנות.
  5. בעקבות המתואר לעיל הגישו הצדדים ביום 27.12.2020 בקשה משותפת ומוסכמת למתן פסק דין, שלא במסגרת הסכם פשרה אלא בעיקרו קבלת התביעה בכללותה (סעיף ד' לבקשה משותפות ומסוכמת לקבלת פסק דין) בנוגע להיקף ולאופן ההשבה של גביית היתר כדלקמן:
  • הנתבעת מקבלת את עילות התביעה ומתחייבת לתקן את שיטת הגביה והצמדת החיובים בהתאם לשתי עילות התביעה ביחס לתשלומי הארנונה המשולמים במסגרת הסדר תשלומים כמשמעותו בסעיף 4 לחוק הרשויות המקומיות(ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה), תש"ם – 1980. כך שהמדד יוצמד בתקופת החיוב הראשונה (חודשים ינואר ופברואר לשנת המס) אף במקרה של מדד שלילי ואף בעת ירידתו תחת ה"תעריף המזערי" כמשמעותו בתקנות ההסדרים במשק המדינה.הובהר כי החל מחיובי הארנונה לחודש יולי 2020 ואילך העירייה מתחשבת במדדים שליליים אף בעת ירידתו תחת התעריף המזערי, ובכל הנוגע למדדים שליליים בתקופת החיוב הראשונה לשנת המס (חודשים ינואר פברואר) תבוצע התחשבות במדד שלילי, במידת הצורך, וזאת תיושם כבר מחיוב הארנונה לחודשים ינואר ופברואר 2021.
  • הנתבעת מתחייבת להשיב לציבור הנישומים בתחום שיפוטה, סך כולל של 100,000 ₪. בשל מורכבות והעלויות ביצוע החישוב, וכאשר השבה פרטנית לכל אחד מחברי הקבוצה יכול ותהיה בסכומים של אגורות בודדות, הוסכם כי הסכום יושב בדרך של חלוקת ערכות של מסיכות ואלכוג'ל לתושבי העיר אשקלון בסך של 100,000 ₪ בתוך 60 יום ממועד מתן פסק הדין.
  1. לאחר הגשת הבקשה מטעם הצדדים ראיתי לנכון להורות, כי יצורף תצהיר מטעם העירייה ביחס לאופן חישוב הסכום הכולל של גביית היתר, ובהתאם ביום 27.12.2021 הוגש תצהיר אשר נחתם על ידי מנהלת אגף ההכנסות בעירייה, הגב' פלורה אוחיון, ולפיו היא מאשרת כי היקף גביית היתר בתקופה הרלוונטית בהתאם לעילות הנטענות עומד על סכום של 100,000 ₪.
  2. לאחר שעיינתי בבקשת הצדדים ולאחר שהתרשמתי כי מדובר בהשבה מלאה של סכום גביית היתר וקבלת התובענה במלואה, אני מקבלת את הסכמת הצדדים ונותנת לה תוקף של פסק דין.
  3. גמול ושכר טרחה – הנתבעת תפעל על פי האמור בסעיף ג.4 בבקשה המשותפת של הצדדים, ותעביר סך של 5,000 ₪ לכל אחד מהתובעים וסך של 10,000 ₪ +מע"מ לכל אחד מבאי כוח התובעים, בתוך 21 יום ממתן פסק הדין.
  4. הצדדים יפרסמו הודעה בדבר פסק הדין, בהתאם לסעיף 25(א)(5) בחוק תובענות ייצוגיות, ויכללו בה את הסכמת הצדדים וכן יציינו כי ניתן לעיין בפסק הדין בפנקס תובענות ייצוגיות.
  5. טיוטת ההודעה תועבר לאישורו של בית המשפט בתוך 30 יום. לאחר מכן תינתן החלטה משלימה לעניין דרך הפרסום, אשר הנתבעת תישא בהוצאותיו.
  6. הצדדים ישלחו עותק למנהל בתי המשפט לשם רישומו בפנקס התובענות הייצוגיות.

ניתן היום, ב' שבט תשפ"א, 15 ינואר 2021, בהעדר הצדדים".

כאמור, בסופו של דבר העירייה התחייבה לפצות את התושבים באמצעות חלוקת אלכוג'ל ומסיכות… גורם שנחשף לפרוטוקול והפיצויי הצפוי להגיע לתושבים על ידי העירייה אמר: " מדובר בשערוריה, לא פחות. למה העיר צריכה להגיע למצב בו העירייה לוקחת עורכי דין חיצוניים, משלמת להם כסף, ועכשיו צריכה להוציא גם פיצויי לשני תושבים ועוד תשלומים לעורכי הדין שלהם? וכל זה בעקבות גביית יתר של ארנונה אחרי מאבק מוצדק שנמשך תקופה ארוכה מצד התושבים ובעלי העסקים בעיר.

שטרות כסף. צילום ארכיון: דוברות משטרת ישראל

יכלו לפתור את זה בקלות, אבל שוב, הלכו בדרך הזאת והנה התוצאה יוצאת מהכיס של התושבים, שבמילא שילמו יותר על הארנונה ועכשיו גם את הפיצויי לתובעים, תשלום לעורכי הדין שלהם ותשלום לעורכי הדין החיצוניים של העירייה. מיותר לחלוטין להגיע למצב הזה. לבעלי העסקים בדרך כלל כיף לצאת לעבודה אבל כל פעם שהם רואים את מחירי הארנונה בעיר הם מנסים להבין אם הם עובדים בשביל העירייה או בשביל האפשרות להתפרנס בכבוד ולעשות עם הכסף דברים טובים".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן