Site icon אשקלנייעס

האם אשקלון תוותר על שיא התאונות?

המועמד לראשות העירייה משה אטיאס מתכנן ליישם באשקלון לראשונה בישראל את תכנית "העיר הבטוחה בישראל", העוסקת במניעת תאונות דרכים. לאחרונה הוא נפגש עם המהנדס ד"ר אמיר זיו אב, לשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה וחבר הוועד המנהל של הטכניון, שהגה את התכנית וגם ילווה אותה (בהתנדבות) באשקלון. "יישום התכנית באשקלון יפחית את כמות ההרוגים והפצועים לפחות במחצית", אמר השבוע זיו-אב.

בחצי השנה האחרונה ביצעו אנשי עמותת אור ירוק מספר בדיקות לגבי מצב הבטיחות באשקלון. לפני חודשים ספורים פורסם בכלי התקשורת כי מצב הבטיחות בכבישי אשקלון בינוני בלבד. לפני מספר ימים פרסמה העמותה נתונים חדשים ומדאיגים אף יותר.

על פי הנתונים, העיר אשקלון נמצאת במקום השמיני במספר הילדים שנפגעים בכבישי העיר בחופש הגדול. על פי הנתונים, בחמש השנים האחרונות נפגעו 52 ילדים בימי החופש הגדול, כעשרה ילדים בכל חופש. בתקופה האחרונה ערך אטיאס בדיקות עם מומחים רבים, ובדק האם ניתן להפחית את כמות הנפגעים בעיקר בקרב ילדים בכבישי אשקלון, ומתברר שהתשובה לכך חיובית בהחלט.

לאחר מספר שיחות מקדימות בנושא, נפגש לפני כשבועיים אטיאס עם מהנדס התחבורה ד"ר אמיר זיו אב, שבבעלותו חברת ההנדסה זיו-אב טכנולוגיות וחברת טרילוגי'ק המונות כ-120 עובדים, רובם מהנדסים. זיו-אב נחשב לאחד ממומחי התחבורה המובילים בישראל, ובעיני רבים אף למומחה מספר 1 בארץ לכל נושאי התחבורה. הוא כיהן בעבר בתפקיד המדען הראשי של משרד התחבורה, ושימש כחבר דירקטוריון במספר חברות שונות, אחת מהן בה שימש כחבר דירקטוריון עד לאחרונה, היא החברה הממשלתית 'עשות אשקלון'. כיום זיו-אב חבר בוועד המנהל של הטכניון בחיפה
במשך כשעתיים הקשיב אטיאס למצגת שמסבירה כיצד ניתן להציל חיי אדם בכבישי ישראל, ופירט באוזני ד"ר זיו אב את הבעיות הקיימות באשקלון – בעיות שבחלקן היו בהחלט ידועות למהנדס הבכיר. בעבר הציג זיו–אב תכנית דומה להצלת חיי אדם בכבישים למדינת ישראל, תכנית עשויה לחסוך כ-100 הרוגים בשנה בכבישי הארץ.

כעת מבקש זיו-אב להחיל את התכנית גם ברשויות המקומיות. לאחר הפגישה החליט המועמד לראשות העירייה משה אטיאס, ליישם את התכנית באשקלון וקיבל את ברכת הדרך מזיו-אב. התכנית עצמה לא כרוכה בעלויות גבוהות למשלם המיסים, וכוללת מספר פרמטרים שהרשות המקומית יכולה בהחלט לשאת על עצמה.

כך למשל, הורדת המהירות המותרת בתוך העיר מ-50 ל-35 קמ"ש – מה שנמצא בתחום אחריותה של מועצת העיר – אמורה לחסוך תאונות רבות, ובפרט הרוגים ופצועים.

"המהירות באשקלון צריכה לעמוד על 30-35 קמ"ש באזורים העירוניים הצפופים, ובכך נמנע מעל 50 אחוז מהתאונות ולכן גם את כמות ההרוגים והפצועים", טוען זיו-אב.

פרמטר נוסף הוא השקיה מיותרת באמצעות ממטרות שמרטיבות את הכבישים בשטח העיר, מה שגורם להחלקות בעיקר של קטנועים ואופנועים – החלקות שגורמות לפציעות מיותרות רבות ואף עלולות לגרום למוות.

ד"ר זיו-אב נשמע בהחלט מסופק לאחר הפגישה עם אטיאס. לדבריו של זיו-אב מדובר בתכנית חשובה מאין כמוה שעל פי המחקרים תחסוך בוודאות חיי אדם. "המחקרים שביצענו מעידים כי התכנית תחסוך עבור רשות מקומית כמו אשקלון יותר ממחצית מתאונות הדרכים ולכן גם יותר ממחצית מהפצועים וההרוגים. אשקלון בהחלט יכולה להוביל את התכנית, אני עומד לרשות העיר בכדי לסייע בישום המבצע ואשמח אם העיר תגרום לערים אחרות ללכת בעקבותיה", אמר זיו-אב. "כאשר המבצע ייצא לפועל, אשמח להזמין את הועדה הבין-משרדית להתקני תנועה ובטיחות, המורכבת מכ-30 חברים ממשרד התחבורה, המשטרה ויועצים מקצועיים, להגיע לביקור בעיר ולקבל את ברכתה להתנעת המבצע".

אטיאס עצמו נשמע נרגש משיתוף הפעולה ."אני חייב להודות לד"ר זיו-אב שהקדיש לא מעט שעות מזמנו היקר לטובת העיר אשקלון. מדובר בתכנית מהפכנית שטרם נוסתה בישראל, אני בטוח שבעזרת הניסיון והמקצועיות של ד"ר זיו-אב נביא את התכנית לאשקלון ובכך נציל חיי אדם, והלוואי וערים אחרות יילכו בעקבותינו".

Exit mobile version